Kineblomst
Gift med forumet
Jeg skal skaffe pass til snuppa mi, og hennes far bor 8 timer unna (bil). Hun er der aldri. Vi har aldri skrevet sammen på noen papirer at vi har felles ansvar for hun. Er jeg da nødt for å ha fullmakt fra han? For jeg vet hvis jeg sender han et brev med at han må skrive under, så setter han seg på bakbeina. Jeg har ikke tenkt til å flytte eller være lenge vekke i et annen land...
For dette står og på politiet sine sider...
Når en person under 18 år skal søke om pass, må minst én av foreldrene med foreldreansvar møte opp sammen med barnet. Forelderen må kunne legitimere seg.
Har begge foreldrene foreldreansvar, må begge samtykke i at barnet får utstedt pass og den som møter opp må ha med skriftlig samtykke og legitimasjon eller offentlig bekreftet kopi av legitimasjon fra den som ikke møter. Fullmaktsskjema finnes under link til høyre.
For dette står og på politiet sine sider...
Når en person under 18 år skal søke om pass, må minst én av foreldrene med foreldreansvar møte opp sammen med barnet. Forelderen må kunne legitimere seg.
Har begge foreldrene foreldreansvar, må begge samtykke i at barnet får utstedt pass og den som møter opp må ha med skriftlig samtykke og legitimasjon eller offentlig bekreftet kopi av legitimasjon fra den som ikke møter. Fullmaktsskjema finnes under link til høyre.