Hvem har foreldreomsorgen??

ORIGINAL: Mrs Lutz

ORIGINAL: Fridasinmamma

Jeg har foreldreansvaret fordi jeg har henne mer enn 50%.. men vi har delt foreldrerett.. det er 2 forskjellige ting..

Har man delt foreldrerett.. så kan man ikke flytte hvor man vil uten samtykke av far.. og vil da tenke at det gjelder også reise..

regjeringen.no - familie-, likestilling- og inkluderingssdep:

Foreldreansvar
Foreldreansvar innebærer rett og plikt til å ta
avgjørelser for barnet i personlige forhold (bl.a.
ved valg av religion, navnevalg, vergemål).

man har ikke automatisk foreldreansvar fordi man har ungen mest nei!
foreldrerett og foreldreansvar er det samme. du har hovedomsorgen.

riktig.
mye surr med begreper her. Foreldreansvar har INGENTING med hvor mye/lite man har barnet.

så fremmt det ikke er skrevet noe annet så står det vel i fødselsattesten. å regelen er vel at om dere har samme adresse så blir det automatisk delt. mens om dere har forskjellige adresser (spiller ingen rolle om dere bor i lag eller ei) men da er det mor som får foreldreomsorg eller ansvar eller ka det heter, vet det er to forskjellige ting men ej roter alle sånne ord sammen.

ORIGINAL: Azoria

ring folkeregisteret. de skal vite om dere har delt foreldreANSVAR. Du har omsorgen (bare sånn for å få orden på begrepene [:)]) Det skal være mulig for deg å få pass uten hans samtykke selvom dere har delt ansvar. Skal mye til før det kan nektes [:)]

Er stor forskjell på foreldrerett og foreldreomsorg
Jeg har foreldreomsorgen men delt foreldrerett (foreldreansvar heter det vell )

ORIGINAL: mamma_møø

ORIGINAL: Lissyjane

Hvis dere bodde sammen når barnet ble født har dere begge foreldreomsorg.

foreldreomsorg?? Hva betyr det? Vi bodde sammen da snuppelure ble født, men vi har ikke felles omsorg likevel, det er registrert at jeg har hovedansvaret. Trur vi må gi beskjed til "noen" at vi egentlig skal ha felles foreldreansvar.
Men pappa'en er registrert som far, da.
tror du må kikke på papirene dine!!
siden dere har bodd sammen så må dere ha vært til mekling. da skal du ha en meklingsattest der dette står.

du står registrert som "hovedansvarlig". Hva vil det si?
Det er 3 fordelinger:
*Barnet skal ha EN "hoved"bostedsadresse (selv om barnet "bor" to steder)
*Foreldrene kan ha delt foreldreansvar eller at den ene forelderen har fullt ansvar alene. Den andre forelderen har da ingenting å si på noen avgjørelser. Dersom den er delt har begge rett til innflytelse på viktige avgjørelser, uansett samværsavtale.
*Omsorgsfordeling går på samvær. Hvem barnet bor mest hos og hvor mye og hvor ofte osv. Denne kan være delt hvordan foreldrene ønsker eller ikke delt i det hele tatt.

Takk for svar!
Dårlig forklart av meg - men vi bor altså fremdeles sammen og har gjort det hele tiden. Og etter å ha lest hele tråden, trur jeg at jeg står registrert som hovedomsorgsperson (??), men at vi sikkert har felles foreldreansvar.

Trur jeg... Er ikke lett å forstå seg på!! [8|]

ORIGINAL: Lissyjane

Hvis dere bodde sammen når barnet ble født har dere begge foreldreomsorg.

foreldreomsorg?? Hva betyr det? Vi bodde sammen da snuppelure ble født, men vi har ikke felles omsorg likevel, det er registrert at jeg har hovedansvaret. Trur vi må gi beskjed til "noen" at vi egentlig skal ha felles foreldreansvar.
Men pappa'en er registrert som far, da.
tror du må kikke på papirene dine!!
siden dere har bodd sammen så må dere ha vært til mekling. da skal du ha en meklingsattest der dette står.

du står registrert som "hovedansvarlig". Hva vil det si?
Det er 3 fordelinger:
*Barnet skal ha EN "hoved"bostedsadresse (selv om barnet "bor" to steder)
*Foreldrene kan ha delt foreldreansvar eller at den ene forelderen har fullt ansvar alene. Den andre forelderen har da ingenting å si på noen avgjørelser. Dersom den er delt har begge rett til innflytelse på viktige avgjørelser, uansett samværsavtale.
*Omsorgsfordeling går på samvær. Hvem barnet bor mest hos og hvor mye og hvor ofte osv. Denne kan være delt hvordan foreldrene ønsker eller ikke delt i det hele tatt.

