Hvem har foreldreomsorgen??

Kineblomst

Gift med forumet
Jeg skal skaffe pass til snuppa mi, og hennes far bor 8 timer unna (bil). Hun er der aldri. Vi har aldri skrevet sammen på noen papirer at vi har felles ansvar for hun. Er jeg da nødt for å ha fullmakt fra han? For jeg vet hvis jeg sender han et brev med at han må skrive under, så setter han seg på bakbeina. Jeg har ikke tenkt til å flytte eller være lenge vekke i et annen land...

For dette står og på politiet sine sider...

Når en person under 18 år skal søke om pass, må minst én av foreldrene med foreldreansvar møte opp sammen med barnet. Forelderen må kunne legitimere seg.

Har begge foreldrene foreldreansvar, må begge samtykke i at barnet får utstedt pass og den som møter opp må ha med skriftlig samtykke og legitimasjon eller offentlig bekreftet kopi av legitimasjon fra den som ikke møter. Fullmaktsskjema finnes under link til høyre.

Bodde dere sammen da hun ble født?? I såfall har dere vel delt.. Hvis ikke har du 100% foreldreansvar..

Jeg tror ikke du kan reise uten hans samtykke...

Jeg kan i alle fall ikke engang flytte hvor jeg vil.. uten bf samtykke.. og vi har delt foreldreansvar..

Vi bodde sammen da hun ble født, så han skrev jo under på det papiret på sykehuset at han er hennes far. Men da vi flyttet fra han skrev han under på flyttemld, og da snuppa og jeg flyttet etter det igjen, så kunne vi flytte hvor vi ville fordi hun var registrert på min adresse, og jeg hadde den daglige omsorgen for hun. SÅ jeg tror nok det er jeg som har foreldreansvaret, men vi har felles foreldrerett... :)

ORIGINAL: Kineblomst

Vi bodde sammen da hun ble født, så han skrev jo under på det papiret på sykehuset at han er hennes far. Men da vi flyttet fra han skrev han under på flyttemld, og da snuppa og jeg flyttet etter det igjen, så kunne vi flytte hvor vi ville fordi hun var registrert på min adresse, og jeg hadde den daglige omsorgen for hun. SÅ jeg tror nok det er jeg som har foreldreansvaret, men vi har felles foreldrerett... :)

Er ikke det litt poteto - potato..??[8|]

ORIGINAL: M3rl0t

Er ikke det litt poteto - potato..??[8|]

foreldreansvaret er vel når man har den daglige omsorgen for barnet, og foreldrerett er vel når han kan faktisk kreve å ha hun...

trur nok du må ha hans underskrift til pass..desverre.
Eg har og foreldreansvaret her, ho er registrert på min adr. dermed kan eg flytte kor eg vil, og eg bestemmer i utgangspunktet barnehage og skole osv...men far måtte godkjenne når ho skulle ha nytt pass i fjor.

ORIGINAL: RaMona78

trur nok du må ha hans underskrift til pass..desverre.
Eg har og foreldreansvaret her, ho er registrert på min adr. dermed kan eg flytte kor eg vil, og eg bestemmer i utgangspunktet barnehage og skole osv...men far måtte godkjenne når ho skulle ha nytt pass i fjor.

Ok, var nesten det jeg regnet med.. Men kan jo ta en tlf å høre :)

Veit ikkje kven som kan svare på det , men familievern kontoret der du bor kanskje..dei som har med megling i samlivsbrudd osv. å gjør.

Lykke til [:)]

ring folkeregisteret. de skal vite om dere har delt foreldreANSVAR. Du har omsorgen (bare sånn for å få orden på begrepene [:)]) Det skal være mulig for deg å få pass uten hans samtykke selvom dere har delt ansvar. Skal mye til før det kan nektes [:)]

ORIGINAL: Lissyjane

Hvis dere bodde sammen når barnet ble født har dere begge foreldreomsorg.

foreldreomsorg?? Hva betyr det? Vi bodde sammen da snuppelure ble født, men vi har ikke felles omsorg likevel, det er registrert at jeg har hovedansvaret. Trur vi må gi beskjed til "noen" at vi egentlig skal ha felles foreldreansvar.
Men pappa'en er registrert som far, da.

hvis dere bodde sammen da barnet ble født så har dere delt foreldreansvar og du må få en fullmakt fra han.

foreldreomsorg er noe annet enn ansvar og går kun på samvær. du har full omsorg dersom hun aldri er hos pappaen. men dere kan allikevel ha delt ansvar/rett.

