Hvem spør man om hjelp når man ikke har en mann???

ORIGINAL: Nesing

ORIGINAL: lykkepillen

Jeg sier bare EN ting: IKKE KJØP LEILIGHET MED INNSKUDD!! Hilsen regnskapsføreren..[8D]

Da har man det heller trangt på soverommet...

Tja, det er nok ikke så skummelt lenger i dag, gitt! De fleste nybygg som legges ut som borettslagsleil (her i byne) har en rekke forsikringsordninger og mange har i tillegg IN-ordning. Da står man HELT fritt selv til å innløse gjeld ved å ta privat banklån. Hadde dette vært for 10 år siden, ville jeg sagt noe annet. I tillegg var innskuddet rundt 50 % av total kjøpesum i hennes tilfelle og det i seg selv er et viktig moment. I flere år tidligere ble det solgt borettslagsleil med innskudd på 200.000 kr og med fellesgjeld på flere mill. Det gikk IKKE bra i mange tilfeller! I dag har mye endret seg. Vi bor i borettslag med IN-ordning, ulike forsikringer og har hatt NULL problemer med dette. Ingen av beboerne har slitt med å betale fellesgjeld og felleskostnader, så borettslaget har svært god økonomi. Jeg har f.eks. kun igjen en liten andel av fellesgjelden min og denne blir slettet på nyåret ettersom jeg da tar privat banklån for å betale ut siste del av fellesgjelden min. Det er også sånn at om noen skulle fått problemer med fellesgjelden, ville forsikringsordningene tatt seg av dette. Vi hadde dermed ikke lidd noe tap som følge av det!

Det er derfor flere sider av en sak og man må undersøke i hvert enkelt tilfelle! [:)][:)]

jeg fører pr idag regnskap for 5 forskjellige "sameier" av større eller mindre grad.. Og kan med hånden på hjertet si at jeg ALDRI i helvete vil inn i noe sånt..
Det er mer enn bare fellesgjeld som er problemer med sameier iallefall. Klart; man kan være heldig. Er jo ikke sånn at ALLE som bor i innskuddsleiligheter, og i fellesskap har problemer, men det skal bare EN jævel til for å ødelegge for alle...[8|]

Takk for svar alle dere[:)] Men jeg lurer på om det er dumt av meg å kjøpe en leilighet på kunn 42kvm i bruksareal med tanke på salg senere? Vil det bli vanskelig å selge tro?[8|]

Og Lykkepillen: Hvorfor sparebank1?? Hehe.. jeg får lån der ser du![:o][8|]

Nesing: Takk for ett syn fra den andre siden også[:)] Skal undersøke mere rundt de tingene du nevnte i innlegget ditt. Forsikring av fellesgj. hadde jeg jo ikke tenkt på engang!! Huff!!!

Pannekaka: Det var det jeg håpa på att jeg kunne få til, da blir det litt mere plass [:)]

Jeg hadde nok ikkje kjøpt en 2-roms leilighet når jeg har barn... Men uansett så er det bedre enn å leie [:)]

Back
Topp