Hvilke merker er dere mest fornøyd med?

Er førstegangs, så har lite peiling på hva som er bra/ikke bra, og suger til meg info fra trådene her :laughing002 Er det noen spesifikke merker dere ikke er fornøyde med? Bare sånn greit å vite hva man absolutt bør holde seg unna også :p

Bodyer som ikke er omslagsbodyer til nyfødt :hilarious:
Men ellers rekker de ikke slite så hardt på klærne før de begynner å krabbe, så alt fungerer bra billig som dyrt i den første babytida.

Av personlige erfaringer synes eg Reflex sine produkter er merkelige. Veldig lange ermer,bodyer uten noe stretch,ull blir fort hullete. Fikk 6 bodyer i 2 forskjellige størrelser. Når de i 62 var for små skulle vi bruke de i 68,men de var for små,og altfor lange ermer.
Fikk en jakke også fra reflex, kroppen i str 80 og armer mer str 110. Omtrent alle klærne vi har fått fra reflex har det vært noe merkelig med andre som opplever det samme?
Sniker fra november :)

Vi har så variert erfaring med Reflex. Ull/bomull-settene har vi vært veldig fornøyde med og brukt begge de to vinterne han har gått i barnehagen, og de er like gode som hust & Claire sine.

Når det kommer til pysjer så er de dårlige og blir fort hullete, i tillegg til at størrelsene er helt på bærtur. Nettopp arvet en pysj i str 4 år til vår 2-åring, og den sitter som et skudd. Kjøpte også en skalldress i høst som skulle være to størrelser for stor, men som også satt som et skudd.

Han har nå Reflex sitt fora regnsett, og har ikke noe å utsette på det enn så lenge. Klok av skade kjøpte jeg en mye større størrelse enn vi trengte der, på tilbud :)

Sniker, er ikke gravid, men deler gjerne kleserfaring, haha.

Før babyene begynner å krabbe, er alt litt ett fett her. Foretrekker omslagsbody de første 2-3 månedene, etter det er vanlig body greit. Barna har hatt mest fra hm, KappAhl, Lindex og Cubus. Man må bare se an passform. Jenta mi passa godt inn i bodyer fra feks Hm, mens sønnen min var for bred/tjukk i passformen og Hm ble ofte for trange. I tillegg synes jeg at de villigste bodyene fra Hm gir for mye utringning på små babyer så de blir kalde :hilarious:

I barnehageåret bruker mine ullundertøy og hjemmestrikk utenpå fra september til det blir skikkelig varmt i april/mai, og vi har vært mest fornøyde med ull fra Lindex igrunnen. Det har holdt seg best etter vask når yngste skulle Arve. polarn og pyret er kanskje et hakk bedre i passform, men også litt dyrere og sjeldnere man finner på tilbud. Kjøper også alltid en del tynne ullgensere/trøyer fra Reflex. Billig, holder seg godt i vask og til arving. Ikke vært fornøyd med stillongsen til reflex pga strikken blir krøllete og rar i vask. Kjempefornøyd med tynne ullsokker fra reflex, billig og blir ca aldri hull.

Utenom det, liker jeg aller best vanlig tøy fra Lindex og Newbie, aller mest barnevennlig med Lindex og mer mammavennlig look på Newbie, hehe. Lindex har Morsomme klær med morsomt og litt større utvalg i kjønnsnøytrale ting. Selv om alle butikker har litt kjønna opplegg, særlig fra størrelse 92. Men på Lindex finner jeg gensere med blomster eller frukt osv som gutten min vil bruke, og ikke BARE noe actionheltræl/gravemaskintraktor-syre type plagg. Han har drt også altså :hilarious: Men er litt gøy å ha klær med friske farger til gutt også, uten at det er sjokkrosa, paljetter og volanger i huet og ræva.

