Hvem inviterer dere i dåp/navnefest?

Ceccii86

Forumet er livet
Desemberlykke2017
Snøfnuggene 2018
Samboeren og jeg hadde diskuterte i går hvem vi evt skulle invitere i en dåp/navnefest. Vi venter ikke barn før i desember/januar, men var i dåp i går og derav begynte vi å tenke på dette.

Svigerinnen hadde hovedsakelig invitert foreldre, besteforeldre, oldeforeldre, søsken og deres barn, i tillegg til en av tantene og sønnen (som har pleid å feire jul med de). Ca 20-25 stk tilsammen.

Jeg vil jo gjerne invitere mine tanter og onkler, men blir det dumt å ikke invitere søskenbarna med/uten følge? Tror vi kommer opp i 50 stk om vi skulle gjort det.

Hvem skal dere/har dere invitert? Og hvor mange blir/ble dere totalt?

Barnets
-Oldeforeldre
-Besteforeldre, med følge
-Tanter og onkler, med følge
-Søskenbarn.

Til yngste også min tante og onkel som er fadder på meg som avlastning for min kusine som var gravid, i dårlig form og med to barn og altså invitert utenom oppgitt gruppe fordi hun er fadder på lillemor

Vi inviterte kun dem vi faktisk ville ha der, akkurat som vi gjør ellers også.
Slike feiringer er ikke forestillinger, og gjestene er ikke statister. Dere har ikke noe ansvar for å holde familiesammenkomst bare fordi dere har fått barn. ;)

Vi inviterte svigers, mine to svigerinner og "svigerbestemor" fra den siden, og min onkel m/kone+2 døtre, mormor+sambo og min grandtante+kjæreste fra min side. Min bestevenninne hjalp oss og var også gjest den dagen. :)

Ikke tenk på hvem andre måtte mene at dere skal be eller ikke, bare be dem dere vil ha der, og gi f i hvem som måtte ha noen innvendinger. Hovedpersonen selv husker ikke noe av dagen uansett. :P

Vi ble ca. 30 stk. Inviterte alle onkler og tanter pluss søskenbarn på min side. Og noen gode venner av oss foreldrene. Synes ikke blir det dumt å la være å invitere søskenbarn. Vi gjorde det med mannen sin side. Mye mindre kontakt med dem så ble naturlig slik.

Besteforeldre
Onkler/tanter
Fettere og kusiner av dåpsbarnet
Oldeforeldre
3 venniner sol var faddere

Hadde mannens tanter og onkler og små hjemmeboende søskenbarn i første dåp, fordi et annet familiemedlem ba de. Hadde vi invitert mine og hadde vi blitt 30 gjester til, uaktuelt. Så ingen tanter og onkler av oss i de to neste. Kun barnets slekt oppover.

I min slekt er det vanlig med kun ens egne foreldre, besteforeldre, og søsken m fam. Altså barnets ole/besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn.

En av mine kusiner inviterte plutselig sine egne onkler/tanter i tillegg, men det var vel fordi hun ble alenemor, og ellers kun hadde fire-fem stk å invitere..

Men det er fullstendig uaktuelt for oss. Selv med kun våre foreldre og søsken m fam blir vi 21 stk. Så å utvide med våre egne tanter/onkler hadde fått antallet opp i over 30. Og det fins ikke aktuelt engang.

Om egne tanter og onkler økte det med ti liksom...

Min mor har 8 søsken...

Vi kommer til å invitere barnets oldeforeldre, besteforeldre, tanter og onkler med følge og søskenbarn. I tillegg inviterer vi en tante og onkel av meg (jeg har ikke besteforeldre på den siden lenger og tante og onkel er veldig nære oss på den siden). Og så blir det evt de vennene som er fadder. Tror vi blir rundt 32 hvis alle kommer.

Vi inviterte den nærmeste familien, oldeforeldre, besteforeldere, tanter, onkler og søskenbarn. Barnet sine altså, skulle vi invitert våre tanter og onkler hadde vi blitt godt over 40 og det ble ikke aktuellt.

Back
Topp