Hvem har bestilt tul privat?

DreamsComeTrue

Forelsket i forumet
Jeg har bestilt tul privat neste uke, så fort jeg kommer hjem fra ferie. Tror jeg er litt over 6 uker da. Vet det er tidlig men har mistet 3 ganger og vil bare se om det er et hjerte som slår eller ikke. Denne runden var ikke helt planagt heller og har hatt litt uregelmessig syklus og eggløsning. Hadde bestemt meg for å være helt chill etter positiv test, men det er nok umulig, går stadig og kjenner etter symptomer og ser om det er blod på papiret. Om det ikke går veien håper jeg det skjer så fort som mulig, orker ikke gå "gravid i 9/10 uker uten at det er noe igjen.

Jeg har mista tre ganger i år og tok privat ultralyd forrige uke av helt samme grunn som deg. Måtte se om det levde. Verdt pengene! Ble målt til 6+3 da og kunne høre hjertet.

Tok en ultralyd 6+5, ble satt tilbake til 6+3, hadde noen småblødninger så tok en ny ultralyd akkurat en uke etter og ble da målt til 7+3 og alt så fint ut. Skal ta en til i uke 9/10 før OTUL:-)

Jeg har mista tre ganger i år og tok privat ultralyd forrige uke av helt samme grunn som deg. Måtte se om det levde. Verdt pengene! Ble målt til 6+3 da og kunne høre hjertet.
Trodde egentlig at det var farlig å slå på lyden så man hører før uke 8/9?

Vi tok privat ultralyd i veke 8+0.
Måtte det pga IVF, kunne få det offentlig, men då måtte vi fly opp til St. Olavs, og dei ville ikkje sende henvisning til Haukeland. Vart billigare og mindre stress å gjere det privat.
Enda opp med å ta det i Oslo då, i forbindelse med ferietur dit. Var på Oslo City Legesenter, etter anbefaling frå nokon i Februar-gjengen, og veldig fornøgd med det! Koselig å få tilsendt alle bilder + video på telefon etterpå og.

Det anbefales ikke, nei, men virker ikke som alle er helt oppdatert på det. Går jo som regel helt fint, men ingen vet hvor mye et lite embryo i utvikling tåler, og siden doppler gir mye energi frarådes det av ultralydeksperter av føre var prinsippet.

Jeg har også vært på privat ultralyd og ble da målt til 7+6. Hadde hørt om dette på forhånd, og ble litt urolig, men hørte deretter en podcast med ultralydjordmor som sa at dette ikke stemmer. Fikk både se og høre hjerteslag og tenkte at alt var fint, men nå ble jeg litt urolig igjen.. hvor har du lest/hørt dette? :)

Jeg har også vært på privat ultralyd og ble da målt til 7+6. Hadde hørt om dette på forhånd, og ble litt urolig, men hørte deretter en podcast med ultralydjordmor som sa at dette ikke stemmer. Fikk både se og høre hjerteslag og tenkte at alt var fint, men nå ble jeg litt urolig igjen.. hvor har du lest/hørt dette? :)
Han som utførte ultralyd da jeg hadde MA sa at han ikke ville sette på lyd før han var helt sikker på at fosteret var dødt. Da han var sikker, så slo han på lyd i tillegg og det var helt stille. Han mente at fosteret var såppass sårbart at han ikke ville bruke lyd så tidlig. Fosteret målte til ca 8 uker.

Ok, det er jo ganske ekkelt å høre da.. Den var på i kanskje to-tre sekunder. Har Googlet masse og heldigvis selv om man ikke VET, så det i alle fall ikke femten sider som poppet frem med forskning som garanterte at det er farlig. Som om jeg ikke er bekymra nok fra før..

Også litt stressende å lese som kommentar på et forum sent på kvelden uten noen linker eller annet knyttet til seg. :bookworm:

Jeg skal i dag, 9+4

Nei, det er ingenting som tilsier at det helt klart ER farlig. Det er usikkerhet rundt hvorvidt det KAN være farlig. Så veldig varierende praksis der ute. Jeg personlig er ikke bekymret, med mindre det blir overdreven bruk. Har hjemmedoppler, og har hørt hjertelyd et par ganger.

Også litt stressende å lese som kommentar på et forum sent på kvelden uten noen linker eller annet knyttet til seg. :bookworm:
Jeg har også en tendens til å bli litt stressa av «alt man hører», og sikkert spesielt siden jeg aldri har vært gravid før, men fastlegen min sa faktisk på første svangerskapskontroll at det er viktig å være bevisst på hvor man henter informasjon fra og nevnte da spesifikt «diverse mammaforum» som et eksempel på litt mindre sikre kilder. Denne opplysningen har jeg kun lest på to ulike forum, og aldri med en link eller henvisning til sikker kilde, så da velger jeg rett og slett å ta den med en klype salt :happy:

Jeg hadde en privat da jeg var 6+2, og skal ha en ny privat når jeg er 8+6 :)

Jeg har lært dette på ultralydkurs om ultralydsikkerhet. Det er påvist fosterskader på rotter i forsøk. Det er selvsagt ikke gjort studier på mennesker av etiske årsaker, og det er ikke sikkert det er overførbart til mennesker heller. Det er nok også store doser det er snakk om. Men siden man ikke kan vite hvor mye et skjørt embryo under utvikling tåler og doppler har avgir mye energi, frarådes det å bruke doppler i 1.trimester av et føre var prinsipp.

Back
Topp