Hvilken bilstol velger dere, og hvorfor?

WP:]

Gift med forumet
Desemberskattene 2014
Marsboerne 2023
Som emnefeltet sier lurer jeg på hvilken bilstol dere går for? Med/uten base? Ny/brukt? Etter ny/gammel standard?

Selv har vi lest oss frem til at BeSafe izi go modular x1 har kommet godt ut i tester, og vurderer derfor den. Noen som har erfaring med denne? Samtidig har vi mulighet til å kjøpe av familie et Maxi cosi-sete, men dette er brukt av 2 barn og sannsynligvis etter gammel standard, så jeg er litt usikker på hva vi skal gjøre :)

Vi har valgt cybex Cloud z i-size 2 da den har vendbar base, noe som trengs da vi har en stor bil og jeg har kronisk smertesykdom, og må ha det lettest mulig, så jeg kan bare sette stolen rett inn og så vende henne
Prøvd den noen ganger på venninna sin baby, og må si meg veldig fornøyd!

Som emnefeltet sier lurer jeg på hvilken bilstol dere går for? Med/uten base? Ny/brukt? Etter ny/gammel standard?

Selv har vi lest oss frem til at BeSafe izi go modular x1 har kommet godt ut i tester, og vurderer derfor den. Noen som har erfaring med denne? Samtidig har vi mulighet til å kjøpe av familie et Maxi cosi-sete, men dette er brukt av 2 barn og sannsynligvis etter gammel standard, så jeg er litt usikker på hva vi skal gjøre :)
Vi kjøpte den du nevnte til forrige barn og kommer til bruke det igjen. Synes det funket fint. Skulle jeg velge på nytt tror jeg at jeg ville ha valgt et av de setene som du kan rotere sånn at det er enklere å ta babyen inn og ut av bilen :) :) :)

Vi har valgt Cybex cloud Z2 i size. Vi velger denne av to ulike grunner:
1) basen er vendbar, og det vil være lettere å ta bilstolen inn og ut av bilen.
2) bilstolen kan reguleres slik at barnet blir mer liggende. Vi hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe en annen bilstol, men den kunne ikke reguleres. På grunn av setene i bilen vår (vi har en bmw) så ville barnet da ha blitt sittende svært oppreist og dette kunne igjen ført til at hodet til barnet hadde vippet fremover. Derfor ble det veldig viktig for oss å kjøpe en bilstol som kunne reguleres.

Vi har kjøpt ny bilstol (er førstegangsfødende). Vi tørr ikke kjøpe brukt fordi vi har ingen garanti for hvordan en eventuell selger hadde behandlet bilstolen. I samtale med selger på babycare så forteller selgeren oss at om de så mye som mister en bilstol ned fra en hylle så må bilstolen destrueres grunnet kjøper skal være forsikret om at det ikke er noen skader på bilstolen. Hvis vi får flere barn en gang blir vi å bruke samme bilstol.

Vi har kjøpt en helt enkel fra cybex. Den passer i bilen vår, kostet nesten ingen ting og er mye lettere enn alternativene. Anton B tror jeg det var.

Jeg er veldig opptatt av bilsikring, men det er ikke prisen og alle fancy mekanismer som teller. Den vi kjøpte skårer like godt som alle i 6000kr klassen, men vi betalte 2000. Og vi må ha til tvillinger. Både vekt og pris betyr noe da.

Har ikke bestemt oss helt sikkert, men det er to ting jeg kjøper nytt: bilstol og madrass. Ville ikke kjøpt bilstol brukt, du aner ikke hvordan den er blitt behandla. Madrass er heller ikke anbefalt å kjøpe brukt. Alt annet tenker jeg er greit :)

Vi har valgt Cybex cloud Z2 i size. Vi velger denne av to ulike grunner:
1) basen er vendbar, og det vil være lettere å ta bilstolen inn og ut av bilen.
2) bilstolen kan reguleres slik at barnet blir mer liggende. Vi hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe en annen bilstol, men den kunne ikke reguleres. På grunn av setene i bilen vår (vi har en bmw) så ville barnet da ha blitt sittende svært oppreist og dette kunne igjen ført til at hodet til barnet hadde vippet fremover. Derfor ble det veldig viktig for oss å kjøpe en bilstol som kunne reguleres.

Vi har kjøpt ny bilstol (er førstegangsfødende). Vi tørr ikke kjøpe brukt fordi vi har ingen garanti for hvordan en eventuell selger hadde behandlet bilstolen. I samtale med selger på babycare så forteller selgeren oss at om de så mye som mister en bilstol ned fra en hylle så må bilstolen destrueres grunnet kjøper skal være forsikret om at det ikke er noen skader på bilstolen. Hvis vi får flere barn en gang blir vi å bruke samme bilstol.
Trodde ikke den kunne brukes i liggemodus under transport? Kan godt hende jeg tar feil altså, men mener det var det hun på Barnas hus sa

Vi har kjøpt en helt enkel fra cybex. Den passer i bilen vår, kostet nesten ingen ting og er mye lettere enn alternativene. Anton B tror jeg det var.

