Hvem snakker man med?

Lilth

Gift med forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Junilykke 2022
Det er 10dager siden jeg fødte den lille jenta vår, 19uker og 4dager..

Vi kom ikke langt nok til at vi følges opp av noe støtteapparat, jeg aner ikke hvem jeg kan søke kontakt hos..
Jeg snakker med mannen min, men prøver jeg å prate med andre så fryser de. De vet ikke hva de skal svare, og jeg skjønner det, men jeg sitter med en storm av tanker og jeg vet ikke om eneste av dem er normale eller om jeg ligger godt ann til å klare meg ute i jobb igjen eller når det skal slutte å gjøre så vondt..

Snakker dere med noen?
Hvem? Hvor kan jeg ta kontakt?
For akkurat nå føler jeg meg så sinnsykt alene..
 
Ta kontakt med legen din og be dem henvise deg.
 
Å det er en så forferdelig tid du går gjennom nå - jeg var der, 4 måneder siden også med avbrutt svangerskap 19+4.
Jeg har heller ikke fått noe oppfølging. Det dom ble avtalt med jordmor på sykehuset ble ikke holdt og jeg kjenner meg veldig forlatt.

Det jeg selv skulle ønske jeg gjorde var å oppsøke hjelp: psykolog på helsestasjonen du tilhører kan hjelpe, evt legen din eller h*n kan henvise deg videre.

I vårt miljø oppdaget vi at det var flere som hadde opplevd noenlunde det samme uten at vi visste om det, men som nevnte det når vi fortalt hva dom hadde skjedd. Familie og venner var informert om graviditeten så mange visste det.
Jeg hadde også en kollega som hadde dødfødsel som hjalp veldig i starten med prat og hva man kan forvente videre.

Håper du finner noen, eller du må bare ta kontakt [emoji173]
 
På sykehuset her (SUS) har de sorggrupper for de som har mistet så sent. Kanskje du kan høre om det finnes noe sånt der du er? Snakk med legen din.
 
Kondolerer så mye :( forstår så veldig godt hva du går igjennom nå, og det er grusomt. Mistet tvillinger som ble født i uke 25 i oktober i fjord.. og jeg kan si at det blir bedre etterhvert... Håper det for deg også, det er jo så veldig ferskt for dere enda :( trenger du noen å snakke med utenom familien så få fastlegen din til å henvise deg. Vil også anbefale deg 1 gruppe på Facebook: vi som har ett barn for lite, der er det mange som dessverre har opplevd det samme som oss, og det hjelper for meg hvertfall å se at man ikke er alene om dette..
vil du prate så er det bare å sende melding<3
 
Så ufattelig trist, vi mistet i uke 36+5 og har fått snakke mye med jordmor, leger, prest, venner, familie og kollegaer. Via KK skal vi nå i Sorggruppe også. Dersom menneskene rundt deg ikke helt vet hva de skal si, og du ikke helt klarer å snakke med de, og du ikke har fått noe tilbud på sykehuset ang sorggruppe så vil jeg rett og slett anbefale deg å ta kontakt med legen din eller jm slik at de kan sitte deg i kontakt med noen som kan snakke med deg. :)

Ellers som nevnt over så er det mange facebooksider der du kan søke trøst hos mennesker som har opplevd det samme, vi er også her for deg her på forumet. :Heartpink Du skal vite at du ikke er alene, selv om det kanskje ikke blir det samme som å snakke med noen ansikt til ansikt så må du bare sende meg en melding dersom du vil ha ut litt frustrasjon, sorg, glede eller hva det nå måtte være. :)
 
Jeg måtte avbryte svangerskapet 15 uker på vei, og jeg fikk tilbud om samtaler med sosionom. Synd at du ikke har fått noen oppfølging :(
 