Takk for svar!
Dårlig forklart av meg - men vi bor altså fremdeles sammen og har gjort det hele tiden. Og etter å ha lest hele tråden, trur jeg at jeg står registrert som hovedomsorgsperson (??), men at vi sikkert har felles foreldreansvar.

Trur jeg... Er ikke lett å forstå seg på!! [8|]

Dere har felles foreldreansvar, ja [:)] Og sålenge dere bor sammen så er det ingen som er registrert som hoveomsorgsperson (eller begge).. tror jeg [8|]

Du får pass uten hans underskrift. Heldigvis, eller så er det mange barn som ikke hadde kommet på ferie. Du møter på politistasjon sammen med barnet, fyller ut søknad med din underskrift. De sjekker med folkeregisteret om du har foreldreansvaret alene eller ikke. Hvis du ikke har det, sender de et brev til far. Hvor han får 3 uker til å samtykke om du får pass eller ikke. Hvis han ikke svarer, får du pass. Hvis han svarer nei, må det opp for en dommer. Der MÅ han bevise hvorfor du ikke skal få pass til barnet. Det skal veldig mye til for å nekte.
Du må beregne MINST 2 mnd.
Det som er noe dritt, er at du må igjennom samme prosessen hver gang barnet skal ha pass. Et pass varer 2-3 år hos barn[:)]
Her skrev BF foreldreansvaret over på meg i sommer, så da slipper jeg denne prosessen

Dokkor får automatisk foreldreansvaret samen hvis dokkor bodde samen då hu bli født.

ORIGINAL: Greven av gral

Du får pass uten hans underskrift. Heldigvis, eller så er det mange barn som ikke hadde kommet på ferie. Du møter på politistasjon sammen med barnet, fyller ut søknad med din underskrift. De sjekker med folkeregisteret om du har foreldreansvaret alene eller ikke. Hvis du ikke har det, sender de et brev til far. Hvor han får 3 uker til å samtykke om du får pass eller ikke. Hvis han ikke svarer, får du pass. Hvis han svarer nei, må det opp for en dommer. Der MÅ han bevise hvorfor du ikke skal få pass til barnet. Det skal veldig mye til for å nekte.
Det som er noe dritt, er at du må igjennom samme prosessen hver gang barnet skal ha pass. Et pass varer 2-3 år hos barn[:)]
Her skrev BF foreldreansvaret over på meg i sommer, så da slipper jeg denne prosessen

ÅÅååå, genialt :) skal bare ha pass, for det er greit å ha det. Så har ikke noe hast med det...

ORIGINAL: komli87

Dokkor får automatisk foreldreansvaret samen hvis dokkor bodde samen då hu bli født.

E fekk faren te han eldste min te å skriva under på papirer som jørr at eg har det fulla foreldreansvaret aleina for han.
Det sga VELDIG møje te idag for at du får fullt foreldreansvar med mindre han frivillig skriva under på det.

Det er jo forskjell på foreldreomsorg og foreldreansvar [:)]
Jeg har foreldreomsorgen for barna her, men vi har begge foreldreansvar. Det betyr jo at begge skal godkjenne ting som pass, endring av adresse osvosv [:)] Dette MÅTTE vi avtale på mekling

Her har vi ikke felles foreldreansvar, og alt jeg behøver for å ordne med pass, er bekreftelse fra NAV på det.

ORIGINAL: Greven av gral

Riktig! Holder på med dette for min eldste datter akkurat nå. Hun har ingen kontakt med far, men han har foreldreansvar alikevel. I våres tilfelle fikk vi beskjed om å sende et rekomandert brev der vi ber han skrive under på søknaden. Har vi ikke fått svar av far innen 14 dager sender politiet den samme søknaden til han. Dersom han fremdeles ikke skriver under får hun pass uansett. Og som sagt over her skal det veldig mye til at han kan nekte barnet pass, heldigvis[;)]

ORIGINAL: Azoria

ORIGINAL: Kineblomst

Vi har ingen meklingsattest heller, for det var ikke nødvendig da vi gikk fra hverandre...
Men ringer noen politiet i morgen, så får jeg høre med de :)

Takk for svar :)

hvis barnet er født etter 1 januar 2006 og dere bodde sammen ved fødsel har dere automatisk foreldreansvar. Hvis ikke, har dere evt. fordelt det på farskap[link=http://forum.babyverden.no/javascript:void%28addSmiley%28%27body1%27,%20%27http://forum.babyverden.no/image/s1.gif%27%29%29][:)][/link]spapirene eller ikke. Som sagt, ring skattekontoret/folkeregisteret [:)]

Eldste ble født i November 2006, jeg og bf bodde sammen ved fødsel, men likevel hadde jeg ene ansvaret da vi gikk fra hverandre i 07.

Back
Topp