Hvem har lyst på?

hero

Venter et februarmirakel <3
Februarlykke 2015
ImageUploadedByBV Forum1405107841.839073.jpg

Sent from my iPhone using BV Forum

Drømmer selv

Det så ekstremt godt ut! Men er egentlig kun vandt til slikt i jula. Så suget kommer nok når juletiden nærmer seg :)

Venter en liten i februar ❤️

Tenker på det hver dag! Merkelig hvordan alt du ikke skal spise frister sååå mye mer når du vet at det er off limits :smiley-angry017

Usj. Frister ikke i det hele tatt her :D

-iPhone appen-

Jeg har faktisk aldri vært noe fan av fenalår. Men salami derimot.. Og roastbeef! *sikle*

Sent from my iPad using BV Forum

Birkebeinerskinke, morrpølse, roastbiff, salami.... Mmm <3 Fader altså!!

Ost! Jeg har lyst på Gorgonzola, Brie, Pepperost......

Tipper suget kommer i jula for min del. Ikke egentlig særlig lyst på akkurat nå. Prøver å ikke tenke på sånne ting heller, det er jo bare å plage seg. Når det blir jul skal jeg heller kose meg med masse annen mat. Heldige oss som ihvertfall ikke har svangerskapskvalme når det er jul, det må jo være tortur med alle lukter og smaker.

Alt for tidlig til å friste:) skal skaffe et å ha liggende hehe

Juni icsi miracle 2013
Februar surprise 2015

Her kan du lese hva Beate Folgerø, kvalitetssjef i Nortura sier om spekemat og salami:

"Vi varmebehandler ikke våre spekpølser. Vi mener likevel at det ikke er en riskiko for gravide å spise spekepølser. Det er to aktuelle organismer som kan være skadelige for gravide i kjøtt: bakterien Listeria monocytogenes og parasitten Toxoplasma gondii. Listeria er ikke i stand til å vokse i spekepølse, blant annet pga lav pH og nokså høyt saltinnhold Det bekreftes av svar gitt fra EUs matmyndigheter. Toxoplasma er i henhold til gjeldende kunnskap heller ikke i stand til å være levedyktig i spekespølser, av to grunner: kjøttråstoffet som brukes er fryst før produksjon, og spekeprosessen gjør forholdene ulevelig for parasitten."

Dersom du kjøper salami fra mindre produsenter kan det være greit å sjekke om de ser p å på sine produkter som sikre for gravide. De fleste har egne nettsider der du finner svaret, alternativet kontakt opplysniger så du kan spørre dem. Salami fra utlandet skal du være forsiktig med.

Generelt:
Helsedirektoratet sier også at det meste kan spises bare det ikke blir liggende forlenge eller uforsvarlig innpakket i kjøleskapet. Det er viktig at forskjellige matvarer som kjøtt, kyling og fisk ikke kommer i direkte kontakt med hverandre.

God håndhygiene, dvs at du alltid vasker hendene før du lager mat, er en av de beste forholdsreglene mot smitte

Her kan du lese hva Beate Folgerø, kvalitetssjef i Nortura sier om spekemat og salami:

"Vi varmebehandler ikke våre spekpølser. Vi mener likevel at det ikke er en riskiko for gravide å spise spekepølser. Det er to aktuelle organismer som kan være skadelige for gravide i kjøtt: bakterien Listeria monocytogenes og parasitten Toxoplasma gondii. Listeria er ikke i stand til å vokse i spekepølse, blant annet pga lav pH og nokså høyt saltinnhold Det bekreftes av svar gitt fra EUs matmyndigheter. Toxoplasma er i henhold til gjeldende kunnskap heller ikke i stand til å være levedyktig i spekespølser, av to grunner: kjøttråstoffet som brukes er fryst før produksjon, og spekeprosessen gjør forholdene ulevelig for parasitten."
Vel, jeg sier bare det jeg skrev i tråden om stekt spekeskinke (som selvfølgelig er trygt å spise!):

Mest sannsynlig er de fleste pakker med salami trygg med tanke på listeria, men fordi det kan skje glipper og fordi det har skjedd før, så er anbefalingen fra helsemyndighetene å ikke spise det når man er gravid. Produsentene teste noen av produktene, men man må nesten teste hver eneste bit for å være sikker på at det ikke er noe listeria der. Listeria trives veldig godt i produksjonslokaler i næringsmiddelvirksomheter hvis den først kommer seg inn der. Grunnen til at man sier at det akkurat er spekeprodukter man skal holde seg unna er at det er et bariæreprodukt, det er ikke varmebehandlet, men man tilsetter nok salt og fjerner nok vann til at svært få bakterier vil trives der. Men du husker kanskje E.coli i morrpølse som noen barn døde av for noen år siden? Det skulle ikke egentlig gå an men det skjedde fordi bakterien var i lokalet og tilpasset seg forholdene med mye salt og lite vann. Sånt kan skje med flere bakterier.

Huff da, jeg leste på nettet og ble super gira:) Holder meg da unna.. Hehe!

Back
Topp