hvilke argumenter overfor en 3åring..

Dollface

Forumet er livet
VIP
vi prøver hardt å slutte med smokken på dagen..

nå står han ved siden av meg og gnåler "bruke smokk mamma, jeg bruke smokk.. jeg er bebi mamma, jeg bruker smokk..."
Og sånn er han HVER dag - at all times, med unntak av når han er plugga igjen.. [:'(]

Og jeg er drit lei..
Det funker ikke å si at han er stor, det funker ikke å si at han er tre år og når man er tre år så bruker man ikke smokk..
å si at han må vente til leggetid funker ikke..

såeh.. hva sier man for å overbevise han?

Liker han alle typer smokk?
For jeg hørte noen (her inne antakelig) som hadde kjøpt en ordodentsmokk til ungen og sagt at det var sånn smokk de måtte bruke når de var store, altså stor gutt/jente-smokk.

Eventuelt går det ann å knyte smokken fast et sted, i gangen eller noe, sånn at han må gå dit når han vil ha smokkekos, og dermed blir det kanskje ikke like verdt det?

Da tror jeg, utspekulert som jeg er, at jeg hadde behandla han som en skikkelig baby heeeele tiden, ok, du vil være baby, da skal du få være baby[8D] da hadde værtfall min 3åring fått fnatt...men jeg kjenner ikke din da[8D]

Ellers har jeg ingen tips, min kom å spurte om han kunne få en saks å klippe den[8D] så mamma fant alle sammen og han klipte å koste seg...Var heller litt skuffa når han prøvde å putte de i munnen etterpå[8D]

Eller gjør som noen andre her gjorde, heng den i en snor i taket, så kan han ha den men da får han stå der å sutte på den[8D]

Her var 3 års dagen og natten den siste gangen han brukte smokken. Vi forberedet han på det lenge.

Gikk kjempebra de første kveldene, så ble det noe masing nå han skulle legge seg, men nei nå vat han 3 år og da brukte man ikke smokk lengre. Brukte ikke noen andre argumeneter vi.

En ting er iallefall sikkert, du kan ikke gå tilbake på det nå, ellers blir det verre neste gang dere prøver å slutte.

slutta vel en liten stund før han fyllte 3år, og det gikk ca ei uke med masse sutring og påstander om at han faktisk var baby og liten.. fikk kun på kvelden. hadde en del raserianfall og var illsint når vi tok smokken på morgenen.. og noen runder utover dagen.. men etter en stund begynte han å levere smokken til meg og sa "jeg er stor gutt jeg". hadde noen runder med en forbanna 3åring etter det og, men det ble færre og færre og til slutt var det helt greit.

han får den fortsatt når han skal sove.. blir nok verre å ta den kampen...

Lillebror putta sutten sin i kista til sabeltann i sommer han, og ikke hørt NOE mer om den siden, eller første kelden, spurte han etter den 1 eller 2 ganger. så nå har han vært suttefri i 2 mnd :) Storebror leverte alle sine til nissebarna natt til julaften, la en pakke siden av strømpa hans hvor det sto : Til nissebarna. Hilsen ****

ORIGINAL: mammselamsen83

Lillebror putta sutten sin i kista til sabeltann i sommer han, og ikke hørt NOE mer om den siden, eller første kelden, spurte han etter den 1 eller 2 ganger. så nå har han vært suttefri i 2 mnd :) Storebror leverte alle sine til nissebarna natt til julaften, la en pakke siden av strømpa hans hvor det sto : Til nissebarna. Hilsen ****

Det er mamman som ikke er helt klar for det ennå - den er nemlig veldig grei å ha til soving.. men jeg er lei av det evinnelige "ta ut sutten, jeg skjønner ikke hva du sier"gnålet jeg hører meg selv mase hele dagen.. [8D]
Men han har åpenbart et giga suttebehov, for når sutten ikke er der, får bamser og leker gjennomgå.. stapper det inn i gapet.. [:-]

jeg vet ikke om barn skal måtte overbevises og få medbestemmelse i alt jeg - noen ganger må vi vise at vi bestemmer. Dersom Johanna insisterer på ting som vi har bestemt hun ikke får lov til må hun godta at mamma og pappa bestemmer.. på den annen side forstår jeg forvirringen han litt også da, for hvorfor skal han få lov på natten og ikke om dagen om han "er så stor"? Kanskje det da er lettere å ta kampen en gang for alle og slutte helt med smokk?

