Hvilken bilstol bør vi velge?

VictoriaH

Ventende
August 2018
Oktobergull 2022
Vi planlegger kjøpe bilstol nummer 2 til Leah når det er salg til jul/nyttår, men usikker på hvilken vi bør velge. Leah er kort for alderen (58 cm nå som hun er 3 mnd korrigert, 6 mnd fra fødsel) og ikke den tyngste.

Våre kriterier:

- Bakovervendt til minst 4 år
- Gode resultater mht sikkerhet
- Isofix feste
- Romslig og behagelig
- Gjerne kunne snus ut mot døren

Sett litt på Cybec Sirona S, Recaro Zero-1 og de bakovervendte stolene med isofix fra Besafe.

Veldig fornøyd med Sirona S :)
Jenta vår er lang så vi må nok over på et tredje sete før hun kan snus, men per nå er det godt med et sete som kan roteres og som er kompakt.
Tenker hun vokser ut av det rundt 3 år om hun fortsetter i dagens vekstfart, men om jenta di er liten kan det vare leeenge :)

Britax sin dualfx eller swingfix skal visst og være bra, den av de som er plustestet.

Vi har hatt besafe modular og vært veldig fornøyd, 2,5 åringen sitter fortsatt komfortabelt, men blir nok å kjøpe en som er beltemontert bakovervendt snart, vi får se hvordan vi rokkerer det når neste kommer til sommeren. Tror jeg heller mest mot britax Max way plus nå, har en britax two way som reisestol, og mini trives veldig godt i den! Akkurat nå har vi både modular pg two way montert i bilen, og han vil bare sitte i two way :hilarious:

Frøkna vår (2,5år) har et besafe combi x3 eller hva det heter, som minsten har overtatt. Hun fikk et nytt som gikk til 25kg.
Jeg har hvertfall vært veldig fornøyd med besafe. De tar endel plass, men i vår bil har det ikke gjort noe :)

Selv om barnet er lite nå er det få isofix seter som kan brukes helt til 4 år. Både pga vekt begrensning og at mange av isofix stolene er «korte» i ryggen.

Vi droppet isofix på stol nr 2 for å få et som går til 25 kg. Har både Britax Max May og axkid minikid. Må si jeg er veldig fornøyd med minikiden. Lett å montere, god nakkestøtte og sønnen vår sitter veldig godt i den.

Selv om barnet er lite nå er det få isofix seter som kan brukes helt til 4 år. Både pga vekt begrensning og at mange av isofix stolene er «korte» i ryggen.

Vi droppet isofix på stol nr 2 for å få et som går til 25 kg. Har både Britax Max May og axkid minikid. Må si jeg er veldig fornøyd med minikiden. Lett å montere, god nakkestøtte og sønnen vår sitter veldig godt i den.

Minikiden er eneste stolen jeg vurderer av de uten isofix ja. Så da stemmer det at det er et godt sete fra rundt året til de kan snues? :)

Minikiden er eneste stolen jeg vurderer av de uten isofix ja. Så da stemmer det at det er et godt sete fra rundt året til de kan snues? :)

Vi kjøpte det i sommer når gutten var litt over 3 år men sammenlignet med det sete vi har fra før så er nok minikid et mye bedre sete for de små enn Max way. Er god støtte. Han sover uten at hode faller noe som er tilfelle i Max way.
Det kan monteres med ulik helning slik at man får riktig helling til alderen. Drar man bilstolen lenger ut på setet får man god benplass.
Sønnen min er 100 cm nå og skal sitte i stolen til lillesøster som kommer i mars skal over i sete nr 2. Og det blir nok ingen problem med tanke på plass for har mye å gå på både benplass og rygglengde.

Så vil absolutt si det er et godt sete som kan vare hele bakoverventperioden etter babystol.

Også er det en drøm å montere. Litt knot første gangen pga festet til forankringsselene men etter det er det bare å sette stolen inn. Klikke forankringselene på plass og dra bilbelte gjennom også rikker man litt på sete og setet sitter som støpt. Kan virkelig anbefale det.

Vi kjøpte det i sommer når gutten var litt over 3 år men sammenlignet med det sete vi har fra før så er nok minikid et mye bedre sete for de små enn Max way. Er god støtte. Han sover uten at hode faller noe som er tilfelle i Max way.
Det kan monteres med ulik helning slik at man får riktig helling til alderen. Drar man bilstolen lenger ut på setet får man god benplass.
Sønnen min er 100 cm nå og skal sitte i stolen til lillesøster som kommer i mars skal over i sete nr 2. Og det blir nok ingen problem med tanke på plass for har mye å gå på både benplass og rygglengde.

Så vil absolutt si det er et godt sete som kan vare hele bakoverventperioden etter babystol.

Også er det en drøm å montere. Litt knot første gangen pga festet til forankringsselene men etter det er det bare å sette stolen inn. Klikke forankringselene på plass og dra bilbelte gjennom også rikker man litt på sete og setet sitter som støpt. Kan virkelig anbefale det.

