Hvilke forventninger har du til sv.skapskontrollene?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Camilla
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Camilla

Guest
Hvilke forventninger har dere til disse kontrollene?

Skal dere til jordmor eller lege, eller kanskje begge deler? :)

Jeg vet ikke helt om jeg liker jm her vi bor så veldig. Jeg tenker å gå til legen. Og jm kontaktes ved behov. Har 2 barn. Første hadde værdens best jm, og hun var en av de første jeg ringte da poden var født. Med nr 2...veldig spesiell jm. Nei, savner ikke den oppfølgingen fra henne. Ny kommune å ny jm nå. Men har vært hos henne som h.søster og vi fikk ingen god kjemi syns jeg. Så hvis det ikke er andre så sier jeg lege :)

Hær blir det sykehuset på mæ. Fastlege tar kontrollen og blodprøvene i uke 12 å henvise til oul uke 18. Å neste kontroll som e uke 24 blir på sv.skapspoliklinikken med tett oppfølging å hyppige ul. Hovedsaklig pga slankeoprasjon å litt pga høy alder. I fjor gikk æ til fastlege i tillegg å en gang til jm men følt æ kun det meste å hadd full kontroll. Å da ser æ ikke poeng i å gå dær. Men å bli fulgt opp med den medisinske biten på sv.skapspoli e bare koselig [emoji813]️

Jeg har ikke så mye forventninger ettersom jeg aldri har vært med på noe sånt før. Jeg går til legen de første gangene og så videre til jordmor tenker jeg. Skal på første svangerskapskontroll på mandag og sjekke blodtype, antistoffer, bmi osv. Da er jeg 10+0. Har allerede tatt en blodprøve for å sjekke stoffskiftet, vitaminer etc. og fått henvisning til UL i uke 18. Blir spennende dette :happy:

Jeg kommer nok til å følge anbefalt opplegg i kommunen. Med lege på første kontroll. Jeg har ventet med å bestille time pga mange aborter, men nå når jeg har kommet til uke 9 tenkte jeg det var på tide. Fikk dessverre ikke time før jeg er 13+0 uker på vei. Så lang tid tar det å få time hos legen her.. Noen som vet om det er for seint i forhold til å få henvisning til UL i uke 18?

Jeg kommer nok til å følge anbefalt opplegg i kommunen. Med lege på første kontroll. Jeg har ventet med å bestille time pga mange aborter, men nå når jeg har kommet til uke 9 tenkte jeg det var på tide. Fikk dessverre ikke time før jeg er 13+0 uker på vei. Så lang tid tar det å få time hos legen her.. Noen som vet om det er for seint i forhold til å få henvisning til UL i uke 18?
Jeg tviler på at det er for sent, men du får høre med legekontoret eventuelt :)

Her blir det ganske likt mellom lege og jordmor. Forventer god og trygg oppfølging, å bli beroliget og god informasjon dersom jeg søker det

Sånn er det på mitt fastlegekontor også. Får ikke komme til før etter uke 12, og må pent vente i ukesvis hvis det er fullt. Sist svangerskap fikk jeg time til første svangerskapskontroll i uke 16+4!!! Riktig nok ringte jeg ikke for bestilling før jeg var 10+5, men likevel.....

Dette svangerskapet var det ikke så lang ventetid på time, men var ikke velkommen før passerte 12 uler. Ville bare tipse deg om hva som står på helsedirektoratet sine sider:
«Ta en telefon til lege eller jordmor for å avtale første svangerskapskonsultasjon så tidlig som mulig. Du bør få timeavtale innen en uke.» Så hvis du VIL komme til før - kan du «kreve» det med bakgrunn i hva helsedirektoratet sier.

Når det gjelder OUL, så fikk hvertfall jeg time tildelt 45 min etter at jeg gikk ut døren på legekontoret. Han sendte digital henvisning og jeg fikk digital time på helsenorge på rekordtid.

Jeg skal til jordmor. Blodprøver blir det hos legen, men alt annet hos jordmor. Jeg har mer forventninger denne gang da jeg sliter med tanken på fødsel etter hvordan forrige var. Så håper jeg får mer oppfølging denne gang. Er redd jeg kommer til å bryte sammen når det nærmer seg, så satser på at sykehuset holder det de lovet, og at jordmor kan vær flink å hjelpe å snakke om følelsene og slikt. Ellers har jeg ikke så mye annet av forventinger.

Skal gå til jordmor, og håper på å få bruke en del tid på å snakke om barseltid, da det ble en litt tung tid med førstemann pga av litt diverse. Fødsel går greit, men akkurat nå gruer jeg meg til de første månedene med baby, og sånn bør det jo ikke være.

Jeg hadde ikke tenkt å dra til jordmor siden det er i sentrum (bare 15 minutter unna da:angelic:) og jeg har to fra før, men legen min anbefalte det så da skal jeg dit i uke 15.

Back
Topp