ORIGINAL: lenemor

jeg vet ikke om barn skal måtte overbevises og få medbestemmelse i alt jeg - noen ganger må vi vise at vi bestemmer. Dersom Johanna insisterer på ting som vi har bestemt hun ikke får lov til må hun godta at mamma og pappa bestemmer.. på den annen side forstår jeg forvirringen han litt også da, for hvorfor skal han få lov på natten og ikke om dagen om han "er så stor"? Kanskje det da er lettere å ta kampen en gang for alle og slutte helt med smokk?

det jeg egentlig leter etter er hva jeg skal si for å stoppe masinga.. for han er S T A...... akkurat nå går jeg med en sutt på innsiden av genseren - hvis jeg prøver å ta den ut for å legge den et annet sted slår supertobiasørene hans inn og hører at jeg legger fra meg en sutt - og så krabber han opp på benken/finner en krakk/river i gardinene/osv osv osv.. [8D]

Aner ikke hva man sier!

Vi sa bare at nå var hun for stor for smokk, hun la den i en skuff, og det var det. Har spurt etter den ja, men ikke vært noe særlig med gråting. Hun har bamser da, så har de sammen med seg på natta. Kanskje ikke så brå overgang da.

Lykke til!

ORIGINAL: DeLady

Jeg sliter selv, og her er det sånn at han får lov å bruke smokk hos meg, men hos pappan ikke! Og der tar han det som det er uten å krangle etter det jeg har skjønt!
Men jeg får ett helvete hver gang jeg prøver å drøye den sutten! Men han har blitt flinkere, for han bruker den ikke i barnehagen(07.15-16.45), og ikke annen hver helg.. så hva venter jeg på?[8|] 

Er nok bare vi som må ta kontrollen og bestemme! Men er vi klare? ;)

Jeg er ikke klar [8D]
Men han bruker den ikke i barnehagen - kun fram til han sluttet å sove på dagtid.. og det var aldri noe mas, kun i det øyeblikket jeg kommer for å hente han.. da er det "hvor er sutten mamma?" Og hvis jeg sier at den er hjemme, så venter han til han er halvveis i skoavsparkingen før det kommer.. "mamma.. jeg ha sutten.. mamma.. jeg ha sutt.. mamma jeg er beibi.. mamma.. sutten.." [:-]

det jeg egentlig leter etter er hva jeg skal si for å stoppe masinga.. for han er S T A......
Du får si at tennene hannes blir ødelagt, at han kommer til å få langbein tenner om han ikke slutter med smokken..

Neida, bare tuller, sliter med den smokken selv, Sara er veldig avhengig. tror vi får bare renske huset for smokker, og putte propper i ørene.

For all del, ikke heng smokken i en snor der han skal "stå til spott og spe" mens han sutter på den. Det er noe av det styggeste, slemmeste jeg hører om. Direkte latterliggjøring av ungen, faktisk.
Ja signerer dette, husker det var ett bilde av det på bv for en stund tilbake siden.[&:]

ORIGINAL: Ihne

Har han ikke slutta med bleie på dagtid?

Store barn som bruker truse bruker ikke smokk[:D]

Ellers hadde jeg ikke gitt etter, uansett hvor gnålete det blir[&:][8D] 

prøvde meg på dette nå da vi tok på bleia for natta.. får se åssen det går i morra.. nå spiser han kvelds - og da plugges sutten i ganske straks etterpå [:D]

Småen var flink til å rote vekk smokken, og vi sa gang på gang at når den siste smokken var vekke så ble det ikke kjøpt flere.

En kveld fant vi ikke smokken, hele familien leita i flere tima, og han innså etter kvart at det måtte bli en natt uten smokk. Han god tok det og la seg uten mas og suttring.

