Hvilke dager skal man ha sex?

V

Vikky

Guest
Hei,

Vi prøver å bli gravide, og har prøvd i 3 mnd.
Jeg syns det er vanskelig å vite hvilke dager man skal ha sex?

Vet det er anbefalt å ha sex annenhver dag, men når begynner man med det etter mensen er ferdig?

Og hva gjør man når man kommer til de 3 dagene i perioden hvor det er høyest sjangse (dagen før EL, selve EL dagen og dagen etter), har man da sex hver dag?

Og fortsetter man bare å ha sex annenhver dag frem til ny mensen?

Noen ekstra tips og triks til en som er nybegynner på denne prøvingen?
Jeg får sikkelig EL smerter når jeg har EL (og dette har stemt overens med EL testene jeg har tatt også)

Vi har sex hver dag fra et par dager etter mensen til godt ut i dpo-land. Det har funket bra her!

Er ingenting man skal eller må. Gjør det som er komfortabelt for dere.
Vi hadde ikke klart å ha sex annenhver dag hele tiden. Hvis dere heller vil fokusere på dagene rundt EL, så gjør dere det. Noen har sex én gang ila. den tiden, noen har det flere ganger om dagen i sånn 5 dager :p Er ikke nødvendig å ha sex etter du vet du har hatt EL hvis dere ikke vil. Kos dere! Er så lett å bli stressa og opphengt i prøvinga

Jeg har blitt anbefalt følgende fra tre ulike fertilitetsleger (lettest hvis man bruker monitor eller tester for el):

Sex annenhver dag i fasen hvor monitor sier høy (ca cd11-17 for de fleste), og gjerne begge dagene der den sier Max. Hvis mannen har lite svømmere eller man ikke orker så mye sex, så er det bedre å vente til el-testen er nesten positiv eller helt positiv. Egget slipper 12-48 timer etter lh-toppen.

Jeg er gravid nå, med tvillinger. Siste forsøk på egenhånd før ivf var satt opp måneden etter. Jeg tempet, brukte monitor og eltester. Fordi vi var under oppfølging og utprøving av medisiner så fikk jeg ultralyd cd17. Da så fertilitetslegen at follikelen var i ferd med å slippe, så han anbefalte meg å dra hjem og prøve samme kveld. Vi hadde sex cd16 og cd17, og det holdt! Positiv strimmeltest og Max på monitor cd17, pluss tempen steg fra cd18. Så trolig slapp egget i løpet av det døgnet.

Legger ved to bilder fra premom med hjertene hvor vi hadde sex og det klaffa . Begge på ulik tid. Hadde også sex hver dag i februar og mars 2023 hvor det klaffa . Målte ikke LH eller premom fordi vi tridde ikke det gikk så fort . Ble gravid på begge disse EL :)

Vedlegg

• IMG_5426.jpeg
    IMG_5426.jpeg
    377,3 KB · Visninger: 116
  • IMG_5425.jpeg
    IMG_5425.jpeg
    276,3 KB · Visninger: 126
Jeg har blitt anbefalt følgende fra tre ulike fertilitetsleger (lettest hvis man bruker monitor eller tester for el):

Sex annenhver dag i fasen hvor monitor sier høy (ca cd11-17 for de fleste), og gjerne begge dagene der den sier Max. Hvis mannen har lite svømmere eller man ikke orker så mye sex, så er det bedre å vente til el-testen er nesten positiv eller helt positiv. Egget slipper 12-48 timer etter lh-toppen.

Jeg er gravid nå, med tvillinger. Siste forsøk på egenhånd før ivf var satt opp måneden etter. Jeg tempet, brukte monitor og eltester. Fordi vi var under oppfølging og utprøving av medisiner så fikk jeg ultralyd cd17. Da så fertilitetslegen at follikelen var i ferd med å slippe, så han anbefalte meg å dra hjem og prøve samme kveld. Vi hadde sex cd16 og cd17, og det holdt! Positiv strimmeltest og Max på monitor cd17, pluss tempen steg fra cd18. Så trolig slapp egget i løpet av det døgnet.
Kan jeg spørre hvilke medisiner du prøvde ut? :)

Vi klarte ikke ha sex hverken hver dag eller annenhver dag før jeg visste eggløsning var nært forestående. Etter over ett år som prøver, så ble det litt sånn for oss.
Den gangen det klaffet hadde vi sex samme dag som vi satt ovitrelle (eggløsningssprøyte, egget slipper ca 36t etter den er satt), så hadde vi sex en gang dagen etter, to ganger på antatt eggløsningsdag og en gang dagen etter antatt eggløsningsdag bare fordi. Og det var det vi hadde av sex i juni :laughing002

Det sies at annenhver dag i det fertile vinduet er nok. Forutsatt at man vet når det er. Selv var vi så møkkalei etter lang tids prøving at tror vi hadde oss 1-2 ganger den gangen jeg ble vellykket gravid … Mener jeg har blitt gravid på ett forsøk også, men husker ikke helt nøyaktig. Har vært gravid 7 ganger. Det jeg iaf har erfart er at jeg ikke ble noe raskere gravid av hyppig sex. Det handler om å treffe eggløsningen, bare. Og veldig mye flaks.

Leste at seg annahver Max tredje hver dag er lurt . Og at selvom du ikke har eggløsning så bør mannen tømme seg . Hvis drt går lenger tid enn 3 dager risikerer han skyte døde svømmere . Kan se om jeg finner der det sto:thumleft

Prøvde alt mulig i 13 måneder. Hver dag,annenhver dag osv. Den gangen det klaffet hadde vi kun sex lørdag og søndag, og jeg fikk positiv el-test tirsdag ,altså to dager etter siste samleie (hadde null tro den syklusen,men jammen).

8 prøveperioder tok det før det klaffet. På eggløsningsdagen, dagen før og dagen før der igjen

Vi hadde sex hver dag i 8 dager rundt eggløsning da mini satt, og samme oppskrift denne gangen (er i syvende uken). Gitt at sædkvaliteten er fin er det bare bra med sex hver dag rundt eggløsning :) Tror den anbefalingen er litt basert på de som ikke tracker syklus:Heartred Blitt gravid fort hver gang med den oppskriften!

Last edited:
Back
Topp