Uteklær har jeg litt erfaring med nå som eldste er 5 og har gått noen år i barnehage. Vi har i løpet av et barnehageår alltid det her:

• Todelt regntøy uten fôr. Her synes jeg billig og dyrt er like bra. Har kjøpt der jeg finner best tilbud, enten reflex eller lindex eller noe annet på babyshop.
  • Skallbukse med seler (har hatt fra wheat da de var små, men det blir faktisk fort hull på utetøyet til wheat når de begynner å herje ute som bare f rundt 3,5-4 år en gang. Så til større barn har jeg hatt KappAhl fix eller polarn o pyret). Regnbukse kan erstatte den buksa om man har en skalldress.
  • Ullfleecejakke fra Polarn og pyret. Vindtett og veldig god å ha ute når det er fint vær men mye vind. Den her kjøper jeg utelukkende fra PoP fordi passform og egenskaper er best i det merket, men finnes ofte på Finn og lett å selge etter bruk.
  • Skalldress hvis vi ikke har vindjakke i tillegg. Har hatt skalldress med avtagbart fôr, den har lenger brukstid.
  • Vinterdress. Her har jeg prøvd og vært fornøyd med mye forskjellig. Mykt stoff og passform er kjempeviktig når de er 1-3 år og krabber og skræver fælt for å reise seg og manøvrere legemet. I den alderen har jeg IKKE vært fornøyd med tøy fra Kuling og Lindex. For stivt og lite fleksibelt. Har vært veldig fornøyd med dress fra Wheat, polarn og pyret og Isbjörn. Wheat var fin til sønnen min som var bred i kroppen og tung ifht lengde, mens Isbjörn satt veldig godt på den spinkle jenta mi. Hun blir i tillegg veldig fort kald, men med nok ull under holder hun varmen lenge i den dressen. Så den er jeg nok all over aller mest fornøyd med. Men svindyr så jeh kjøper hvis det er veldig rabattert eller brukt. For eldre barn synes jeg mye forskjellig har fungert bra, de er mer i bevegelse som regel og blir ikke like fort kalde. Men krever noe med slitestyrke på knærne. Fikk feks hull på dress fra wheat da sønnen min var 4 år etter typ 3 ukers bruk. Mens da han var 2 år så dressen ubrukt ut. Så aktivitetsnivået når de er eldre krever mer av klærne. Reima har vi faktisk ikke prøvd, men det er også kjempegode pg slitesterke plagg så vi ville nok blitt fornøyde med det også.
  • Fôret regndress fra katnakken, den som heter vinterregndress. Gull verdt her hvor det har vært mer slaps en skikkelig snø mange vintre, men likevel rett rundt 0 grader. Altså surt og kaldt. Fant endelig noe sønnen min ikke ble kald og våt i da vi skaffet denne. Den kan man finne på salg på slutten av sesongen eller brukt. Ingen her har blitt våte i denne ved mindre strikken har løsnet samtidig som de satt i en vanndam :hilarious: nb at denne er 1 str større enn alt annet av uteklær.
  • Sko: Dockboots - varme og vanntette sko. Bruker disse i bhg nesten hver dag når det er høst/vinter/vår og bløtt. Og vintersko, vært fornøyd med både superfit og viking og annet i samme sjanger egentlig. Overgangssko fra pony eller viking har passet best her. Og noen billige joggesko til varme dager.
  • Votter: likt best didriksons votter både skallvotter og vintervotter til de minste. Endelig en vott hvor tommelen er på rett sted. Fungerer best om man tar på votten før dress/jakke. Regnvotter er ett fett hvilket merke. Alt er likt synes jeg. Ikke fornøyd med votter fra reflex, utenom regnvottene
Også det viktigste gadgeten etter man får barnehagebarn: SKOTØRKER.

Og i babytida: SITRONSÅPE. Tar alle bæsj og andre flekker av tøyet.

Dagens avhandling - elsker å snakke om å diskutere barneklær og utstyr, mvh gæren :hilarious:

Last edited:
Kjøper også det aller meste av inneklær brukt. Kjøper store pakker på Finn. Har gjort det siden før fødsler på første. Helt genialt for de minste størrelsene, da det aller meste er så pent og lite brukt.

