Hvem bærer barnet til dåpen?

*Stella*

Forumet er livet
Ja, lurer jeg... på hvem som skal bære...
 
Mest lyst å gjøre det selv, men det er kanskje litt egoistisk da...
 
Noen må jo være "luemor" også, og i vår kirke er det også en av fadderene som skal tenne et lys for barnet under en bønn senere (en for hver under en fellesbønn i menigheten)
 
Tenkte vi kunne la min manns søster ta av luen, og min bror tenne lyset kanskje?
 
Men hvem bærer barnet? Hvem gjorde/skal gjøre hva hos dere?
 
Min mor altså Magnus sin mormor bærte han. [:)] Hun var ikke fadder.
 
Jeg bærte min niese til dåpen - og nå skal søstera mi bære Leona [:)]

Men jeg syns IKKE en er egoistisk om en velger å bære selv! det syns jeg er opp til enkelt hva en føler for [:)]
 
Vi bestemte oss først for at en av oss skulle bære,
men så ble mamma syk!
Så vi syntes det var koselig at mamma fikk bære Magnus til dåpen,
og jeg tok av lua! Kjempekoselig var det! :-)
 
i Torje sin dåp bærte en fadder han opp og holdt han når han ble døpt.
den andre fadderen tok av lua, jeg tok i mot lyset og barnefaren (ja, han møtte faktisk opp) tørket hodet.
 
Tørke hodet, er det også en jobb? Det trodde jeg presten gjorde, med mindre det var et eldre barn med i følget, jeg har sett de får lov av og til... (typisk eldre søsken av dåpsbarnet)
 
Vi skal på sånn samtale i kirka i dag da, så da får vi vel vite hvor mange "oppgaver" vi har til fordeling. Å ta mot det dåpslyset hadde jeg glemt, det er det nok også noen som må gjøre ja.
 
Så får vi snakke litt sammen, jeg og mannen... Kanksje han har lyst å bære også? Vi får vel bli enige... Jeg har litt lyst da...
 
Her er det sånn at i vår familie kom det BARE jenter. vi er 3 jentesøsken. og når min søster fikk baby så ble det også en jente, og når min andre søster fikk baby igjen så ble det to tvillingjenter. så kom endelig første gutten i familien til verden og da hadde pappa så lyst å bære den ene gutten i dåpen. så andre gutten har han bært også. så nå ble det til en tradisjon at guttene som vi får skal pappa bære[:D] så her blir de min far som skal bære marcus.
 
her var det sambo som bar Daniel. vi hadde sånn posisjon eller hva det hette... alle som sku døpes, foreldre og evt eldre søsken gikk inn (som et brudefølge) på begynnelsen av gudstjenesten - da bar sambo. så holdt jeg han inni båsen (var sånn benk med dør ut) og så fikk sambo han når daniel sku få vann i håret. jeg tok av lua og tørket av vannet med en dåpsserviett som ei dame i madagaskar hadde sydd. dåpslyset tok min nivø på 6 år og satt det i lysestake. dette siste var ikke planlagt - han bare kom frem og tok det. kjempekos!

han hadde nok ikke gjort det hvis ikke storebroren til det forrige dåpsbarnet hadde gjort det [;)]
 
sambo har bært begge her
 
Mamma var hovedfadder/gudmor, så hun bar ham. Lue hadde vi ikke på han[:)]
 
Min bror bar han eldste til dåpen og han skal bære Knerten også, og kommer det flere så skal han bære de også. Jeg har bare en bror og min samboer har ikke søsken (muligens ikke helt riktig i og med at han er adoptert, og jeg har sjekket gulesider og ligninger og slikt og tror han fasktisk har 5 halvsøsken......på siden av saken)
 
I hht min mor så er det tradisjon hos oss at det er farmoren som bærer barnet, men siden jeg ikke liker min kommende svigermor, og hun alltid klager over hvor syk hun er, så brukte jeg det mot henne og forklarte at jeg ikke ville utsette henne for den påkjenningen det ville være å holde babyen så lenge når hun er så dårlig [:D] (snill jeg er som tenker på hennes ve og vel).
 
Når det gjelder lue pike eller hve det heter så er det yngste kvinnelige fadder som tar seg av det. Med eldste mann var det ei venninne av meg, og det blir det denne gang også, ikke samme venninne altså.
 
samboeren min bar Trygve og jeg var luemor... d var d som føltes mest naturlig for oss...
 
I dåpen til Ine var det broren min som bar henne, det var en selvfølge for oss, vi har ett veldig nært forhold (han er fadder)..
 
Denne gangen skal mamma bære henne til dåpen, men hun vet ikke om det enda!!!! [:D] Hun er den eneste i familien som virkelig oppriktig mener at det er stor stas å døpe og er vel en liten skap-kristen! Så jeg skal spørre henne på lørdagskvelden når vi har ordnet til dåpen her hjemme!!!
Senest i dag spurte hun om hvem som skal bære, jeg jugde alt jeg kunne og sa at jeg eller mannen min skulle gjøre det! [;)]
 
Man må bare kjenne på hva som blir rett, barnet blir nok døpt uansett.... [:D]
 
(og storesøstera skal tørke hodet, og tante skal holde lyset...)
 
Eg bar sjølv, tenkte først på min søster men så vart ikkje det noko av. Var den einaste blant dei 4 som vart døpt som gjorde det. Angrer ikkje, er lov å vere litt egoistisk:)
 
Pappan til Lukas som bar han, og storesøster tok av lua.
 
Back
Topp