Hvilke tanker har dere om når forteller man det til barna?

Oktobermum39år

Blir kjent med forumet
Jeg er jo 39 år og holder på å sprekke av glede, men vet jo at det fortsatt kan skje mye....
Barna mine er 20,17 og 11 år.... Når forteller man det liksom.... Tenker jo at jeg ganske rett rundt hjørnet henger i do skåla hele døgnet.... er 4+6 nå.... Leser flere steder at man kan fortelle dette tidlig... Men hva tenker dere?

Skal på TUL når jeg er 7+4 og tror jeg forteller det etter jeg har vært på den:joyful: Eldstesnupp på 13 år bet jeg er gravid og hun ble SÅ glad:Heartred

Med så store barn tenker jeg man kan fortelle det så tidlig man vil. De er store nok til å skjønne at det kan gå galt (med litt forklaring i hvert fall) og så store at de fort vil fatte mistanke om du blir dårlig. Jeg er for ærlighet, så å lyve på seg omgangssyke eller noe sånt blir liksom for dumt, men du kan jo vente noen dager til du faktisk sitter over doskålen :)

Jeg har en bonusdatter på 8 år, og er veldig i tvil om når vi skal si det. Det er enda veldig tidlig, 6+5 i dag. Dette er mitt første svangerskap så jeg har ikke noe å sammenligne med, men kjenner at jeg generelt sett er uggen og ligger mer på sofaen enn til vanlig. Er redd hun skal skjønne det, vil helst si det på en gøyal måte med faren hennes.

Når tenker dere det er passende å «avsløre» det for en 8åring?

Mine er 14, 11 og 6- jeg pleier som regel å vente til etter den ordinære ultralyden i uke 18-20. Da vet man litt mer, og ventetiden for de minste blir ikke så lang :)
Men det har vært fristende å fortelle tidligere!

Jeg tenker det er opp til hver enkelt, hva som er riktig for dem :happy:

Jeg har ei på snart 4, og ei på 11. Blir å fortelle når jeg føler meg trygg på at det går bra, tidligst etter UL i uke 13-14 ish. :)

Har to stk som blir 5 og 10år. Venter til uke 12, helst lenger. Men usikker på hvor lenge jeg klarer å holde det skjult, og vil at jentene skal vite det før besteforeldre, for jeg vet om noen besteforeldre som har lett for å si litt for mye.

Vi skal fortelle det etter uke 12 er planen. Tror ikke de har fattet mistanke enda selv om hun eldste så på at jeg brakk meg i dag tidlig. Sa bare at jeg hadde fått noe litt bak i halsen. Blir de redd for at jeg er syk eller noe, vil jeg heller fortelle det før enn at de skal gå rundt og bekymre seg. Gleder meg sånn til å fortelle det! :smiley-bounce015

Jenta mi er to år, jeg har sagt det til henne. :joyful:
Men det er egentlig mest fordi at hun skal forstå at jeg ikke kan bære henne og at hun må være forsiktig med magen til mamma. :)

8 uker i morgen.. jeg lurer på å si det snart, for guttene på 6 og 8 år lurer på hvorfor jeg er hjemme hver dag, eldste vet at jeg ikke er i form, og ønsker jo ikke at han skal bli redd for meg.

Jeg venter til jeg er rundt 12 uker hvis alt går bra :) da vil jeg først fortelle det til den kommende 2år gamle storebroren, samt bonusbrødrene på 13 og 18år :)

Jeg har fortalt det til eldstemann på 14. Fortalte det vel da jeg var litt over 5 uker på vei.
Yngste på 7 år har jeg ikke fortalt det til enda. Tenker jeg venter litt til, muligens til uke 12. Det blir lenge nok å vente for henne da også.

Jeg har fortalt tidlig både med nr 2 og nr 3. Men siden mine har vært mindre enn dine så har jeg sagt noe om at jeg har et egg i magen som kan bli til en baby, men at det også kan hende det ikke blir til en baby, og at det vet vi ikke riktig ennå. Og videre fortalt litt om at mamma kan bli litt trøtt og kvalm, men at det ikke er farlig osv. Og svart på evt spørsmål. Etter ultralyd har jeg sagt det mer rett frem, at det er en baby/lillesøster i magen.
Det ble litt lang ventetid, men samtidig så var det viktig for meg å sette ord på hvorfor jeg plutselig ikke var helt meg selv.
Denne gangen venter jeg til jeg har sett liv, rett og slett fordi det ikke har gått helt opp for meg enda og jeg trenger litt tid til å bearbeide følelser og bekymringer

Jeg tenker jeg skal vente så lenge som mulig, så blir det ikke så lang ventetid. Men siden dette er tredjemann ser jeg for meg at magen begynner å synes ganske tidlig:p

Jeg tenker jeg skal vente så lenge som mulig, så blir det ikke så lang ventetid. Men siden dette er tredjemann ser jeg for meg at magen begynner å synes ganske tidlig:p
Samme tenkte jeg, men kan hende du har like flaks som meg og blir liten med tredjemann. Aldri vært så liten som med nr 3. :hilarious:

Back
Topp