Fryktelig dumt at du ikke har fått den oppfølgingen du burde ha krav på! Jeg fikk tilbud via psykisk helseteam i kommunen samt tilbud om sorggruppe. Men jeg følte ikke at jeg trengte noe mer enn det jeg fikk i psykisk helseteam og der fikk jeg 5 timer spredt utover en periode. Samt mulighet til å ringe når jeg trengte det. Har du hørt om kommunen din kan ha noe lignende? Tenker på deg, vi var omtrent like langt ser jeg.
<3
 
Å det er en så forferdelig tid du går gjennom nå - jeg var der, 4 måneder siden også med avbrutt svangerskap 19+4.
Jeg har heller ikke fått noe oppfølging. Det dom ble avtalt med jordmor på sykehuset ble ikke holdt og jeg kjenner meg veldig forlatt.

Det jeg selv skulle ønske jeg gjorde var å oppsøke hjelp: psykolog på helsestasjonen du tilhører kan hjelpe, evt legen din eller h*n kan henvise deg videre.

I vårt miljø oppdaget vi at det var flere som hadde opplevd noenlunde det samme uten at vi visste om det, men som nevnte det når vi fortalt hva dom hadde skjedd. Familie og venner var informert om graviditeten så mange visste det.
Jeg hadde også en kollega som hadde dødfødsel som hjalp veldig i starten med prat og hva man kan forvente videre.

Håper du finner noen, eller du må bare ta kontakt [emoji173]

Jeg fikk ingen beskjed om oppfølgning egentlig.. Jordmødrene var fryktelig hyggelige, søte til og med, men jeg fikk noen ganger en følelse av at vi hadde valgt dette selv..
At det var en rutineprosedyre, uten noen særlig påvirkning for oss.
Vi kom, jeg fødte, vi dro..

Jeg har egentlig bestemt meg for å be om henvisning til psykolog, men kvier meg fordi jeg allerede har dårlig erfaring med den delen av helsevesenet.
 
Da har jeg fått summet meg og endelig fått ringt litt rundt.
Sykehuset her har ingen oppfølgning, ingen sorggrupper...
Jeg ringte helsestasjonen og både sekretæren og jordmor virket litt skeptisk til å ta meg inn ettersom jeg ikke rakk å komme på kontroll der, men jeg fikk en time mandag neste uke.
Legen hadde ikke ledig før fredag 17februar, så henvisning til psykolog må vente til da.
Jordmor på helsestasjonen tipset meg om LUB - Landsforeningen for uventet barnedød.
Jeg meldte inn meg og mannen for bare noen dager siden og i dag fikk jeg en telefon fra en utrolig hyggelig dame. Det er LUB som arrangerer sorggrupper i fylket vårt, jeg meldte oss inn for at vi skal kunne ha et tilbud i nærheten ❤
 
  • Liker
Reactions: SMD
Da har jeg fått summet meg og endelig fått ringt litt rundt.
Sykehuset her har ingen oppfølgning, ingen sorggrupper...
Jeg ringte helsestasjonen og både sekretæren og jordmor virket litt skeptisk til å ta meg inn ettersom jeg ikke rakk å komme på kontroll der, men jeg fikk en time mandag neste uke.
Legen hadde ikke ledig før fredag 17februar, så henvisning til psykolog må vente til da.
Jordmor på helsestasjonen tipset meg om LUB - Landsforeningen for uventet barnedød.
Jeg meldte inn meg og mannen for bare noen dager siden og i dag fikk jeg en telefon fra en utrolig hyggelig dame. Det er LUB som arrangerer sorggrupper i fylket vårt, jeg meldte oss inn for at vi skal kunne ha et tilbud i nærheten ❤

Så godt at dere har fått noen svar og har fått en hånd utstrekt nå :)
 
Jeg tror du også kan kontakte Amathea: https://www.amathea.no/
Vil sende deg en klem, for en forferdelig kjip opplevelse med helsevesenet, som om det ikke er nok det du har vært gjennom.
 
Det er 10dager siden jeg fødte den lille jenta vår, 19uker og 4dager..

