Hvem bryr seg?

Kakemonster88

Trives på forumet :)
jentene i juni13
VIP
Januar 2017
Ville du brutt inn hvis du så en person være ugrei mot kjæresten sin, enten fysisk eller psykisk? Ville det hatt noe å si om det var en mann eller dame som var ugrei?

Ville du brutt inn hvis en dame stod og hetset en utviklingshemmet?

Ville du stoppet og spurt en mann som virket litt sjuskete om det går bra hvis du hadde sett han gråte på en benk?

Ville du hjulpet en dement person som tydelig var forvirret og hadde gått seg bort?

Ville du hjulpet en person som ser ut som en narkoman/uteligger som ligger på åpen gate som kan være rusa eller fått ett illebefinnende?

Syns det er vanskelig å svare på jeg, enkelt å si at ja selvfølgelig, men det er ikke så enkelt når alt kommer til alt ..
Men å hjelpe en eldre person skulle jeg nok gjort uansett, vanskeligere med de som du ikke veit helt hva er truende til å gjøre mtp vold, sprøyter, smitte osv ..

Har gått bort til tydelig beruset mennesker som ikke kan stå på beina, så ut som alkoholiker.

Fant en forvirret gammel mann og følgte ham til senteret han bodde på og spurte de ansatte om de kjente ham.

Mobbing av psykisk utviklingshemmede ja...

Kjæreste par er jeg usikker om jeg hadde våget, er ikke stor og sterk selv...:/

Syns det er vanskelig å svare på jeg, enkelt å si at ja selvfølgelig, men det er ikke så enkelt når alt kommer til alt ..
Men å hjelpe en eldre person skulle jeg nok gjort uansett, vanskeligere med de som du ikke veit helt hva er truende til å gjøre mtp vold, sprøyter, smitte osv ..

Samme tenker jeg!

Hjulpet eldre og personer som ikke virker truende eller farlige :) Ringer politiet hvis det er situasjoner som vold og lignende, men ville aldri grepet inn direkte i en sånn type situasjon. Når det kommer til utviklingshemmede hadde jeg klikka i vinkel og på tvers hadde jeg sett noen som hadde oppført seg ugreit! Gjort det før og hadde lett gjort det igjen :p

De har jo tatt for seg situasjoner hvor det har vært oppdragelse og lignende og der er jeg mer tilbakeholden. Hadde ikke brutt inn selv om jeg hadde hatt lyst...

Ville du brutt inn hvis du så en person være ugrei mot kjæresten sin, enten fysisk eller psykisk? Ville det hatt noe å si om det var en mann eller dame som var ugrei?

Ville du brutt inn hvis en dame stod og hetset en utviklingshemmet?

Ville du stoppet og spurt en mann som virket litt sjuskete om det går bra hvis du hadde sett han gråte på en benk?

Ville du hjulpet en dement person som tydelig var forvirret og hadde gått seg bort?

Ville du hjulpet en person som ser ut som en narkoman/uteligger som ligger på åpen gate som kan være rusa eller fått ett illebefinnende?

Ja på alle. Ja, har gjort alle.
Jeg er en sånn type som må bry meg og stikke nesa mi bort i alt mulig, uten å tenke på egen sikkerhet.

Hadde jeg vært anonym her så skulle jeg fortalt noen historier...

Aldri vært i noen av situasjonene, og ville svart: ja, så klart jeg hadde hjulpet!

Men jeg vet jo ikke hvordan jeg ville reagert når det faktisk skjedde. Er ikke tøff i tryne, og veldig sjenert, men håper jeg hadde bitt tennene sammen og klart det.

Ja, det ville jeg!
Og synes folk skal bry seg mer om slike ting enn at naboen får penger av Nav, men samtidig klarer å hente posten i postkassen!
Synes vi bryr oss om feil ting i samfunnet vårt!
Å være ett medmenneske er mye viktigere enn å uglese alle andre ;)

Vil vell tro jeg hadde grepet inn på de fleste av situasjonene.. :)

Det kommer ann på omstendighetene med å hjelpe eldre/rusa har jeg ikke noe problem med og samme med om en utviklingshemmed blir hetset. Men siden jeg så og si alltid har med meg barn hadde jeg ikke grepet inn annet enn ved å evt ringe politiet om det var en som var voldelig ovenfor kjæresten sin. Jeg risikerer ikke at mitt barn kan bli skadet ved å selv blande meg inn i en slik situasjon. Men jeg har hvert med å kjøre ei hjem etter at kjæresten hennes var voldelig mot henne når vi skulle hjem fra en fest tidligere og hun var veldig takknemlig.

Ja
Ja
Nei
Ja
Nei

Når det kommer til ustelte personer og narkomane har jeg så mye dårlige erfaringer at jeg tør ikke gå bort til dem. Men jeg hadde selvsagt ringt etter hjelp dersom jeg trodde det var nødvendig.

og jeg har mer enn en gang brutt inn der noen hetset noen andre, inkl psykisk utviklingshemmede og en person med Downs.

Jeg klarer ikke være vitne til sånne ting og hadde helt klart brutt inn altså! Mannen og jeg bryr oss for mye om dem vi opplever blir urettferdig behandlet.

Selv gikk mannen enang imellom en mann som holdt en pistol rettet mot kjæresten sin. Har aldri vært så redd I hele mitt liv som da jeg var vitne til det. Men det gikk heldigvis bra og dusten ble låst inn for en liten tid og jenta fikk hjelp ♡

Og ja på alt. Jobbet både med rus, demes, psykiatri og utviklingshemmede. Jeg går ikke forbi noen som er sårt trengende etter hjelp uten å gjøre noe! Enten om det er å gripe inn direkte eller ringe nødnummeret.

I utgangspunktet ja på alt. Har blitt mer forsiktig av meg etter jeg fikk barn, og ville nok ikke gått imellom om noen var voldelige, men ville forsøkt å stoppe det på andre måter og eventuelt ringt politiet. Hvis jeg hadde med meg babyen ville jeg også holdt meg på avstand fra mennesker som kan være rusa/aggressive, men også der forsøkt å hjelpe på annet vis.

Ja!
For meg er det ingen tvil!
Man skal hjelpe menensker, fordommer og meninger til side. En narkoman har like mye rett til hjelp om han eller hun får et illebefinnende, en alkoholiker har like mye følelser, om ikke mer, som alle oss andre. En dement person har ingen forutsetninger for å kunne ''resonere'' seg frem til en løsning alene, en funksjonshemmet skal ikke bli utsatt for diskriminering, mobbing, hets eller hat, uansett!

Back
Topp