Merker at det ble vanskeligere å finne klespakker som er pent brukt når vi kom opp i 5-6årsalder (også har 6åringen begynt å få preferanser), særlig av uteklær. Vi sliter også selv ut uteklærne, så de kan vi heller ikke selge videre. Hender de kan gå i arv fra storesøster på 6 til lillebror på 3, men noe må bare kastes.

Ellers vil jeg tipse om å kjøpe dyre ting som vinterdress, vårdress, sko (ja sko kan gå i arv*), bilstol, ullklær osv i nøytrale farger om det ikke er siste ungen. Man kan få annet kjønn neste gang (som meg) :wacky: Lillebror har levd i rosa og lilla frem til han ble 3. Da vokste han inn i de kjønnsnøytrale klærne jeg hadde begynt å kjøpe til dattera etter han ble født.

(Ja jeg vet det ikke er gutte og jentefarger og vi snakker ikke om det foran barna, but still.. Guttungen elsker rød og grønn og leker med biler og dinosaurer. Dattera elsker rosa og lilla og leker med "jentelego")

* https://radio.nrk.no/serie/norgesgl...SrRuFv4FbNTL-Ald77EfqxlQxg-YQ_g#t=1h30m31.92s

Stemmer også i at Lindex har mye pent kjønnsnøytralt. Jeg har konsekvent forsøkt å unngått blått og grått, dinosaurer og superhelter til gutten min (selv om han liker det nå da..) Jeg synes klærne man får kjøpt til guttene stort sett et kjedelige og stygge. Har brukt det når vi har arva det, men aldri kjøpt noe sånt selv. Prøver å kjøpe grønt, gult, brunt, orange ++.

Har forresten glemt mitt aller beste kjøp: vindfleecedress fra Polarn o_O

Kjøpte i både str 68 og 80 til første og ble også brukt på nr 2 og skal nå brukes på nr 3. Helt genialt å slenge på når man skal en kort tur eller ha ungen i bæresele ute. Den er også tynn nok til at man kan ha den på i bilstolen. Jeg elsker den dressen her! Er av og til på tilbud, men verd pengene på fullpris og.

Vedlegg

• Screenshot_20230409_182248_Chrome.jpg
    Screenshot_20230409_182248_Chrome.jpg
    565,9 KB · Visninger: 5
Last edited:
Vi får jo en god del klær og utstyr til guttungen, og siden jeg kjenner min mor rett blir hun jo ikke akkurat å kjøpe mindre til neste selv om vi har alt fra nr 1, men kanskje jeg da skal ønske ulike merker for å prøve ut de forskjellige tipsene :hilarious: Det eneste jeg er sikker på at vi skal kjøpe før neste er i hus er bilstolpose og bæresele fra nyfødt (ergobaby mest sannsynlig). Ser primært på finn etter dette! Men mye annet kan vi jo ønske oss til de vi vet kjøper noe uansett:)

Siden vi får høstbaby nå så vil jo ulla vi har fra nr 1 bli brukt med en gang, men nå klør det veldig etter å se over alle babyklærne og sortere ut hva vi har og hva jeg ikke kommer til å bruke:hilarious: Omslagsbodyer beholdes uansett merket, men de HM-bodyene vi har ellers blir nok å forsvinne!

Og så er jeg så sær at jeg liker å se produktene og kunne «kjenne» på de før jeg kjøper, ikke et krav, men synes ikke alltid beskrivelser passer overens med hvordan produktene er når man får de..