Vi kom ikke langt nok til at vi følges opp av noe støtteapparat, jeg aner ikke hvem jeg kan søke kontakt hos..
Jeg snakker med mannen min, men prøver jeg å prate med andre så fryser de. De vet ikke hva de skal svare, og jeg skjønner det, men jeg sitter med en storm av tanker og jeg vet ikke om eneste av dem er normale eller om jeg ligger godt ann til å klare meg ute i jobb igjen eller når det skal slutte å gjøre så vondt..

Snakker dere med noen?
Hvem? Hvor kan jeg ta kontakt?
For akkurat nå føler jeg meg så sinnsykt alene..

Kondolerer <3 jeg mistet gutten min 21 uker. Fikk tilbud om sorggruppe på sykehuset og det hjalp oss veldig. Anbefaler det!
 
Kondolerer <3 jeg mistet gutten min 21 uker. Fikk tilbud om sorggruppe på sykehuset og det hjalp oss veldig. Anbefaler det!
Her har sykehuset kuttet ut alle sorggrupper, i tillegg fikk jeg beskjed fra damen fra LUB at sykehuset ikke gir ut brosjyren "Når et lite barn dør" med mindre den lille holder ut til uke 22.
Syns det er helt sinnsykt at 16dager gjør forskjell på om vi får med en brosjyre hjem

LUB har en form for sorggruppe, i tillegg skal jeg til samtale hos psykolog etterhvert (etter samtale med jordmor på mandag ble det klart at det er et tilbud jeg burde ha i bakhånd ved et eventuelt nytt svangerskap).

 
Jeg tror du også kan kontakte Amathea: https://www.amathea.no/
Vil sende deg en klem, for en forferdelig kjip opplevelse med helsevesenet, som om det ikke er nok det du har vært gjennom.
Takk❤
Jeg vurderte Amathea for å få svar på en de av spørsmålene jeg hadde etter fødselen.
Vi fikk ingen informasjon om hvor lenge det var normalt å blø etter en så tidlig fødsel, når man eventuelt kan ha sex igjen, hvor lenge som er normalt å være sykemeldt.. alt slikt..
Det gjorde at vi følte oss enda litt mer overlatt til oss selv
 
Var ikke så langt på vei som deg, men opplevde det samme. Send meg gjerne en melding lm du ønsker❤
 
Så leit.
En ekstra påkjenning å måtte finne ut av alt sånt selv. Godt at du har fått noe konkret du kan forholde deg til. Lykke til.
 
Her har sykehuset kuttet ut alle sorggrupper, i tillegg fikk jeg beskjed fra damen fra LUB at sykehuset ikke gir ut brosjyren "Når et lite barn dør" med mindre den lille holder ut til uke 22.
Syns det er helt sinnsykt at 16dager gjør forskjell på om vi får med en brosjyre hjem

LUB har en form for sorggruppe, i tillegg skal jeg til samtale hos psykolog etterhvert (etter samtale med jordmor på mandag ble det klart at det er et tilbud jeg burde ha i bakhånd ved et eventuelt nytt svangerskap).

[emoji173]

Tror vi hører til samme sykehus. Fikk ikke noe tilbud/brosjyrer om sorggrupper selv om vår gutt var 2 mnd da han døde. Men den lokale presten her nevnte det for oss, men husket ikke hva de het.

Bra du får ordnet med noen å snakke med. Er nok viktig å få ut litt følelser, og greit å starte med det så snart man kan så det ikke ligger og gnager.
 
Tror vi hører til samme sykehus. Fikk ikke noe tilbud/brosjyrer om sorggrupper selv om vår gutt var 2 mnd da han døde. Men den lokale presten her nevnte det for oss, men husket ikke hva de het.

Bra du får ordnet med noen å snakke med. Er nok viktig å få ut litt følelser, og greit å starte med det så snart man kan så det ikke ligger og gnager.
Så dumt at dere ikke fikk noe tilbud. Det er vel muligens ikke alle sykehus som har et tilbud, men det er likevel viktig å kunne gi info om hvor dere kan henvende dere....
 
Back
Topp