Hvetegrøt

linko

Forumet er livet
Bør jeg være forsiktig med å gi hvetegrøt?
Emma har spist den en ukes tid nå, hvor hun da har spist en full porsjon en gang om dagen de 4 siste dagene.
Før hun begynte med hvetegrøt har hun spist 1 pk med risgrøt og 1 pk med ris/hvete/havre. Men ble litt engstelig for at jeg hadde begynt med hvetegrøt for tidlig. Det er jo den grøten som inneholder mest gluten,fant jeg ut igår.

Nå er hun jo passert 6mnd og kan fint spise mat som har gluten i seg, så da vil jeg tro at hvetegrøten går fint.
Kan jo eventuelt ta det gradvis med å blande inn litt hvetegrøt sammen med havregrøt f.eks, så blir overgangen mykere.

Tror ikkje det gjør noe om ho spiser hvetegrøt [:)]

Hvilke alder står d på pakken da?
..har ikke sett hvetegrøt i butikken jeg, men er det så mye mer gluten i den enn i havre da?

ORIGINAL: Missi_85

Hvilke alder står d på pakken da?
..har ikke sett hvetegrøt i butikken jeg, men er det så mye mer gluten i den enn i havre da?

6 mnd... Har den selv, men lilla liker den ikkje [&:]

Jeg bruker hvetegrøt til Julie nå[:)]
Blir så jeg varierer litt mellom typene,tar bare det som jeg finner i butikken som er fra 6 mnd[:)]

ORIGINAL: mammajuli/oktober

Tror heller ikke det gjør noe om hun spiser hvetegrøt. Jeg hadde gitt i hvertfall. Men du kan jo ta en tlf til hs å høre.[:)]

Thea elsker den grøten så hun hiver innpå [8D]

Hvetegrøten er jo fra 6 mnd. Men jeg tenkte at siden hun ikke har spist noe særlig med grøt som inneholder gluten, er det kanskje dumt å gå rett på hvetegrøt. Skal jo være en gradvis økning i gluten som jeg har forstått det. Jeg var ikke klar over at hvete inneholder mye mer gluten enn havre. 

ORIGINAL: Mildrun

Blir så jeg varierer litt mellom typene,tar bare det som jeg finner i butikken som er fra 6 mnd[:)]

Samme her. Alt går ned av de forskjellige grøttypene. hvetegrøten er en slager!

ORIGINAL: linko

Hvetegrøten er jo fra 6 mnd. Men jeg tenkte at siden hun ikke har spist noe særlig med grøt som inneholder gluten, er det kanskje dumt å gå rett på hvetegrøt. Skal jo være en gradvis økning i gluten som jeg har forstått det. Jeg var ikke klar over at hvete inneholder mye mer gluten enn havre. 

I utgangspunktet er det ikke gluten i havre, men det finnes ofte gluten i havre pga foredlingsprosessen. Har jeg lært da. Vet ikke om det stemmer!

ORIGINAL: Himmelblå

Jeg gir hvetegrøten selv jeg, og tror ikke det har noe å si.
Bare bra å gi gluten. Når du gir morsmelk i tilegg er det jo enda bedre sies det:)

Som Himmelblå skriver, så er det bra om du ammer i tillegg, det minsker visst sjangsen for å utvikle allergi for gluten.

ORIGINAL: Pliiingrid

I utgangspunktet er det ikke gluten i havre, men det finnes ofte gluten i havre pga foredlingsprosessen. Har jeg lært da. Vet ikke om det stemmer!

Det stemmer![:)] Sambo har glutenallergi og han kan spise ren havre. Så det er mer gluten i hvetegrøt enn havregrøt. Da vi begynte med 6 mnd grøt byttet jeg ut grøtmåltidet på morgenen, med havregrøt. Etter noen dager flyttet jeg havregrøten til kvelden og startet med hvetegrøt på morgenen (i tilfelle hun fikk vondt i magen). Har gått kjempefint her i hvertfall, ikke noe magevondt.[:)]

ORIGINAL: Lilletrampepus

ORIGINAL: Mamelene

ORIGINAL: Pliiingrid

Det stemmer![:)] Sambo har glutenallergi og han kan spise ren havre. Så det er mer gluten i hvetegrøt enn havregrøt. Da vi begynte med 6 mnd grøt byttet jeg ut grøtmåltidet på morgenen, med havregrøt. Etter noen dager flyttet jeg havregrøten til kvelden og startet med hvetegrøt på morgenen (i tilfelle hun fikk vondt i magen). Har gått kjempefint her i hvertfall, ikke noe magevondt.[:)]

Havregryn, er det gluten i det? Lurte på å lage havregrøt til Sander selv, for alt i butikken er jo bare med melk.

Gluten i det ja, men det finnes glutenfrie havregryn. Vi har kjøpt på Mega i hvertfall.[:)]

ORIGINAL: Elise_GS

ORIGINAL: Mildrun

Samme her. Alt går ned av de forskjellige grøttypene. hvetegrøten er en slager!

Her også!

ORIGINAL: Bolla85

Jeg har blanda risgrøt og havregrøt for å innføre gluten gradvis. Også variert mengden av hver gradvis til bare havregrøt i dag. Hvis jeg husker riktig, så står også det bak på pakka. At gluten skal innføres gradvis mener jeg. Men ut i fra hva du skriver så syns jeg det virker som om du har innført det gradvis. Den mellomste grøten der er jo en blanding, så da blir det vel gradvis da? [:)]

Blir jo på en måte gradvis når jeg har gitt grøten med ris/hvete/havre. Men har ikke gitt det så lenge,så ble litt enstelig for at jeg gikk over på hvetegrøten for raskt. Du har jo vært superflink og tatt det gradvis over lengre tid.[:)]

jeg ville gitt havregrøten e god stund til. Hvete grøten er greit å vente med SÅ lenge som mulig. Tarmene trenger ikke få i seg så mye gluten hvis det ikke er nødvendig. Det jeg har lært hvertfall.

Back
Topp