Hveteallergi

Tananka

Glad i forumet
Har nettopp fått vite at minstefrøkna er allergisk mot hvete, melk og eggehvite. Noen som har erfaring med hveteallerg?, finner mye info om glutenallergi men det er jo ikke helt det samme. Noen erfaringer og tips, ift brød, knekkebrød osv. Vil jo ikke holde henne vekke fra kornsorter som ikke er nødvendig. Finnes det brød som er uten hvete og ikke nødvendigvis glutenfrie, knekkebrød? Vet jeg kan baken selv men tar gjerne imot tips om brød som også kan kjøpes ;)

Vet ikke så mye om dette, men vet f.eks. at havregryn inneholder gluten. Det betyr jo at hun kan spise både havremel og havregryn. Dette er jo også fint å bake med og bruke i f.eks. pannekaker. Kan sikkert bruke annet mel også, som f.eks. rug.

Rugsprø original f.eks inneholder ikke hvete. Har ikke så mye kjennskap til dette, men du kan jo høre i butikkene om de har noe peiling? :)
Man får jo havrebrød osv, men mye mulig disse er blandet med hvetemel. Havreknekkebrøda fra wasa er det ihvertfall hvetemel i og :confused:

Du må dessverre gi henne glutenfritt. Selv om feks havre i teorien er trygt så bruker det samme treskeutstyr, oppbevaring, jordene kan være forurenset av tidligere avlinger osv. Det finnes glutenfri havre som kommer fra jorder der det ikke har vokst hvete eller andre gluten holdige kornsorter (på et vist antall år). Jeg ville prøvd å få time hos en ernæringsfysiolog, det er til stor hjelp.

Har en med hveteallergi på jobb (barnehage). Vi bruker glutenfri havregryn og rug når vi baker. Laget også pepperkaker med rug nå - veldig godt!

Du må holde deg til glutenfritt, og antaglig naturlig glutenfritt også. Det vil si at glutenfri hvetestivelse høyst sannsynlig går ut. Rug, bygg og glutenfri havre kan nok også høyst sannsynlig brukes. Schär sine produkter er greie sånn sett, men noen av de inneholder egg og/eller melk, så les på pakningen. Det finnes grupper på Facebook for folk med mange allergier/intoleranser som er helt geniale i en fase hvor man skal fjerne så mange ting fra kosten. Det finnes også blogger, blant annet matbloggen min, som ligger i signaturen her. (har samme greia selv, men har heldigvis begynt å tåle litt egg igjen nå etter 5 år uten)

Ingen erfaringn, men ville bare si lykke til framover :)
Er ikke bare bare når en i huset er allergisk.. Håper dere finner mange gode og enkel råd!!

Back
Topp