Hvilke kosttilskudd bruker du (om du bruker noen)?

kokosbolle1984

Forelsket i forumet
Pumpkin Bumps 2025
Overskriften sier sitt. Jeg lurer på hvilke kosttilskudd/vitaminer dere bruker?

Jeg har hittil brukt Omega-3 tabletter med vitaminer A,D,E, folsyrepiller og vitamin B-kompleks piller. Men nå begynner jeg å bli tom for Omega3-tablettene og vitamin B-pillene og tenker jeg at jeg kjøpe noe som er enda bedre egnet for gravide.

Hva anbefaler du?

Jeg brukte multivitaminer med folat fra apoteket frem til uke 8. da fikk jeg ekstra jern tabletter og d vitaminer fordi jeg manglet ( bevist av blodprøve) . Så fikk jeg kosttilskudd for gravide/ammede fra legen som jeg nå tar istedenfor de multivitaminene fra apoteket. Jeg ville sjekket hos legen om du mangler noe. Vanligvis har gravide jernmangel.

Jeg brukte multivitaminer med folat fra apoteket frem til uke 8. da fikk jeg ekstra jern tabletter og d vitaminer fordi jeg manglet ( bevist av blodprøve) . Så fikk jeg kosttilskudd for gravide/ammede fra legen som jeg nå tar istedenfor de multivitaminene fra apoteket. Jeg ville sjekket hos legen om du mangler noe. Vanligvis har gravide jernmangel.
Ja, jeg skal til lege første kontroll på torsdag så skal vel antageligvis sjekkes for jern og d-vitamin da. Jeg har tatt jerntilskudd tidligere i år fordi jeg meldte meg som blodgiver, og tok ny test og hørte ingenting så tror egentlig at jeg ikke har mangel akkurat nå.

Kosttilskudd fra legen inneholder:

INGREDIENTS​

Nutrition FactsPer daily servingNRV*
Vitamin A771 μg96%
Vitamin D5 μg100%
Vitamin E10 mg83%
Vitamin B11,4 mg127%
Vitamin B21,4 mg100%
Niacin18 mg113%
Pantothenic acid6 mg100%
Vitamin B61,9 mg136%
folate400 μg200%
Folic acid200 μg
Metafolin200 μg
Vitamin B122,6 μg104%
Biotin30 μg60%
Vitamin C85 mg106%
Magnesium57 mg15%
Iron14 mg100%
Copper1 mg100%
Iodine150 μg100%
Zinc5 mg50%
Selenium60 μg109%
DHA200 mg
EPA80 mg

Jeg brukte multivitamin for gravid og ammede fra New Nordic.
Nå er jeg tom, så jeg tar folsyre og omega-3.
men tenker jeg må dra meg på apoteket og kjøpe ny multivitamin så jeg får i meg kok vitamin B osv.
jeg er ikke alltid den flinkeste på variert kosthold, så multivitamin er egentlig et must

Jeg bruker vanlig multivitamin i tillegg til B12 (pga. mangel før svangerskap), skal til legen om to uker for ny blodprøve, tidligere har jeg trengt ekstra jern i tillegg. Mulig jeg kjøper noe for gravide når jeg går tom, men ser litt på blodprøvene

Bruker "multi gravid" fra Great Earth, det var den jeg synes virka best med tanke på innhold og pris. Av den så trenger man bare å ta en tablett om dagen kontra to-fire av dei fleste andre gravid vitaminer. Pluss at det koster like mye som de andre, men du får dobbelt så mange doser. Eneste er at den ikke inneholder omega-3 så det tar jeg også i tillegg.

Back
Topp