Dagen etter når jeg hadde levert han i bhg, så fant jeg smokken i ene lekekassen hans. Den la jeg pent øverst, bakerst i hjørne på kjøkkenskapet. Smokken var vekk. Litt sutring i et par uker så ga han seg. Minte han stadig på at smokken hadde forsvunnet og at det ikke ble kjøpt noen ny.[:)]

"fant" den igjen for en liten mnd siden, spurte om han ville ha den, JA!! svarte han og tok den, puttet ringen i munnen, smakte litt på sleve tutten forsiktig, så meget skeptisk ut, så ga han den til meg og sa at den var for stor og at jeg bare kunne kaste den i søppla. 6 mnd etter han slutta.[:D]

ORIGINAL: Dollface

ORIGINAL: Ihne

Har han ikke slutta med bleie på dagtid?

Store barn som bruker truse bruker ikke smokk[:D]

Ellers hadde jeg ikke gitt etter, uansett hvor gnålete det blir[&:][8D] 

prøvde meg på dette nå da vi tok på bleia for natta.. får se åssen det går i morra.. nå spiser han kvelds - og da plugges sutten i ganske straks etterpå [:D]
får håpe han ikke finner ut at han skal begynne med bleie på dag igjen nå da, for å få smokken på dagtid og[:-]

ORIGINAL: Mesaana

Småen var flink til å rote vekk smokken, og vi sa gang på gang at når den siste smokken var vekke så ble det ikke kjøpt flere.

En kveld fant vi ikke smokken, hele familien leita i flere tima, og han innså etter kvart at det måtte bli en natt uten smokk. Han god tok det og la seg uten mas og suttring.

Dagen etter når jeg hadde levert han i bhg, så fant jeg smokken i ene lekekassen hans. Den la jeg pent øverst, bakerst i hjørne på kjøkkenskapet. Smokken var vekk. Litt sutring i et par uker så ga han seg. Minte han stadig på at smokken hadde forsvunnet og at det ikke ble kjøpt noen ny.[:)]

"fant" den igjen for en liten mnd siden, spurte om han ville ha den, JA!! svarte han og tok den, puttet ringen i munnen, smakte litt på sleve tutten forsiktig, så meget skeptisk ut, så ga han den til meg og sa at den var for stor og at jeg bare kunne kaste den i søppla. 6 mnd etter han slutta.[:D]

kjedelig om han hadde funnet ut at han ville ha den da [:D]

ORIGINAL: Dollface

ORIGINAL: Mesaana

kjedelig om han hadde funnet ut at han ville ha den da [:D]

hehe var det jeg også tenkte:)

Mamma og pappa sa til meg at jeg måtte gi mine smokker til bekketroll-ungene, for de hadde ikke smokker.. Så mamma samlet alle smokkene mine, tredde dem på et band, men sparte en i tilfelle jeg skulle spørre om smokken på kvelden..

Så gikk jeg og pappa i bekken, og jeg kasta smokkene til bekketroll-ungene, uten noe mokkel...
Spurte aldri om smokke mer...

Noen uker senere var jeg og pappa nede ved elva, og i bekken så jeg et par smokker som lå der..
"Daaakar bekketroll-ungene, de har mista smokkene sine" og jeg hadde vist blitt veldig lei meg...

Hihi.... (Måtte bare fortelle det..) Kommer til å bruke noe sånt når jeg mine (evt.) smokkeunger skal slutte med smokk...

her så kastet mini smokken sin ut vinduet.. så da sa jeg til han at nå fikk han ikke ha smokk mere.. så skulle vi ned å se om den lå der enda, noe den ikke gjorde.. da sa vi til han at fuglen hadde vert å tatt sokken hans og gitt den til babyene sine, for de var små og trengte smokk mens han var så stor at han ikke trengte den mere.. [:D] det tok 3 dager med sutring og skriking og mas etter smokken, så ga han seg.. har ikke hørt mas om den siden![:)]
så sånne litt "slue" ting kan fungere!![:)][:D]

Back
Topp