Hva ville du gjort? :)

Treblirfire

Glad i forumet
Desemberglede 2015
Hadde første kontroll i går 9+4. Gjorde ikke så mye annet enn å fylle ut helsekort og ordne oul, samt og sette opp en plan på når jeg skal innom til legen for kontroller.
Blir kontroll med blodprøver etter uke 12, og hun anbefalte å ta kontakt med jm ang kontroll i uke 24. Skulle også innom legen på noen kontroller litt senere.
Spørsmålet mitt er om du da ville ordnet med time hos jm mellom uke 12 og oul? Synes det er lenge å gå fra nå til uke 18 før jeg får høre hjertelyd eller se den lille. Har ikke vært på tidlig ul, så vet jo igrunn ingenting om hvordan det står til der inne.. Har litt lyst til å høre hjertelyd ihvertfall. Det gjør sikkert ikke legen på den kontrollen i/etter uke 12?

Dette ble langt på en fredagskveld, men jeg grubler litt på dette :P

Ta kontakt med jordmor du:) tror du kan høre hjertelyden fra ca uke 14.
Legen min mener jeg skal gå annenhver gang til lege og jordmor. Synes det er en ok ordning;)

Mellom uke 12 og oul er jo kanskje bare 6 uker? Synes ikke det er lenge. Om jeg forsto innlegget ditt rett.

Mellom uke 12 og oul er jo kanskje bare 6 uker? Synes ikke det er lenge. Om jeg forsto innlegget ditt rett.
Jeg har ikke vært på tidlig ul, og tviler på at legen sjekker hjertelyd i uke 12, så da blir oul første "livstegn" for min del.. Synes det er litt lenge jeg :( forrige svangerskap var jeg kun hos jm, så er litt nytt dette med lege

Skal gå annenhver gang til lege og jordmor jeg også. Å neste kontroll hos jordmor blir i uke 24, så til lege i uke 28.. Å OUL rundt uke 18, er det som er det vanlige her vertfall. Den første kontrollen er mellom uke 8-12.

Men du kan jo evt bestille privat UL da, jeg skal nå på mandag da jeg er 11+2 ;)

Eller så kan du ringe jordmor å høre om du kan komme inn på en sjekk tidligere, får ikke værre enn ett nei...

Jeg skal til jordmor og lege annen hver gang. Vært på kontroll en gang hver 4. Uke :) skal fortsette med det hvertfall frem til uke 24. Har ikke satt opp timer etter det :)

Legen lytter etter hjertelyden på kontroll i uke 12.
Er du bekymret så betaler du for UL ;)

Jeg sal til jordmor i uke 15, unne få time nå hvis jeg ville, men ønsket selv å vente pga legetime til mandag og UL i går.

Da jeg var hos jm første gangen, sa hun at hun ikke ønsket at vi skulle høre etter hjerteslag i og med at jeg ikke hadde vært på ul, kunne jeg bli unødvendig bekymret hvis vi ikke hørte noe :-)
Jeg hadde heller ikke vært på tidlig ul, men det gikk fort fra jeg fikk inkalling til det plutselig var ul :D

Takk for svar alle sammen :) skal tenke litt på det frem til legetimen.. Er ikke helt sikker på om det er kontroll eller om jeg kun skal innom å ta blodprøver og ikke innom til legen i det hele tatt.

For min del blir jeg ikke bekymret dersom hun ikke finner hjertelyden. Hadde vært godt å prøvd bare. Jordmora hadde null problem med å finne den forrige svangerskap i uke 14. Men får se når henvisningen til oul kommer i posten om jeg kanskje ikke synes det er så lenge til som jeg synes nå :P

Program for svangerskapskontrollane:

• Veke 8-12: Lege - Blodprøver: Hgb, Rhesus, syfilis, rubella
  • Veke 16: Jordmor
  • Veke17-19: Utralyd, Kvinneklinikken (KK)
  • Veke 24: Jordmor
  • Veke 28: Lege - Blodprøver: Hgb, evt. sukkerbelastning ved behov
  • Veke 32: Jordmor - Blodprøve, Rh neg - kontroll prøve
  • Veke 36: Jordmor - Blodprøve, Rh neg - kontroll prøve
  • Veke 38: Lege
  • Veke 40: Jordmor
  • Veke 41: KK overtidsvurdering

Denne oversikten ligger på Lindås sin komune sin side for jormødre :)

Legen lyttet etter hjertelyd hos meg da jeg var 11 uker forrige svangerskap:) Du kan jo bare si at du ønsker det, det er jo lov å forlange litt hos legen, er jo du som er gravid pasient;) Når det er sagt følte jeg meg mer trygg på å gå hos jm, og de har ofte mer tid til å prate med deg. Mer rom for å stille spm og ha en samtale der, enn hos legen.

Takk for svar alle sammen :) skal tenke litt på det frem til legetimen.. Er ikke helt sikker på om det er kontroll eller om jeg kun skal innom å ta blodprøver og ikke innom til legen i det hele tatt.

For min del blir jeg ikke bekymret dersom hun ikke finner hjertelyden. Hadde vært godt å prøvd bare. Jordmora hadde null problem med å finne den forrige svangerskap i uke 14. Men får se når henvisningen til oul kommer i posten om jeg kanskje ikke synes det er så lenge til som jeg synes nå :p
Du får nok høre hjertelyden i uke 12 ;) med nr 1 og 2 fikk jeg høre i uke 11 og nå med nr 3 fikk jeg høre i uke 10 :)

Jeg fikk ikke time hos jordmor før i uke 24. De sa det var vanlig når jeg var 2. gangs. Skal på første time hos legen på mandag, 10+5.

Du får nok høre hjertelyden i uke 12 ;) med nr 1 og 2 fikk jeg høre i uke 11 og nå med nr 3 fikk jeg høre i uke 10 :)
Åå så heldig ❤️ godt å få høre den. Blir mer virkelig alt sammen da.
Jeg er bare så usikker på om hun mente at jeg skulle ha kontroll eller om jeg bare skulle ta blodprøver og dra igjen.. Fikk med meg et A4-ark jeg skulle ta med inn til laben. Men er vel rart om jeg bare skal ta blodprøver og stikke etterpå? Haha farsken at jeg ikke spurte da jeg var hos henne. Jeg trodde jeg hadde kjempegod oversikt da jeg dro derfra også kom jeg hjem og innså at jeg var litt forvirret over denne greia i uke 12/13 :b

Jeg er bare så usikker på om hun mente at jeg skulle ha kontroll eller om jeg bare skulle ta blodprøver og dra igjen.. Fikk med meg et A4-ark jeg skulle ta med inn til laben. Men er vel rart om jeg bare skal ta blodprøver og stikke etterpå? Haha farsken at jeg ikke spurte da jeg var hos henne. Jeg trodde jeg hadde kjempegod oversikt da jeg dro derfra også kom jeg hjem og innså at jeg var litt forvirret over denne greia i uke 12/13 :b
Jeg tok blodprøver og stakk etterpå... Jordmor og lege får tilsendt svarene. Er det noe unormalt tar de kontakt så fort som mulig vil jeg tro. Er alt normalt skjer det "ingenting" :) tar det vel opp på neste kontroll

Hehe. Fort gjort å glemme :) men du kan jo ringe på mandag å høre. Det hadde jeg gjort.

Back
Topp