Lillegull*2
Glad i forumet
Samme her. Pluss karameller og litt annet. Prøver stadig noe nyttSjokoladetrøfler, bountykuler og oreokulerYummy
Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
Sent from my LT25i using BV Forum mobile app
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Samme her. Pluss karameller og litt annet. Prøver stadig noe nyttSjokoladetrøfler, bountykuler og oreokulerYummy
Går det ann å lage de selvom man ikke har foodprosessor? Jeg har kun stavmikser og sånn håndmikser hvis det er til hjelpFikk ikke til å quote deg Veronica 1991 men her er oppskrift
Oreokuler:
16 oreokjeks knuses til smuler (bruker foodprosessor). Tilsett en boks romtemperert Philadelphia og bland godt (fremdeles i foodprosessor). Form munnfuller på en plate og sett i fryseren minst en time. Smelt kokesjokolade og rull oreokulene i den. Sett de tilbake på brettet og sett de i kjøleskapet til de er stivnet. Oppbevares i tett boks i kjøleskapet
Sjokoladetrøfler:
1 boks kremfløte varmes opp til kokepunktet. Brekk 300g kokesjokolade i biter og rør til den er oppløst i fløten. Tilsett 2ss kaffe (eventuelt cognac, rom, appelsinjuice e.l). Hell i en form og sett i kjøleskapet til dagen etter. Form kuler med hendene (vær rask da de smelter hvis du tar i de for lenge) og rull de i kakaopulver. Oppbevares i tett boks i kjøleskapet.
Fantastisk! Takk!Til røkelse blander jeg kardemommefrø (finnes i de fleste innvandrersjapper), stjerneanis, nellikspiker, noen knuste kanelstenger og et par hele kanelstenger. Det dufter deilig jul i hele husJeg pakker i cellofan med rødt sløyfebånd.
Badebomber benyttes i badekar. De fuzzer, løser seg gradvis opp og blander seg med badevannet. Jeg pleier å tilsette en god badeolje for at badevannet skal bli ekstra deilig. Konditorfarge gir en morsom effekt! Kan også blande inn glitter, men noe sier meg at det blir noe herk å vaske av seg ;-) Til barn kan man legge små ting som tåler vann inni badebomba, eksempelvis små svampefigurer i spreke farger. Skal ikke bemyttes til spedbarn derson du benytter sitrusprodukter slik jeg har gjort. Her er oppskrift:
Bland 1 ts eterisk olje (jeg benyttet sitron) med 1/2 ts vann. Tilsett en god slump baseolje (jeg benyttet lime&ingefær fra Kremfresh). Tilsett konditorfarge (jeg benyttet bringebærfarge fra Traktøren).Tilsett 2,2 dl natron og bland godt. Tilsett 1,2 dl sitronsyre og kna det hele sammen til en grovkornet masse. Ønsker du sterkere farge kan du godt tilsette mer nå. Nå kan du forme dem. Bruk det du har i skapene. Jeg laget noen store av pepperkakeformer, og noen små med konfektformer i silikon. Disse er veldig kjekke dersom mottakeren ikke har badekar, for de er jo finfin størrelse til fotbadNår du har komprimert dem inn i forma er det bare å la de ligge på kjøkkenbenken over natta. Dagen etter er de harde og klar til innpakning i cellofan
Obs, pass på at alt du kjøper kan benyttes på kroppen. Veeeldig fin julegave![]()