Vi får jo en god del klær og utstyr til guttungen, og siden jeg kjenner min mor rett blir hun jo ikke akkurat å kjøpe mindre til neste selv om vi har alt fra nr 1, men kanskje jeg da skal ønske ulike merker for å prøve ut de forskjellige tipsene :hilarious: Det eneste jeg er sikker på at vi skal kjøpe før neste er i hus er bilstolpose og bæresele fra nyfødt (ergobaby mest sannsynlig). Ser primært på finn etter dette! Men mye annet kan vi jo ønske oss til de vi vet kjøper noe uansett:)

Siden vi får høstbaby nå så vil jo ulla vi har fra nr 1 bli brukt med en gang, men nå klør det veldig etter å se over alle babyklærne og sortere ut hva vi har og hva jeg ikke kommer til å bruke:hilarious: Omslagsbodyer beholdes uansett merket, men de HM-bodyene vi har ellers blir nok å forsvinne!

Og så er jeg så sær at jeg liker å se produktene og kunne «kjenne» på de før jeg kjøper, ikke et krav, men synes ikke alltid beskrivelser passer overens med hvordan produktene er når man får de..
Jeg og har såå lyst til å begynne å se gjennom babyklær, men har lovt meg selv til å vente til etter OUL, så må vente ei drøy uke til :wacky:

Jeg solgte masse av de minste str da andremann skreik sammenhengende ca 1,5år. Kunne ikke se for meg at jeg skulle gidde det en gang til, but here we are :hilarious: Og mannen ville ikke ha flere, men da lillebror slutta å gaule (så mye) slutta jeg å selge så vet vi har mye fra str 74-80isj og opp til 110.:angelic:

Last edited:
Vintersko- nordbjørn
Parkdress - reima og name it
Vinterdress, dockboots og ullklær - Bruse
Regntøy - her fungerer egentlig mye. Fornøyd med heldress fra kattnakken men andre ting fungerer like greit.
Vintervotter - Didriksons

Har enda ikke funnet "mine" votter å bruke i regnvær selv etter 3 barn. Noen som har tips til merke som sitter greit ?

Vanlige klær spiller ingen stor rolle. Kjøper det jeg føler passer vårt bruk uansett merke :)

Hvorfor skal de bodyene fra HM vekk? Hva er galt med dem?

Jeg og har såå lyst til å begynne å se gjennom babyklær, men har lovt meg selv til å vente til etter OUL, så må vente ei drøy uke til :wacky:

Jeg solgte masse av de minste str da andremann skreik sammenhengende ca 1,5år. Kunne ikke se for meg at jeg skulle gidde det en gang til, but here we are :hilarious: Og mannen ville ikke ha flere, men da lillebror slutta å gaule (så mye) slutta jeg å selge så vet vi har mye fra str 74-80isj og opp til 110.:angelic:
Tenker å vente til mai/juni, så får jeg eventuelt shoppe litt i august hvis noe mangler, selv om jeg tviler :hilarious:

Det er jo litt typisk at man selger unna etter en krevende baby, men så er jo ting plutselig glemt! Vi visste jo at vi ville ha minst en til så det ikke endte med enebarn, både jeg og mannen har stor søskenflokk, så vi beholdte alt! Men tror også mye er ubrukt fordi det var gaver som ikke var praktiske til en liten baby:shy:

Hvorfor skal de bodyene fra HM vekk? Hva er galt med dem?
Noen nevnte det tidligere i tråden, men finner det ikke igjen nå, men har samme erfaring at de blir alt for slappe i halsen og så blir baby kald.. Synes også bomullen fra HM blir mer stivt etter vask enn fra andre merker.. Men omslagsbodyene sitter bedre rundt halsen!

Noen nevnte det tidligere i tråden, men finner det ikke igjen nå, men har samme erfaring at de blir alt for slappe i halsen og så blir baby kald.. Synes også bomullen fra HM blir mer stivt etter vask enn fra andre merker.. Men omslagsbodyene sitter bedre rundt halsen!
Jeg har også varierende erfaring med babyklærne fra hm. Jeg synes pysjene med glidelås eller knapper helt ned var veldig praktiske (og ikke bare på natta :D). Men bodyene var mer varierte. Sokkene var helt elendige. De falt av bare man så på dem.

