Hverdagen - mat og søvn

tussa137

Elsker forumet
Maiblomstene 2017
Februarbarna 2020
Hvordan ser dagene til de små ut nå ved 8 mnd alder? Hva og hvor mye spiser de? Hvor mye MM/MME i forhold til fast føde f.eks?
Hvor mye sover de om nettene og om dagene?

Denne tråden vil jeg følge med på, for jeg synes at det å få i han nok og variert nok kost er litt vanskelig.

Her står vi opp rundt 6 (han våkner mellom 4-6, men jeg nekter å forlate soverommet før det er morgen klokken 6), lager da grøt av havremel, spelt, morsmelkerstatning og smør (enten frukt eller kanel som smakstilsetning)

Så leker vi på gulvet. Mini sover igjen ca klokken 9, og denne hvilen varer i rundt 30-45 min.

Så spiser vi skive. Enten makrell i tomat, prim, smøreost, leverpostei. Får vann som tørstedrikk.

Mer lek.

Så er det hvil igjen mellom 11-12.

Så er det et lite mellom måltid. Består som regel av en halv banan most med en halv avokado pluss litt smoothie. (Vann som tørstedrikk)

Mer lek.

Ofte en siste hvil mellom 14-16 så middag varierer, men normalt får han denne rundt 14.30-15. Som regel på glass, men lager mye selv også.

Lek m.m

Så kveldsgrøt. Samme som frokost.
Flaske melk på senga ca 18.30 (210 ml)

Melk ca 23. (210 ml)

Eventuelt mer melk i løpet av natten. Som regel sover han gjennom.

Det er ikke noe å skryte av her hos oss. Vi har på ingen måte et system, og han får ikke i seg nok fast føde. Dessverre.

O våkner mellom 8 og 9 så da står vi opp, lager grøt+vann til frokost og tar morgenstellet. Så leker vi til ca. 11 da er dagens første lur som varer ca 2 timer. Våkner i 13 tiden og får da lunsj som for tiden ofte består av bananpannekaker og smoothie. Noen ganger litt mme også, men vann som tørstedrikk. Lek, tur osv. frem til rundt 16, da sover han gjerne en time til. Middag rundt 17.30-18 som jeg lager selv, glad i rotgrønnsaker og kylling/kalkun, men prøver å variere litt. Så leker vi, koser, leser bok frem til 19.30, da tar vi kveldsstellet og får en flaske mme på 180 ml før han legger seg kl 20. Sover da 12-13 timer i strekk.

Føler vi har fått gode rutiner nå, hatt disse rutinene noen mnd nå :)

Våkner alt fre 04-07. Da er det kun mme som gjelder. Etter hun får flasken på 210ml sover hun igjen med meg i senga, og er ikke oppe før om 2t.
Så opp og spise frokost som da bare er grøt. Våken og leker i to timer da for så å ta seg en lur på 30min ca.
Lunsj er middagsglass, vann fruktbiter. Kl16-17 gir jeg fruktmos/yoghurt enten lager selv eller i glass.
Oppe igjen i to-tre timer så sover hun i en time til og våkner til middag som da er grøt og mme. Leke igjen så legges hun

K våkner alltid rundt 5 for flaske, da får han 180ml mme. Sovner igjen med en gang.
Våkner for dagen rundt 8-9, og da får han grøt laget på 210ml vann til frokost (melk hvis vi har dårlig tid). Leker på gulvet og tar morgenstell, er våken fram til 11-12. Hvis han er veldig trøtt så vil han ikke ha mat før dupp, men etter.
Lunsj består av 1,5 brødskiver rundt kl 12.
Neste måltid er 3 timer senere, da enten grøt, brød eller f.eks. Bananlapper. Sover en dupp rundt kl. 16.
Vi spiser middag 17-18, da får han det samme som oss. Vi har foresten alltid vann som tørstedrikk. Bruker en time på å spise nesten, og etter middag tar vi kveldsstell før han roer ned med Drømmehagen og kanskje melk om han vil ha.
Prøver å legge kl. 20.
Det har vært vanskelig å time duppene i det siste, men tror det er pga utviklingssprang. Blir vel bedre snart :)

Våkner ca kl 9. Ammer jevnlig utover dagen. Grøt til frokost etter morgenstell, kos og lek.
Dupp ca kl 12, vanligvis 30 min. Etter litt lek får han smoothie.
Neste dupp ca kl 16, på ca 30 min. Det er litt varierende om han får et eller to måltider til. Gir evt et måltid grøt/brød og et middagsmåltid.
I seng ca kl 20. Ammer en time før sengetid. Våkner kl 23 for pupp, deretter 01 da vi tar ham over i vår seng, så er det åpen bar fem til morgenen.
Han er blitt kjempeflink til å spise selv, og vil helst ikke bli matet. Grøt går greit, men middagsmaten må det mye overtaling til. Pupp er mindre interessant på dagtid. Han sovner fint på egenhånd på dagen og når han legges på kvelden, men om natten vil han helst sove med puppen.
Dette er en morsom tid da han lærer så mye nytt!

Denne tråden vil jeg følge med på, for jeg synes at det å få i han nok og variert nok kost er litt vanskelig.

Her står vi opp rundt 6 (han våkner mellom 4-6, men jeg nekter å forlate soverommet før det er morgen klokken 6), lager da grøt av havremel, spelt, morsmelkerstatning og smør (enten frukt eller kanel som smakstilsetning)

Så leker vi på gulvet. Mini sover igjen ca klokken 9, og denne hvilen varer i rundt 30-45 min.