Hvis dere har delt, så MÅ du ha hans samtykke. Har kun DU foreldreansvaret, så trenger du det ikke.

ORIGINAL: mamma_møø

Hvis dere bodde sammen når barnet ble født har dere begge foreldreomsorg.

foreldreomsorg?? Hva betyr det? Vi bodde sammen da snuppelure ble født, men vi har ikke felles omsorg likevel, det er registrert at jeg har hovedansvaret. Trur vi må gi beskjed til "noen" at vi egentlig skal ha felles foreldreansvar.
Men pappa'en er registrert som far, da.
tror du må kikke på papirene dine!!
siden dere har bodd sammen så må dere ha vært til mekling. da skal du ha en meklingsattest der dette står.

du står registrert som "hovedansvarlig". Hva vil det si?
Det er 3 fordelinger:
*Barnet skal ha EN "hoved"bostedsadresse (selv om barnet "bor" to steder)
*Foreldrene kan ha delt foreldreansvar eller at den ene forelderen har fullt ansvar alene. Den andre forelderen har da ingenting å si på noen avgjørelser. Dersom den er delt har begge rett til innflytelse på viktige avgjørelser, uansett samværsavtale.
*Omsorgsfordeling går på samvær. Hvem barnet bor mest hos og hvor mye og hvor ofte osv. Denne kan være delt hvordan foreldrene ønsker eller ikke delt i det hele tatt.

Jeg har foreldreansvaret fordi jeg har henne mer enn 50%.. men vi har delt foreldrerett.. det er 2 forskjellige ting..

Har man delt foreldrerett.. så kan man ikke flytte hvor man vil uten samtykke av far.. og vil da tenke at det gjelder også reise..

Vi har ingen meklingsattest heller, for det var ikke nødvendig da vi gikk fra hverandre...
Men ringer noen politiet i morgen, så får jeg høre med de :)

Takk for svar :)

ORIGINAL: Azoria

ring folkeregisteret. de skal vite om dere har delt foreldreANSVAR. Du har omsorgen (bare sånn for å få orden på begrepene [:)]) Det skal være mulig for deg å få pass uten hans samtykke selvom dere har delt ansvar. Skal mye til før det kan nektes [:)]

Foreldreansvar og foreldreomsorg er det samme og det er omvendt. Det skal mye til før det innvilges uten far[;)]

nei. omsorg er betegnelsen på å ta vare på barna/et. En alenemor har f.eks den daglige omsorgen (hovedomsorgen). Ansvaret er det juridiske. Og jeg har det fra flere advokater at det skal mye til før en part kan nekte pass. Tror det er snakk om såppas at h*n må bevise at den andre parten har intensjoner om å rømme med barnet/a.

ORIGINAL: Fridasinmamma

Jeg har foreldreansvaret fordi jeg har henne mer enn 50%.. men vi har delt foreldrerett.. det er 2 forskjellige ting..

Har man delt foreldrerett.. så kan man ikke flytte hvor man vil uten samtykke av far.. og vil da tenke at det gjelder også reise..

regjeringen.no - familie-, likestilling- og inkluderingssdep:

Foreldreansvar
Foreldreansvar innebærer rett og plikt til å ta
avgjørelser for barnet i personlige forhold (bl.a.
ved valg av religion, navnevalg, vergemål).

man har ikke automatisk foreldreansvar fordi man har ungen mest nei!
foreldrerett og foreldreansvar er det samme. du har hovedomsorgen.

Vi har ingen meklingsattest heller, for det var ikke nødvendig da vi gikk fra hverandre...
Men ringer noen politiet i morgen, så får jeg høre med de :)

Takk for svar :)

hvis barnet er født etter 1 januar 2006 og dere bodde sammen ved fødsel har dere automatisk foreldreansvar. Hvis ikke, har dere evt. fordelt det på farskapspapirene eller ikke. Som sagt, ring skattekontoret/folkeregisteret [:)]

Back
Topp