Takk, da skal jeg sjekke ut om det passer i bilen. Har en Toyota yaris, så ikke allverden plass :P

Vær obs på at også minikid tar stor plass når man trenger endel helling slik de minste må ha, men det er ganske nett etterhvert :)

Jeg og samboer måtte inngå et kompromiss ang sete 2, så vi gikk for axkid wolmax. Egentlig veldig fornøyd :) vi hadde hørt at det kunne være vrient å montere riktig, men vi kikket på en video av monteringen og det har gått veldig fint :happy:

Minikid holder lenge men det er ikke sikkert hun sitter godt i det i begynnelsen. Ei venninne skulle egentlig ha det men etter å ha prøvd det byttet de til et med isofix. Hun ble altfor liten og satt ikke bra, det tok også veldig stor plass med såpass helling.

Man bør forøvrig bytte så fort de sitter med sitte og sitter godt, ikke tyne babysetet så lenge som mulig :)

Derfor de isofix-stolene virker så greie da de i hvertfall ser mer behagelige ut.. Vi får tenke litt på det, har sikkert byttet bil innen hun fyller 4 år (håper jeg i det minste!).

Bytter nok i løpet av våren. Hun er bare 58 cm så har god plass ennå. Er jo størrelsesmessig bare 8-9 måneder når vi kommer til våren, ikke ett år :P

Vær obs på at også minikid tar stor plass når man trenger endel helling slik de minste må ha, men det er ganske nett etterhvert :)

Ja ble litt skeptisk på det.. Men får nesten bare kjøre på Babybanden og prøve ut! Da ser man jo fort hva som passer :)

Minikid holder lenge men det er ikke sikkert hun sitter godt i det i begynnelsen. Ei venninne skulle egentlig ha det men etter å ha prøvd det byttet de til et med isofix. Hun ble altfor liten og satt ikke bra, det tok også veldig stor plass med såpass helling.

Man bør forøvrig bytte så fort de sitter med sitte og sitter godt, ikke tyne babysetet så lenge som mulig :)

Prøvde ho den nye varianten? Vi fikk med innlegg til stolen til de minste, er vist en endring som kom enten i år eller i fjor. Sett flere under året som sitter fint i sete så lenge det et montert med riktig helling.

Lillegutt satt i minikid fra han var 7 mnd :) elsker det setet og angrer ikke på at vi gikk rett til det.
Man kan endre hellingen veldig mye, 5 hakk på selve stolen og man kan kjøpe kile til å ha under :)

Lillegutt satt i minikid fra han var 7 mnd :) elsker det setet og angrer ikke på at vi gikk rett til det.
Man kan endre hellingen veldig mye, 5 hakk på selve stolen og man kan kjøpe kile til å ha under :)

Dessverre redd bilen er for liten for god helling i starten :(

Dessverre redd bilen er for liten for god helling i starten :(

Aha! Ja, den tar litt stor plass når man har mye helling. Så hvis du har liten bil og prematur som kommer til å være liten lenger enn terminfødte, så er det nok bedre å velge en annen. Nå vet ikke jeg hvordan det er med premature sånn utviklingsmessig, men de burde vel ha mer helling lenger enn terminfødte?
For eksempel cybex sirona tar ikke så stor plass med mye helling, så en sånn type vil nok være bedre da. Isofix stoler blir som regel mindre med mer helling. Britax dualfix også.
Sånne stoler har jo base så de ikke tar så mye plass fremover i bilen :)

Aha! Ja, den tar litt stor plass når man har mye helling. Så hvis du har liten bil og prematur som kommer til å være liten lenger enn terminfødte, så er det nok bedre å velge en annen. Nå vet ikke jeg hvordan det er med premature sånn utviklingsmessig, men de burde vel ha mer helling lenger enn terminfødte?
For eksempel cybex sirona tar ikke så stor plass med mye helling, så en sånn type vil nok være bedre da. Isofix stoler blir som regel mindre med mer helling. Britax dualfix også.
Sånne stoler har jo base så de ikke tar så mye plass fremover i bilen :)

Det med premature er jeg ikke helt sikker på.. Trpr så lenge hun regnes fra termin så er det det samme. Bytter jo for eksempel ikke til sportsdel nå tross av at hun er 6 mnd+.

Antar vi ender opp med sirona ja :)

Det med premature er jeg ikke helt sikker på.. Trpr så lenge hun regnes fra termin så er det det samme. Bytter jo for eksempel ikke til sportsdel nå tross av at hun er 6 mnd+.

Antar vi ender opp med sirona ja :)
En venninne av meg er fornøyd med sirona, men jeg ville ikke satset på at det holder til minst 4 år. Men om du kjøper den med viten om at den kan måtte byttes ut tror jeg det er en god stol, og det kan være det er flere stoler på markedet som holder lenger den dagen du må kjøpe ny stol. :)

Jeg måtte kjøpe ny bilstol etter å ha kræsjet, og har nå Cybex Sirona S i-size til mi på 6 1/2 mnd. Jeg er så fornøyd! Hadde tenkt å kjøpe Axkid Minikid, men etter å ha prøvd den var det uaktuelt. Hun satt aldeles ikke godt og mistrivdes (mer enn hun gjør til vanlig). Kjøper Axkid (eller lignende) når hun er for stor til Sironaen, men vil bruke den så lenge jeg kan. Elsker snufunksjonen!

Back
Topp