Jeg er veldig opptatt av bilsikring, men det er ikke prisen og alle fancy mekanismer som teller. Den vi kjøpte skårer like godt som alle i 6000kr klassen, men vi betalte 2000. Og vi må ha til tvillinger. Både vekt og pris betyr noe da.
Vi har kjøpt den samme, lett, grei, rimelig og god i kollisjonstest :) Kjøpte i sånn pakke med vogn, og base.

Du kan regulere stolen slik at barnet har ca. 30 graders heling. Hvis vi hadde gått for besafe som vi i utgangspunktet hadde tenkt til så ville barnet sittet i for oppreist stilling slik at vi kunne risikert at hodet hadde tippet fremover. Grunnet til det er på grunn av setene i bilen vår, så det er viktig å velge en bilstol som kan brukes i den bilen man har. Vi spurte både på barnas hus og på babycare, samt at vi tok egne målinger av setene i bilen. Barnet skal selvsagt ikke ligge i bilen, like viktig er det at barnet ikke sitter rett oppreist :)

Vi har BeSafe Izi Go Modular fra storebror og er veldig fornøyd med den. Den passer i våre biler og får riktig helling ved montering. Vi ser heller ikke behovet for vendbart setet når mini er så liten, så sparer heller det til sete nr. 2 :happy:

Kjøp nytt sete, bør være maks 5 år siden babysetet ble kjøpt :)

Vi har gått for Maxi Cosi Pebble 360 med ISO-fix-basen Familyfix 360. Den kjøpes brukt av et vennepar vi stoler på og som vi vet behandler tingene sine ordentlig. Hadde aldri turt å kjøpe brukt av fremmede - da hadde vi heller kjøpt ny.

Denne stolen kan også snus 360• i basen, hvilket gjør den veldig brukervennlig:)

Dette gjelder sikkert for flere merker, men vi kan benytte samme basen når vi senere oppgraderer til den større stolen «Pearl 360» når mini har vokst ut av babystolen.

Ja, det setet vi evt kan kjøpe av familie er ikke mer enn 2,5 år gammelt. :)

Okei - tenker bilstol uansett er en av de tingene du kan kjøe nytt dersom du vil altså :) og det burde passe i bilen og ha kommet godt gjennom kollisjonstester. Om det er feks Maxi cosi cabriofix så er jo det rimelig utdatert, så nytt sete betyr heller ikke nylig oppdatert av produsentene :)

Ja, det setet vi evt kan kjøpe av familie er ikke mer enn 2,5 år gammelt. :)
Kommer veldig an på modellen, cabriofix feks var toppmodellen da jeg fødte min første i 2010 og er ikke oppgradert etter det men er det en av de nyere modellene så går det jo absolutt an å vurdere.

Vi har gått for Maxi Cosi Pebble 360 med ISO-fix-basen Familyfix 360. Den kjøpes brukt av et vennepar vi stoler på og som vi vet behandler tingene sine ordentlig. Hadde aldri turt å kjøpe brukt av fremmede - da hadde vi heller kjøpt ny.

Denne stolen kan også snus 360• i basen, hvilket gjør den veldig brukervennlig:)

Dette gjelder sikkert for flere merker, men vi kan benytte samme basen når vi senere oppgraderer til den større stolen «Pearl 360» når mini har vokst ut av babystolen.

Denne vurderer vi også. Vet du om man kan justere helling med denne? :)

Britax baby safe 2 i-size. Kjøpte den til størstemann (blir tre i mai) da den passet på britax-vogna uten adapter og basen kan reguleres slik at den passer i flere biler :) Stolen er på den tyngre siden, så det er absolutt ikke den minste/netteste stolen på markedet.

Kommer veldig an på modellen, cabriofix feks var toppmodellen da jeg fødte min første i 2010 og er ikke oppgradert etter det men er det en av de nyere modellene så går det jo absolutt an å vurdere.
I 2010 hadde maxi cosi kommet med pebble. Den kom i den tiden. Nå har det kommet ny cabriofix også som skårer veldig godt i test. Men jeg likte den ikke i bilen. Gamle cabriofix er ikke oppdatert på 20år. Den bør virkelig pensjoneres.

I 2010 hadde maxi cosi kommet med pebble. Den kom i den tiden. Nå har det kommet ny cabriofix også som skårer veldig godt i test. Men jeg likte den ikke i bilen. Gamle cabriofix er ikke oppdatert på 20år. Den bør virkelig pensjoneres.
Ja shit, faktisk 20-årsjubileum i år :whacky011

Denne vurderer vi også. Vet du om man kan justere helling med denne? :)
Godt spm, det vet jeg faktisk ikke. Trooor ikke det.. Kan spørre når vi henter den neste helg :)
Men hvis du tenker på selve basen, for å kunne fungere optimalt i biler med skarp vinkel på setet (eks sportsbiler og nyere elbiler), så vet jeg at denne ikke har det. Hvis dere er avhengig av at vinkelen kan utlignes pga bilens seter så husker jeg at BeSafe har utviklet et system for dette:
https://www.besafe.com/en/universal-level-technology/ :)

Back
Topp