Sniker, er ikke gravid, men deler gjerne kleserfaring, haha.
Før babyene begynner å krabbe, er alt litt ett fett her. Foretrekker omslagsbody de første 2-3 månedene, etter det er vanlig body greit. Barna har hatt mest fra hm, KappAhl, Lindex og Cubus. Man må bare se an passform. Jenta mi passa godt inn i bodyer fra feks Hm, mens sønnen min var for bred/tjukk i passformen og Hm ble ofte for trange. I tillegg synes jeg at de villigste bodyene fra Hm gir for mye utringning på små babyer så de blir kalde
I barnehageåret bruker mine ullundertøy og hjemmestrikk utenpå fra september til det blir skikkelig varmt i april/mai, og vi har vært mest fornøyde med ull fra Lindex igrunnen. Det har holdt seg best etter vask når yngste skulle Arve. polarn og pyret er kanskje et hakk bedre i passform, men også litt dyrere og sjeldnere man finner på tilbud. Kjøper også alltid en del tynne ullgensere/trøyer fra Reflex. Billig, holder seg godt i vask og til arving. Ikke vært fornøyd med stillongsen til reflex pga strikken blir krøllete og rar i vask. Kjempefornøyd med tynne ullsokker fra reflex, billig og blir ca aldri hull.
Utenom det, liker jeg aller best vanlig tøy fra Lindex og Newbie, aller mest barnevennlig med Lindex og mer mammavennlig look på Newbie, hehe. Lindex har Morsomme klær med morsomt og litt større utvalg i kjønnsnøytrale ting. Selv om alle butikker har litt kjønna opplegg, særlig fra størrelse 92. Men på Lindex finner jeg gensere med blomster eller frukt osv som gutten min vil bruke, og ikke BARE noe actionheltræl/gravemaskintraktor-syre type plagg. Han har drt også altså
Men er litt gøy å ha klær med friske farger til gutt også, uten at det er sjokkrosa, paljetter og volanger i huet og ræva.
Uteklær har jeg litt erfaring med nå som eldste er 5 og har gått noen år i barnehage. Vi har i løpet av et barnehageår alltid det her:
- Todelt regntøy uten fôr. Her synes jeg billig og dyrt er like bra. Har kjøpt der jeg finner best tilbud, enten reflex eller lindex eller noe annet på babyshop.
- Skallbukse med seler (har hatt fra wheat da de var små, men det blir faktisk fort hull på utetøyet til wheat når de begynner å herje ute som bare f rundt 3,5-4 år en gang. Så til større barn har jeg hatt KappAhl fix eller polarn o pyret). Regnbukse kan erstatte den buksa om man har en skalldress.
- Ullfleecejakke fra Polarn og pyret. Vindtett og veldig god å ha ute når det er fint vær men mye vind. Den her kjøper jeg utelukkende fra PoP fordi passform og egenskaper er best i det merket, men finnes ofte på Finn og lett å selge etter bruk.
- Skalldress hvis vi ikke har vindjakke i tillegg. Har hatt skalldress med avtagbart fôr, den har lenger brukstid.
- Vinterdress. Her har jeg prøvd og vært fornøyd med mye forskjellig. Mykt stoff og passform er kjempeviktig når de er 1-3 år og krabber og skræver fælt for å reise seg og manøvrere legemet. I den alderen har jeg IKKE vært fornøyd med tøy fra Kuling og Lindex. For stivt og lite fleksibelt. Har vært veldig fornøyd med dress fra Wheat, polarn og pyret og Isbjörn. Wheat var fin til sønnen min som var bred i kroppen og tung ifht lengde, mens Isbjörn satt veldig godt på den spinkle jenta mi. Hun blir i tillegg veldig fort kald, men med nok ull under holder hun varmen lenge i den dressen. Så den er jeg nok all over aller mest fornøyd med. Men svindyr så jeh kjøper hvis det er veldig rabattert eller brukt. For eldre barn synes jeg mye forskjellig har fungert bra, de er mer i bevegelse som regel og blir ikke like fort kalde. Men krever noe med slitestyrke på knærne. Fikk feks hull på dress fra wheat da sønnen min var 4 år etter typ 3 ukers bruk. Mens da han var 2 år så dressen ubrukt ut. Så aktivitetsnivået når de er eldre krever mer av klærne. Reima har vi faktisk ikke prøvd, men det er også kjempegode pg slitesterke plagg så vi ville nok blitt fornøyde med det også.
- Fôret regndress fra katnakken, den som heter vinterregndress. Gull verdt her hvor det har vært mer slaps en skikkelig snø mange vintre, men likevel rett rundt 0 grader. Altså surt og kaldt. Fant endelig noe sønnen min ikke ble kald og våt i da vi skaffet denne. Den kan man finne på salg på slutten av sesongen eller brukt. Ingen her har blitt våte i denne ved mindre strikken har løsnet samtidig som de satt i en vanndam nb at denne er 1 str større enn alt annet av uteklær.
- Sko: Dockboots - varme og vanntette sko. Bruker disse i bhg nesten hver dag når det er høst/vinter/vår og bløtt. Og vintersko, vært fornøyd med både superfit og viking og annet i samme sjanger egentlig. Overgangssko fra pony eller viking har passet best her. Og noen billige joggesko til varme dager.
- Votter: likt best didriksons votter både skallvotter og vintervotter til de minste. Endelig en vott hvor tommelen er på rett sted. Fungerer best om man tar på votten før dress/jakke. Regnvotter er ett fett hvilket merke. Alt er likt synes jeg. Ikke fornøyd med votter fra reflex, utenom regnvottene
Også det viktigste gadgeten etter man får barnehagebarn: SKOTØRKER.
Og i babytida: SITRONSÅPE. Tar alle bæsj og andre flekker av tøyet.
Dagens avhandling - elsker å snakke om å diskutere barneklær og utstyr, mvh gæren