Hvilke vaksiner tar dere?

Moiraine

Flørter med forumet
Jeg var hos legen i dag og diskuterte vaksiner. Jeg er i uke 17.

Influensavaksinen skal jeg komme og ta om et par uker.

Kikhostevaksinen får jeg i uke 24.

Hun mente også at jeg burde ta Covid-vaksine (tas på apotek).

Da er jeg oppe i tre vaksiner :nailbiting:

I tillegg leste jeg en sak om RS-vaksine. Alle gravide i Storbritannia får den nå. Viser til FHI:

Her står det:
  • RSV-vaksinen Abrysvo ble nylig tilgjengelig og er godkjent for gravide med indikasjonen å beskytte det nyfødte barnet mot RS-virus de første 6 mnd av livet. Abrysvo er godkjent til gravide mellom gestasjonsuke 24 og 36, selv om effekten ser ut til å være bedre hvis man vaksineres mellom gestasjonsuke 30 og 36. Det anbefales et minimumsintervall på to uker mellom Abrysvo og vaksine mot kikhoste.
Men denne vaksinen må vi betale selv og nå koster den 2495,- (!!!!) :nailbiting:

Er det verdt det??

Hadde dette vært første barnet, så hadde jeg ikke tatt den. Men storebror på 2 år drar jo alt mulig hjem fra barnehagen, og da er det jo større sjanse på at babyen blir smittet. Vi har en skrekkhistorie fra et vennepar hvor babyen ble smittet av storebror når den bare var noen uker gammel og måtte ligge på nyfødtintensiven på respirator.

Hva tenker dere andre rundt dette?

Spurte henne og hun sa det var opp til meg :D

Hun sa også at «vi har jo sykehus hvis han blir syk».

Men hun er 70 år og sa på samme time at jeg kunne spise akkurat det jeg hadde lyst på og ikke tenke påtoksoplasmose/listeria osv. Så hun er nok i overkant ubekymret.
Oy da :laughing001 Ja da er det litt værre å spørre legen ja!
Mars begynner jo å nærme seg slutten av RS-sesongen, så må ærlig innrømme jeg er litt usikker på hva jeg ville gjort når ikke legen kan gi god veiledning. Min prematurfødte fikk vaksine første vinteren, og mener han fikk siste dose i april, så ja, litt usikker. Håper andre har noen gode svar!

I tillegg leste jeg en sak om RS-vaksine. Alle gravide i Storbritannia får den nå. Viser til FHI:

Her står det:
  • RSV-vaksinen Abrysvo ble nylig tilgjengelig og er godkjent for gravide med indikasjonen å beskytte det nyfødte barnet mot RS-virus de første 6 mnd av livet. Abrysvo er godkjent til gravide mellom gestasjonsuke 24 og 36, selv om effekten ser ut til å være bedre hvis man vaksineres mellom gestasjonsuke 30 og 36. Det anbefales et minimumsintervall på to uker mellom Abrysvo og vaksine mot kikhoste.
Men denne vaksinen må vi betale selv og nå koster den 2495,- (!!!!) :nailbiting:

Er det verdt det??

Hadde dette vært første barnet, så hadde jeg ikke tatt den. Men storebror på 2 år drar jo alt mulig hjem fra barnehagen, og da er det jo større sjanse på at babyen blir smittet. Vi har en skrekkhistorie fra et vennepar hvor babyen ble smittet av storebror når den bare var noen uker gammel og måtte ligge på nyfødtintensiven på respirator.

Jeg tar kikhoste og influensa, står over covid sprøyta. Ikke hørt om RS, men tenker jeg ikke tar den heller hvis den er så dyr.

Besøker fra august 2024:dance008

Jeg tok vaksine mot kikhoste (i uke 13) for egen regning , covid (i uke 24) dekket av kommunen, og RS (i uke 30) for egen regning. Fastlegen anbefalte kikhoste og covid ettersom det står anbefalt på helsenorge.no . Men mente jeg måtte ta vurdering av RS selv basert på risiko. Ettersom frøkna har en del kusiner og fettere i barnehage-alder som vi er med, valgte jeg å ta den.

