Helt enig at at f.eks mammaforum ikke er spesielt sikre kilder. Her er to av studiene jeg fant i farten som anbefalingene baserer seg på:Jeg har også en tendens til å bli litt stressa av «alt man hører», og sikkert spesielt siden jeg aldri har vært gravid før, men fastlegen min sa faktisk på første svangerskapskontroll at det er viktig å være bevisst på hvor man henter informasjon fra og nevnte da spesifikt «diverse mammaforum» som et eksempel på litt mindre sikre kilder. Denne opplysningen har jeg kun lest på to ulike forum, og aldri med en link eller henvisning til sikker kilde, så da velger jeg rett og slett å ta den med en klype salt
The effects of long-term doppler ultrasound exposure in the prenatal period on renal tissue physiology in rats - PubMed
Doppler ultrasonography (DUSG) is widely used for fetal evaluations. This study investigated the effects of new generation Doppler ultrasound application at different frequencies during pregnancy on postnatal renal development. Six pregnant female rats were divided into three groups. No...
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
Når det er sagt, trenger dere ikke stresse om det har blitt brukt doppler en kort stund på UL. Det går mest sannsynlig helt fint! Det er nok å stresse og bekymre seg over fra før. Men jeg ville ikke aktivt brukt det fremover mer. Fra 2.trimester når embryogenesen er ferdig, er fosteret blitt større og tåler mer så da hadde jeg ikke vært redd for å lytte.