Hvilke plasser i Trondheim er egnede for familier?

rebi11

Første møte med forumet
Vurderer å flytte til Trondheim om et par år. Tenker på å skaffe en leilighet, med samboer og barn. Vil bo ganske sentralt men likevel ha fine turområder/litt landlig miljø i området. Vil bo nært en bra barneskole, og gjerne litt utsikt. God kollektivtransporttilbud, og gjerne ikke sør for Trondheim. Finnes det noen plasser som oppfyller alle kravene mine?
 
Vurderer å flytte til Trondheim om et par år. Tenker på å skaffe en leilighet, med samboer og barn. Vil bo ganske sentralt men likevel ha fine turområder/litt landlig miljø i området. Vil bo nært en bra barneskole, og gjerne litt utsikt. God kollektivtransporttilbud, og gjerne ikke sør for Trondheim. Finnes det noen plasser som oppfyller alle kravene mine?

Hei!
Vi flytta til Saksvik rett utafor kommunegrensa. Her er det supert, og jeg tror det tilfredsstiller alle dine krav. Eneste er at kollektivtilbudet er litt så som så utenfor rushtidene. Saksvik er kun 6 min unna Ranheim, 10min unna Sirkus Shopping, 15min unna Trondheim sentrum. Masse fin natur i umiddelbar nærhet og klarer du å finne et hus på Saksvik uten utsikt så er du god ;) Forholdsvis liten barneskole (ca 40-60 elever på hvert trinn) og har bare hørt positivt om miljøet og skolen, utenom at den er litt slitt.

Tidligere har vi bodd på Byåsen og på Risvollan. Fine områder der også, men trives mye bedre på Saksvik. Føler alle har så mye bedre tid her, folk er på hils, og kapasitet på BUP, helsestasjon, jordmor er fantastisk. Også er det mye mindre snø enn vestover/sørover.

Vi tenkte oss til Ranheim, Lade, men fikk mye mer for pengene her. Angrer ikke! :happy:
 
Vanskelig å være objektiv her, men vil tro det er mange deler av byen som kan passe. Ville unngått noen av skolene sør-sørvest for byen, men om du uansett ikke vil bo på sørsiden så slipper du jo dette.

Er skiføre viktig for deg så er nok Byåsen-siden (vest for sentrum) fornuftig. Steder som Sverresborg og Ugla har høy tetthet av friskus-familier, relativt kort veg til Bymarka (masse skiløyper og stort stinett til sommerbruk). I tillegg bra skoler/barnehager. Utsikt får du også, men om du havner oppe på
Ugla så blir det begrenset med sjøutsikt (om dette er viktig).

Flytter du til østsiden av byen, er det større muligheter for sjøutsikt og kveldssol enn på Byåsen-siden. Det er ikke trikk, men busstilbudet er bra både i øst- og i vest egentlig. Marka (Estenstadmarka/Strindamarka) på østsiden er mer småkupert og skogdekket, men det er fine skiløyper der og. Om enn litt mindre pulk-vennlige. Fordelen er at våren kommer en mnd tidligere. Når våren springer frem i østbyen durer det fremdeles i snøfresere øverst på Ugla.
Det bygges veldig mye leiligheter i østbyen nå, så det bør være muligheter der om et par år.

Ang Saksvik (Malvik) så er jeg til en viss grad enig med Baby_2019, - Saksvik er fint (og bratt, derav utsikt, sjøutsikt til og med). Men da vi flyttet til Trondheim i 2019 opplevde vi ikke at Saksvik var nevneverdig rimeligere enn en del områder i Trondheim (vi var på flere visninger i Saksvik/Hundhammaren/Vikåsen-området).
For min egen del var det verdt litt å kunne pendle til jobb i sentrum med sykkel, og da ble Saksvik litt for langt (selv om det går det og med el-sykkel om du virkelig vil/må).
 
Back
Topp