Jeg har også varierende erfaring med babyklærne fra hm. Jeg synes pysjene med glidelås eller knapper helt ned var veldig praktiske (og ikke bare på natta :D). Men bodyene var mer varierte. Sokkene var helt elendige. De falt av bare man så på dem.
Ja, samme her. Og noen av klærne er ekstremt smale. Jeg har ei veldig tynn jente (typ ekstra oppfølging pga vekt), men enkelte bukser var for smale for henne da hun var 2 og da lurer jeg på hvem i all verden de er designet for :facepalm:

Sokker generelt har vi hatt vansker med, så blir raskt til at vi stapper buksa oppi.. Vet ikke hvor de er fra, men vi har pysjer med glidelås begge veier, de var veldig praktiske til bleieskift på natt hvertfall :D

Digger ull fra nøstebarn (spesielt pysjen) og lillelam (beste ullstrømpebukser vi har testet, luen og ulldressen er også helt super!). Ullbodyer fra hm og Safa (sparkjøp) er veldig gode og rimelige og holder seg veldig godt (arv). Ellers så syns jeg newbie har sååå utrolig nyt søtt :Heartred
Regntøy: kattnakken, vintersko: viking

Har vært ekstremt fornøyd med didriksons i regntøy og vintertøy - store i str, og de har en type som kan forlenges i armer og bein og jakkelengde, slik at de varer gjennom to størrelser. Våre har holdt siden i fjor høst, og det er fortsatt ikke utnyttet forleggeren, så jeg ser for meg at de fint kan brukes også gjennom høsten og vinteren som kommer. Like fornøyd med votter i didriksons, både «vanlige» polstrede og upolstrede regnvotter.

Ellers elsker jeg reflex-merket - har kun god erfaring med dette, med unntak av votter som fort tar inn vann, selv om de skal være tette. Men ellers superfornøyd.

Eneste merkene jeg har vært skikkelig misfornøyd med, er basic-bodyene fra HM som krymper og blir fort stive, og alt fra merket Need It, som egentlig er SÅ behagelige, men som får hull fortere enn man rekker å skifte bleie:confused:

Vogner; superfornøyd med emmaljunga nxt90, hamax outback og det jeg har testet av bugaboo donkey.

Bilstol; god erfaring med alt av besafe, blandet erfaring med cybex cloud (ble vond for mini etter få mnd), men han liker godt cybex Sirona. Sitter nå i Max Way, veldig fornøyd med denne, men drømmer om besafe stretch.

Vognposer, vi har kun brukt forskjellige fra voksi, både til vogn og bilstol, og har kun gode ord å si om merket :) men har jo ikke noe å sammenligne med, har flere venninner som sverger til easygrow.

Sko; har kjøpt både vår/sommer og høst og vintersko i Skofus-merket på Skoringen, og reflex støvler. Veldig fornøyd med begge deler.

Stemmer også i at Lindex har mye pent kjønnsnøytralt. Jeg har konsekvent forsøkt å unngått blått og grått, dinosaurer og superhelter til gutten min (selv om han liker det nå da..) Jeg synes klærne man får kjøpt til guttene stort sett et kjedelige og stygge. Har brukt det når vi har arva det, men aldri kjøpt noe sånt selv. Prøver å kjøpe grønt, gult, brunt, orange ++.

Har forresten glemt mitt aller beste kjøp: vindfleecedress fra Polarn o_O

Kjøpte i både str 68 og 80 til første og ble også brukt på nr 2 og skal nå brukes på nr 3. Helt genialt å slenge på når man skal en kort tur eller ha ungen i bæresele ute. Den er også tynn nok til at man kan ha den på i bilstolen. Jeg elsker den dressen her! Er av og til på tilbud, men verd pengene på fullpris og.

Nå er det 30% på denne! Utsolgt på nett både i blå og beige, men mulig de har igjen i butikk.

Vedlegg

• Screenshot_20230414_102027_Gmail.jpg
    Screenshot_20230414_102027_Gmail.jpg
    986,2 KB · Visninger: 12
Back
Topp