Hvem har bestilt tul privat?

Jeg har også en tendens til å bli litt stressa av «alt man hører», og sikkert spesielt siden jeg aldri har vært gravid før, men fastlegen min sa faktisk på første svangerskapskontroll at det er viktig å være bevisst på hvor man henter informasjon fra og nevnte da spesifikt «diverse mammaforum» som et eksempel på litt mindre sikre kilder. Denne opplysningen har jeg kun lest på to ulike forum, og aldri med en link eller henvisning til sikker kilde, så da velger jeg rett og slett å ta den med en klype salt :happy:
Helt enig at at f.eks mammaforum ikke er spesielt sikre kilder. Her er to av studiene jeg fant i farten som anbefalingene baserer seg på:

Når det er sagt, trenger dere ikke stresse om det har blitt brukt doppler en kort stund på UL. Det går mest sannsynlig helt fint! Det er nok å stresse og bekymre seg over fra før. Men jeg ville ikke aktivt brukt det fremover mer. Fra 2.trimester når embryogenesen er ferdig, er fosteret blitt større og tåler mer så da hadde jeg ikke vært redd for å lytte.

Jeg har vært på privat TUL. Fikk se (men ikle høre) et bankenes hjerte :love7

Helt enig at at f.eks mammaforum ikke er spesielt sikre kilder. Her er to av studiene jeg fant i farten som anbefalingene baserer seg på:

Når det er sagt, trenger dere ikke stresse om det har blitt brukt doppler en kort stund på UL. Det går mest sannsynlig helt fint! Det er nok å stresse og bekymre seg over fra før. Men jeg ville ikke aktivt brukt det fremover mer. Fra 2.trimester når embryogenesen er ferdig, er fosteret blitt større og tåler mer så da hadde jeg ikke vært redd for å lytte.
Da syns jeg det er verdt å dra ut av den ene (for de av oss som bekymrer oss) :

"We established that 10 s was the maximum exposure time to ensure absence of damage to tissue in this model."
I den andre artikkelen utsatte de dem for 15 minutter hver dag og den andre gruppa 15 minutter annenhver dag.

Ser heldigvis ut til at jeg i uvitenhet ikke blasta ihjel embryoet hos gynekologen med de to-tre sekundene hun hadde det på.

Redigert: fint med noe forskning forresten!

Har ikke rukket å lese ennå, men det første jeg biter meg merke i er begrepet «long-term». Så er ikke så bekymret for de små sekundene vi fikk høre. Men absolutt nyttig med link til forskning!

Blir nok enda en privat tul på meg før otul. Er så overbevist over at hjerte har sluttet å slå :crybaby2 Så typisk meg…

• Omsorg
Reactions: MOK
Har du tenkt til å ta en til før den vanlige i uke 12 ca? Jeg fikk vite timen i dag 1.sept. Syns det er så lenge å vente.. er sikkert sånn for alle, men.
Du er en heldig vinner av å skal inn til gyn pol pga. celleprøve med lette forandringer(som de tok når jeg var inn I forbindelse før aborten).
Så skal inn 31.7 for koloskopi og evt. vevsprøver... så da tenkte jeg at jeg skal kreve at de tar en kikk med det samme :)
Men ja enig, helt utrolig at jeg klarte å holde meg i 12 uker sist gang, ble jo en dyr erfaring da.

• Omsorg
Reactions: MOK
Du er en heldig vinner av å skal inn til gyn pol pga. celleprøve med lette forandringer(som de tok når jeg var inn I forbindelse før aborten).
Så skal inn 31.7 for koloskopi og evt. vevsprøver... så da tenkte jeg at jeg skal kreve at de tar en kikk med det samme :)
Men ja enig, helt utrolig at jeg klarte å holde meg i 12 uker sist gang, ble jo en dyr erfaring da.
Åå, kjære deg :Heartred men godt at de finner ut av det. Støtter deg med å kreve ultralyd, og anbefaler på det varmeste med bedøvelse/smertelindring ved koloskopi. Jeg hadde både konisering med alvorlige celleforandringer OG koloskopi januar -21. Fikk ingen smertelindring selv ved sistnevnte, og tenker at den opplevelsen kunne vært noe helt annet.

Mm, det er lenge. Bestilte nettopp en ny privat TUL i midten av august. Kall meg gjerne gal, men klarer fortsatt ikke å tro helt på denne graviditeten. Er så sårt ønsket at alt går bra.

Da syns jeg det er verdt å dra ut av den ene (for de av oss som bekymrer oss) :

"We established that 10 s was the maximum exposure time to ensure absence of damage to tissue in this model."
I den andre artikkelen utsatte de dem for 15 minutter hver dag og den andre gruppa 15 minutter annenhver dag.

Ser heldigvis ut til at jeg i uvitenhet ikke blasta ihjel embryoet hos gynekologen med de to-tre sekundene hun hadde det på.

Redigert: fint med noe forskning forresten!
Poenget med anbefalingen er at man ikke vet hvor grensen for ev. ufarlig/skadelig er. Det finnes ikke studier på menneskefostre, og det kan også være individuelle forskjeller. Derfor bruker jeg det aldri selv. Men som du er inne på, ville jeg ikke fortsatt å bekymre meg for noen få sekunder en gang. Det går nok helt fint. Anbefalingen er der av et føre var prinsipp som så mye ved svangerskap.

Du kan nok ikke kreve UL når du skal dit for en helt annen problemstilling. Legene har en stram timeplan, men absolutt verdt å spørre! Større sjanse for at de sier ja hvis du spør pent ;) Tar heldigvis vanligvis ikke så lang tid heller. :)

Jeg har tilgang på UL via jobben min, så kan se med UL selv :facepalm: har prøvd å se allerede, men er for tidlig enda, så må ha tolmådighet litt til:shifty:

Du kan nok ikke kreve UL når du skal dit for en helt annen problemstilling. Legene har en stram timeplan, men absolutt verdt å spørre! Større sjanse for at de sier ja hvis du spør pent ;) Tar heldigvis vanligvis ikke så lang tid heller. :)
Absolutt :) Men de gjorde ting ganske vanskelig for meg sist gang jeg var inn :)

Åå, kjære deg :Heartred men godt at de finner ut av det. Støtter deg med å kreve ultralyd, og anbefaler på det varmeste med bedøvelse/smertelindring ved koloskopi. Jeg hadde både konisering med alvorlige celleforandringer OG koloskopi januar -21. Fikk ingen smertelindring selv ved sistnevnte, og tenker at den opplevelsen kunne vært noe helt annet.

Mm, det er lenge. Bestilte nettopp en ny privat TUL i midten av august. Kall meg gjerne gal, men klarer fortsatt ikke å tro helt på denne graviditeten. Er så sårt ønsket at alt går bra.
Takk:Heartred å fint å høre at det gikk bra!
Men koloskopien skal jo ikke være vond? Det er jo en mikroskopering bare? Det er vevsprøvene du tenker på håper jeg?
Vil at de skaø tukle minst mulig inni der når jeg er gravid, det er det som stresser meg. Sykepleier sa at de ikke pleier å ta vevsprøve av gravide

Det skjønner jeg, gjør det som gjør at du føler deg trygg:Heartred

Back
Topp