• Forumet vil være nede på grunn av nødvendig vedlikehold februar 11. juli kl. 00:00 til kl. 02:30.

Hvem har rett??

Lava86

Forelsket i forumet
Jeg fikk beskjed om å starte rett før 4 månders alder med fast føde, noe jeg aldri skulle gjort. Det gikk veldig greit til å begynne med men så begynte han å gulpe/spy noe forferdelig. Slutta å gi han fast føde, så var jeg hos HS her om dagen og ho ble nesten litt sint fordi jeg ikke ga han grøt, han er nesten 5 månder. Men at han kaster opp betyr jo at han ikke er klar for det mener jeg. Gruer meg til 5 månderskontrollen, ho sa hvis det ikke hadde gått over til da så var det noe galt og han måtte til utredning. Jeg prøvde igår å gi han 2 tsjeier tynntynn grøt men han reagerte på det også. Hva mener dere? Har hun rett eller har jeg rett? 

Hmm rart han kaster opp syns jeg han ville vel heller spytet det ut?
evt prøv mindre porsoner.. vis du ammer er det jo ikke så hast[:)]

Han får kun mme, og legger fint på seg[:D] Han gaper når han ser jeg kommer med maten, og brekker seg ikke. Det er en stund etterpå han reagerer, alt fra 1 time til en hel dag etter. Han får jo bare pittelitt, og reager på det lille han får..han kan jo ikke ha melkeallergi siden han får mme og ikke reagerer på det. Gluten er det jo i malt og det reagerer han ikke på. Men hva er laktose?kan det være det?

er ikke laktose melet?
ORIGINAL: Lava86

Han får kun mme, og legger fint på seg[:D] Han gaper når han ser jeg kommer med maten, og brekker seg ikke. Det er en stund etterpå han reagerer, alt fra 1 time til en hel dag etter. Han får jo bare pittelitt, og reager på det lille han får..han kan jo ikke ha melkeallergi siden han får mme og ikke reagerer på det. Gluten er det jo i malt og det reagerer han ikke på. Men hva er laktose?kan det være det?

ORIGINAL: Emilie 28.09.10

er ikke laktose melet?

hmmmm mulig, jeg må google det;P

Trur det er at når man er laktoseintolerant så kan man ikke spise hvete mel[8|]

laktose er noe som er i melkepulvret om jeg ikke tar helt feil så da kan det ikke være det heller. Min konklusjon er da: Han er ikke klar enda. tror jeg må prøve å få byttet HS, liker hun ikke i det hele tatt. 

laktose er i melk, dette står på wikipedia

Disakkaridet laktose, oppbygget av glukose og galaktose.Laktose, melkesukker, er et karbohydrat og en sukkerart som finnes i melk, men det smaker ikke like søtt som sukrose. Laktose er oppbygget av et glukosemolekyl og et galaktosemolekyl. Melk blir sur når melkesyrebakterier omdanner laktose til melkesyre.

En del mennesker er ikke i stand til å fordøye melk på grunn av laktoseintoleranse. Hos spebarn var dette tidligere dødelig, men i dag kan de alvorligste følgene avverges ved alternativ diett og legetilsyn. [1],[2]

laktose er melkesukker. Har du forsøkt ulike grøttyper?
Hipp sin grøt med banan og aprikos er det visstnok ganske mye laktose i... noen reagerer jo på det, men samtidig er det jo laktose i mme også, hvis du ikke bruker en spesial fra apoteket

ORIGINAL: *Nikki*

hvorfor startet du?

pga HS sa jeg måtte, han var gammel nokk. Jeg er ikke enig med henne og må si at jeg angrer. HS er veldig på at barna skal begynne ved 4 mnd alder.

Stå på ditt du!
Føler du for å vente i stedet for all oppkast etter grøten, så gjør det.
Stå for det du mener på hs også.

Jeg hadde hs på Vilde som syns jeg måtte kutte ut å gi henne grøt når hun var 4-5mnd.(2001)
Da jeg fortalte at vi faktisk ikke hadde starta ble hun paff... Hun lå over den berømte kurven noen er så besatt av[&:]
Det var brystmelka som gjorde at hun la godt på seg, ikke det at vi hadde startet med grøt.

Noen hs er veldig etter boken, men vi som foreldre må følge våre innstinkter og gjøre det som føles riktig. Tar vi helt feil er det greit de bryter inn å sier fra, men de kan godt ha forståelse for våre meninger og løsninger på ting også.

*ble litt lang*

Men lykke til!! [:)]

ORIGINAL: Emilie 28.09.10

Trur det er at når man er laktoseintolerant så kan man ikke spise hvete mel[8|]

Nei det er når man ikke tåler melk[:)]

Hvit man ikke tåler gluten eller har cøliaki er det hvete (blant andre ting) men ikke tåler.

Back
Topp