Hvilke vitaminer tar dere?

verpesyk

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
❤ Aprilbarna19 ❤
Jeg tar folat og Lifesum multivitaminer. Er 9+6 i dag. Tror kanskje egentlig det er folat i multivitaminene så mulig det er litt overkill med begge deler??

Leste også noe om at man bør ta jod i tillegg til folat i starten av graviditet, noen som har lest om det?

Slutter dere med folat ved uke 12? Tror jeg gjorde det sist, men har glemt mye merker jeg...

Jeg tar en pakke fra nycoplus (tror jeg) som heter gravid! Jeg kommer til å høre med legen hva jeg bør ta etter 12 uker.. må sikkert gå på noe regner jeg med, spesielt om ikke matlysten tar seg opp

Tar nycpluss gravid nå fram til 12 uker, så går jeg over til nyoplus gravid, stoler på at dem inneholder det jeg trenger:)

Vedlegg

• 61906658-E01B-4B43-AA81-7B4F5D7FCBE3.jpeg
    61906658-E01B-4B43-AA81-7B4F5D7FCBE3.jpeg
    147,2 KB · Visninger: 18
  • 59ABB5CF-84F1-4750-B726-036B0BCBED78.jpeg
    59ABB5CF-84F1-4750-B726-036B0BCBED78.jpeg
    40,7 KB · Visninger: 19
Tar nycpluss gravid nå fram til 12 uker, så går jeg over til nyoplus gravid, stoler på at dem inneholder det jeg trenger:)
Noe av det samme som Lifesum, bare der heter det «Gravid» og «Ammende» ;) Sjekket i 2016 og innholdet var ganske likt på de to merkene, men vet ikke om det er endret nå.

Jeg tar en pakke fra nycoplus (tror jeg) som heter gravid! Jeg kommer til å høre med legen hva jeg bør ta etter 12 uker.. må sikkert gå på noe regner jeg med, spesielt om ikke matlysten tar seg opp
Husker jeg måtte ta Hemojern en periode sist :)

Bruker den gravid pakka, men har gått tom og glemt å kjøpe. Så nå blir det folsyre også tror jeg at jeg har noe multivitaminer i en eller annen skuff ett sted:hilarious: Får ta det til jeg får kjøpt ny pakke :)

Bruker bare folat og d vitamin. Men usikker om jeg skal fortsette på folat fremover nå eller ikke siden jeg er snart 13o_O

Det har kommet nye retningslinjer for gravide :) i tillegg til folat anbefales det å ta tilskudd av jod:

Gravide og ammende bør ta et daglig kosttilskudd med 150 mikrogram (µg) jod dersom de:
har et lavere daglig inntak enn 6 dl kumelk/yoghurt (men spiser hvit saltvannsfisk regelmessig), eller
spiser lite/ingen hvit saltvannsfisk og samtidig har et lavere daglig inntak enn 8 dl kumelk/yoghurt.

https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/derfor-trenger-vi-jod

D-vitamin, tran og folat. De tar blodprøver og sjekker om du har gode nivåer av alt. Mine var fine, så da trenger jeg ikke ta hverken jod eller jern :)

Samme som jeg bruker, men fant ikke helt ut hvor mye jod det er i. Står ikke utenpå og kastet lappen inni :p

D-vitamin, tran og folat. De tar blodprøver og sjekker om du har gode nivåer av alt. Mine var fine, så da trenger jeg ikke ta hverken jod eller jern :)
Ser de om man har jod på blodprøvene i ca uke 12? :p

Sniker bare litt fra prøver, folat er helt ok å ta litt mer av enn anbefalt dersom man gjør det pga multivitaminer+folat, det skilles ut i urin og er helt ufarlig om man ikke man kommer opp i ekstreme doser (da snakker vi ganske mange ekstra folat-piller om dagen for å si det sånn)
Fikk også bekreftet det av komplettapotek da de hadde forumtid for en stund tilbake
Lurte litt på hva dere tok så derfor jeg sniker :cat:

Så greit. Nei, er neppe farlig. Står jo det anfeales med folat fra tre mnd før prøvestart. Forrige gang var vi prøverør mellom 2,5-3 år så ble mye folat

Leste sist svangerskap at man gjerne kan ta folat hele svangerskapet og mens man ammer..gjorde det sist, men tok ikke hver dag.
Kommer til å gjøre det samme nå. Folat 2-3 ganger i uken (etter uke 12). I tillegg tar jeg tran og D-vitamin annenhver dag..spiser mye meieriprodukter, så foreløpig vurdere jeg ikke å ta tilskudd av jod;-)

Ser de om man har jod på blodprøvene i ca uke 12? :p
Verken jod, omega-3-fettsyrer, vitamin D eller folat sjekkes rutinemessig på blodprøver i uke 12.
Folat er det ingen vits i å måle siden det uansett er anbefalt og nivået da er skyhøyt.
Vitamin D måles kun på mistanke om mangel, og det er lite sannsynlig nå tidlig på høsten etter solrik sommer.
Jod og omega-3-fettsyrer finnes ikke engang når jeg søker i analyseoversikten, så det går ikke an å måle rutinemessig. http://www.analyseoversikten.no/?query=Jod

Det som er anbefalt å sjekke på alle i uke 12 er blodtype og antistoffer, Hb og jernlager, HIV, hepatitt b og syfilis. Tidligere var det rutine å sjekke om man hadde beskyttelse mot rubella, men ser det er kun på indikasjon i de nye anbefalingene.
https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsomsorgen

Alle gravide anbefales influensavaksine fra 2. Trimester.

Back
Topp