Jeg tar kikhoste vaksinen men ikke covid. RS er jeg litt usikker på siden jeg har barn i barnehagen og skole. Og minstemann hadde det når han var noen uker gammel. Men den var dyr da :confused:

Jeg tok influensavaksina igår, og skal ta kikhoste når jordmor er tilbake fra ferie

Jeg skal ta kikhoste- og influensavaksine ☺️

Får kikhoste og de øvrige i den pakka i uke 28 tror jeg det var. På helsestasjonen, gratis. 7 år siden sist så ikke så dumt intervall. Jeg skulle tatt den i uke 24, men arbeidsgiver påspanderer influensavaksine i min uke 25, og jordmor ville ha to uker mellom.

Covid tar jeg ikke denne gangen. Både tok den og fikk det et par ganger med de to første, men forløpet er så mildt nå og jeg er ellers ikke i risiko.

RS har jeg også vurdert da jeg denne gangen har to små i barnehage-alder som har snørr ut av nesa 80% av året… Men prislappen er høy, og jeg har til nå fått robuste barn, så jeg er i tvil. Termin i februar, og blir jo fort sittende inne frem til mars. Men ungene kommer jo hjem fra bhg… Anbefalt tid å ta den var mellom uke 30 og 36 sa jordmor. Da får den best effekt på barnet.

Jeg skal ikke ta covid eller influensa-vaksine. Usikker på RS.

Kommer ikke til å ta noen av vaksinene, føler man blir syk uansett vaksine Har da sykehusskrekk klarer så vidt å gi blodprøver

Her står det:

Er det verdt det??

Jeg tenker det er verd det. Jeg er sykepleier og har jobbet med mange(!) veldig syke RS barn på sykehuset. Pustestøtte, inhalasjoner, sondemat, feber og lite til ingen søvn på hverken forelder eller barn på minst en uke. Sykepleier inne på rommet enten 24/7 eller inn og ut hver halvtime i flere dager. Jeg tenker at den vaksinen er forsøket verd håper den blir gratis med tiden!

Jeg tenker det er verd det. Jeg er sykepleier og har jobbet med mange(!) veldig syke RS barn på sykehuset. Pustestøtte, inhalasjoner, sondemat, feber og lite til ingen søvn på hverken forelder eller barn på minst en uke. Sykepleier inne på rommet enten 24/7 eller inn og ut hver halvtime i flere dager. Jeg tenker at den vaksinen er forsøket verd håper den blir gratis med tiden!
Huff ja, husker at min lillesøster fikk det når hun var under en uke, og det sitter i minnet den dag i dag. Tror jeg kommer til å ta den, men jeg har høyrisikosvangerskap så tenker det er viktig mtp evt prematur fødsel.

Jeg skal ta influensavaksine på jobb neste uke og kikhoste i uke 24. Jeg heller også veldig mot å ta RS vaksinen, men tenkte å høre med fastlegen neste gang jeg skal dit om hva hun anbefaler. Har en i barnehage som drar med seg alt mulig hjem, og av erfaring synes jeg ofte vinter og vår er tøffere enn høst/vinter med tanke på infeksjoner.

Huff ja, husker at min lillesøster fikk det når hun var under en uke, og det sitter i minnet den dag i dag. Tror jeg kommer til å ta den, men jeg har høyrisikosvangerskap så tenker det er viktig mtp evt prematur fødsel.
Ja de små kan slite noe voldsomt. Og jo mindre de er når de blir syke, jo mindre kapasitet har de å gå på. Jeg kommer i allefall til å ta den vaksinen når jeg blir tilbudt den :)

Jeg er i uke 25 nå og tok kikhoste forrige uke siden den kunne tas fra uke 24. Tok influensa og covid vaksine i uke 16. En i hver arm på samme dag og det gikk helt fint det er de vaksinene jeg har blitt anbefalt å ta så langt og som jeg har tatt.

Eg har tatt influensa-, covid- og kikhostevaksina. Har ønska meg penger til jul øremerka til RSvaksina, tidenes desidert kjedeligste julegåve :smiley-ashamed004

Sjansen er jo veldig liten for at baby skal bli skikkeleg sjuk, men hadde nok aldri tilgitt meg sjølv om det skjedde og eg ikkje hadde gjort det eg kunne for å forhindre det.

Back
Topp