Så spiser vi skive. Enten makrell i tomat, prim, smøreost, leverpostei. Får vann som tørstedrikk.

Mer lek.

Så er det hvil igjen mellom 11-12.

Så er det et lite mellom måltid. Består som regel av en halv banan most med en halv avokado pluss litt smoothie. (Vann som tørstedrikk)

Mer lek.

Ofte en siste hvil mellom 14-16 så middag varierer, men normalt får han denne rundt 14.30-15. Som regel på glass, men lager mye selv også.

Lek m.m

Så kveldsgrøt. Samme som frokost.
Flaske melk på senga ca 18.30 (210 ml)

Melk ca 23. (210 ml)

Eventuelt mer melk i løpet av natten. Som regel sover han gjennom.

Synes detta høyres ganske bra ut eg :) Min erfaring er at når dei får mindre mat på natta vil dei ete meir/bedre på dagtid. Slik er det/har det vore med mine små :)
Kva type kanel brukar du?

Synes detta høyres ganske bra ut eg :) Min erfaring er at når dei får mindre mat på natta vil dei ete meir/bedre på dagtid. Slik er det/har det vore med mine små :)
Kva type kanel brukar du?
Så bra! De to siste nettene har han kun fått melk ca 23 (når jeg legger meg) så det lover bra!

Jeg bruker Ceylon kanel fra helsekosten pga kumarinen i vanlig kanel :-)

• Liker
Reactions: EJ
Takk for svar, kjekt at dere deler :-) Her virker det som at mini ikke er så interessert i melk om morgenen lenger, spiser ikke mye. Kanskje vi må prøve noe annet.. Er ikke voldsomt begeistret for skiver i hvert fall, det går ned max. tre-fire biter hver gang vi prøver. Men det tar kanskje litt tid å venne seg til det?

Takk for svar, kjekt at dere deler :-) Her virker det som at mini ikke er så interessert i melk om morgenen lenger, spiser ikke mye. Kanskje vi må prøve noe annet.. Er ikke voldsomt begeistret for skiver i hvert fall, det går ned max. tre-fire biter hver gang vi prøver. Men det tar kanskje litt tid å venne seg til det?
O spiser grøt til frokost :) Han nekter å spise brødskiver, men bananlapper går ned på høykant! Det eelsker han :)

Hverdagen slik den har vært i det siste:
Våkner ca kl 6, får da pupp eller 180 ml mme
Grøt kl 7:30-8:00
Sover fra ca 8:30-10:00 (1,5 t)
Lunsj ca kl 11, halv skive (+/-) med bananmos eller leverpostei, + et fruktbeger (kjøper ferdig).
Pupp eller 180 ml mme kl 13
Sover fra ca 13:30 (1-1,5 t)
Middag kl 14:30-15:00, ferdigglass eller hjemmelaget
Grøt kl 18:30
Pupp eller 180 ml mme ca kl 19-19:15, deretter rett i seng:)

Hadde egentlig sluttet med amming på dagtid, men nå om dagen nekter han å ta flaske:( Kanskje en sammenheng med at vi nettopp har sluttet med amming om natten?) Har hatt 3 netter uten måltider, så nå må puppen frem igjen på dagtid:/

Her våkner gutten min rundt 05:00, da får han 180-210 ml mme. Våkner igjen i 7 tiden, får grøt ca 8:00 og sover etter det alt fra 1,5 til 3 timer. Spiser brødskive og fruktmos til lunsj ca kl 12:00, sover en time og spiser middag ca kl 15:30 - som regel glass men lager også selv. Sover igjen ca fra 16 til 16:45 så er det lek, boklesing, sang osv. Får grøt ca 18:30, han vil aldri ta flaske etterpå. Legger seg 19:00 og sover til 5 igjen :) Har vært litt bekymret for at han får i seg for lite mat men helsesøster er fornøyd med vektøkningen hver gang. Han er en "slank" gutt i forhold til lengden sa legen på 6 månederskontrollen men han følger sin kurve så de var fornøyd.

Nå, som vi er i startfasen, er det mye mos og introduksjon av nye ting. Er banan til frokost og flaske mme, som hun drikker halvparten av :p lunsj er det avokado eller grøt og prøver å gi litt vann eller utvannet juice, så får hun flaske mme utover dagen, til middag er det litt gulrot og potet most med en klatt smør, til kvelds er det grøt eller no aprikosmos og flaske med det jeg har pumpet ila dagen, pumper litt til på kvelden som står klart hvis hun skulle våkne ila natten :) har jeg litt igjen av det som er pumpet, så får hun det på morran :)

Hu blir 8 mnd til mandagen

Kan nok ta litt tid før de blir vant til det ja. Prøv forskjellig pålegg kanskje? Og Bananlapper er suksess :)

Hvordan lager man disse bananlappene? :)

Eg har brukt 1 banan, 2 egg og litt havregryn. Mosar alt, steiker på svak varme :) Mine likte det ikkje da :P

Hvordan lager man disse bananlappene? :)
Jeg lager av en moden banan, to egg, litt grovt mel og bittelitt bakepulver. Siden jeg spiser de selv også så bruker jeg ikke havregryn siden havregryn har veldig mye kalorier. Det har blitt min søtning i hverdagen så derfor litt lite kalorier :D

Back
Topp