Hvilke vaksiner tar dere?

Moiraine

Flørter med forumet
Jeg var hos legen i dag og diskuterte vaksiner. Jeg er i uke 17.

Influensavaksinen skal jeg komme og ta om et par uker.

Kikhostevaksinen får jeg i uke 24.

Hun mente også at jeg burde ta Covid-vaksine (tas på apotek).

Da er jeg oppe i tre vaksiner :nailbiting:

I tillegg leste jeg en sak om RS-vaksine. Alle gravide i Storbritannia får den nå. Viser til FHI:


Her står det:
  • RSV-vaksinen Abrysvo ble nylig tilgjengelig og er godkjent for gravide med indikasjonen å beskytte det nyfødte barnet mot RS-virus de første 6 mnd av livet. Abrysvo er godkjent til gravide mellom gestasjonsuke 24 og 36, selv om effekten ser ut til å være bedre hvis man vaksineres mellom gestasjonsuke 30 og 36. Det anbefales et minimumsintervall på to uker mellom Abrysvo og vaksine mot kikhoste.
Men denne vaksinen må vi betale selv og nå koster den 2495,- (!!!!) :nailbiting:

Er det verdt det??

Hadde dette vært første barnet, så hadde jeg ikke tatt den. Men storebror på 2 år drar jo alt mulig hjem fra barnehagen, og da er det jo større sjanse på at babyen blir smittet. Vi har en skrekkhistorie fra et vennepar hvor babyen ble smittet av storebror når den bare var noen uker gammel og måtte ligge på nyfødtintensiven på respirator.

Hva tenker dere andre rundt dette?
 
Spurte henne og hun sa det var opp til meg :D

Hun sa også at «vi har jo sykehus hvis han blir syk».

Men hun er 70 år og sa på samme time at jeg kunne spise akkurat det jeg hadde lyst på og ikke tenke påtoksoplasmose/listeria osv. Så hun er nok i overkant ubekymret.
Oy da :laughing001 Ja da er det litt værre å spørre legen ja!
Mars begynner jo å nærme seg slutten av RS-sesongen, så må ærlig innrømme jeg er litt usikker på hva jeg ville gjort når ikke legen kan gi god veiledning. Min prematurfødte fikk vaksine første vinteren, og mener han fikk siste dose i april, så ja, litt usikker. Håper andre har noen gode svar!
 
Jeg var hos legen i dag og diskuterte vaksiner. Jeg er i uke 17.

Influensavaksinen skal jeg komme og ta om et par uker.

Kikhostevaksinen får jeg i uke 24.

Hun mente også at jeg burde ta Covid-vaksine (tas på apotek).

Da er jeg oppe i tre vaksiner :nailbiting:

I tillegg leste jeg en sak om RS-vaksine. Alle gravide i Storbritannia får den nå. Viser til FHI:


Her står det:
  • RSV-vaksinen Abrysvo ble nylig tilgjengelig og er godkjent for gravide med indikasjonen å beskytte det nyfødte barnet mot RS-virus de første 6 mnd av livet. Abrysvo er godkjent til gravide mellom gestasjonsuke 24 og 36, selv om effekten ser ut til å være bedre hvis man vaksineres mellom gestasjonsuke 30 og 36. Det anbefales et minimumsintervall på to uker mellom Abrysvo og vaksine mot kikhoste.
Men denne vaksinen må vi betale selv og nå koster den 2495,- (!!!!) :nailbiting:

Er det verdt det??

Hadde dette vært første barnet, så hadde jeg ikke tatt den. Men storebror på 2 år drar jo alt mulig hjem fra barnehagen, og da er det jo større sjanse på at babyen blir smittet. Vi har en skrekkhistorie fra et vennepar hvor babyen ble smittet av storebror når den bare var noen uker gammel og måtte ligge på nyfødtintensiven på respirator.

Hva tenker dere andre rundt dette?
Jeg tar kikhoste og influensa, står over covid sprøyta. Ikke hørt om RS, men tenker jeg ikke tar den heller hvis den er så dyr.
 
Back
Topp