Hva ville dere valgt?

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Vi flytter snart, ønsker å bygge hus, og trenger en billig midlertidig plass å bo. Vi vil bruke god tid på byggingen, så jeg regner egentlig med at det kan ta et par år. Nå har jeg kikket litt på forskjellige alternativer, og regnet på hva det koster. Noen som har meninger om hva som er best?

Alternativ 1: Leie noe. En leilighet med 2 soverom og sentral beliggenhet koster ca 10-11 000 i mnd. De fleste leieboliger har dårlig lagringsplass, så vi må tigge plass hos halve slekten.

Alternativ 2: Kjøpe leilighet. Har funnet en med 2 soverom utrolig sentralt, ser jobben min fra stuevinduene. Da får mannen min ca 4-500 meter å gå til jobb. Den ligger 2 kvartal fra mine foreldre, og det tar 10 min å gå til svigemor. Den blir kostende 5800 i mnd etter skatt, med meglerutgifter når vi skal selge igjen i tillegg. 3 gode boder, så vi slipper unna med å tigge lagringsplass hos en slektning.

Alternativ 3: Kjøpe en bitteliten enebolig med 2 (3) soverom, garasje og hage rett ved flyplassen. Det er da en liten flyplass med få avganger, ikke som gardermoen, men likevel bråker det jo litt. 10-15 minutter å kjøre til sentrum og jobb, men med flott turterreng rett utenfor døren. Rolig og barnevennlig område. Blir kostende 4700 i mnd, pluss megler ved salg. Siden det ikke er borettslag slik som leiligheten, så blir det i tillegg en engangsutgift på 27 000 ved kjøp. Nok lagringsplass, så vi klarer oss uten hjelp.

Høres lurt ut med alt. 2 synes jeg....

Pga. pris, beliggenhet, lagringsplass, nærhet til jobb og familie.

Kan være litt lurt å ha hjelp i nærheten i en travel byggeprosess :)

Er forresten i nesten samme situasjon selv, siden vi nok begynner å rive huset og bygge nytt hus på tomta til våren.

Vi kan nok få leid en leilighet til noen tusen i mnd så lenge, den er i gåavstand til huset så det passer oss bra.....

Ville valgt alternativ 2 eller 3, mest sannsynlig alternativ 2. Men eneboligen hørtes ikke så verst ut den heller.. Er det grøntområder og lekemuligheter i nærheten av leiligheten i sentrum? For det er jo viktig med barn, det og. I så fall ville jeg valgt alternativ 2. Det eneste som heller mot alternativ 3 er mer boltreplass ute. 

*trinemor* skrev:

Er forresten i nesten samme situasjon selv, siden vi nok begynner å rive huset og bygge nytt hus på tomta til våren.

Vi kan nok få leid en leilighet til noen tusen i mnd så lenge, den er i gåavstand til huset så det passer oss bra.....

Så spennende! :) Har dere kommet langt i planleggingen? Skal dere gjøre mye selv? Hva er forresten galt med gamle huset deres? Siden det må rives? 

Hørtes flott ut med en leilighet i gåavstand, lettvint å arbeide med og følge med på huset. Fint for barn å få beholde de samme naboene også tenker jeg.

almara skrev:
Ville valgt alternativ 2 eller 3, mest sannsynlig alternativ 2. Men eneboligen hørtes ikke så verst ut den heller.. Er det grøntområder og lekemuligheter i nærheten av leiligheten i sentrum? For det er jo viktig med barn, det og. I så fall ville jeg valgt alternativ 2. Det eneste som heller mot alternativ 3 er mer boltreplass ute. 

Jeg har nok mest lyst på alternativ 2, men lurer på om jeg er for egoistisk. Jeg har alltid bodd i sentrum, og trives best med det, men lurer på om alternativ 3 hadde vært bedre for barna. Synes uteområdene er fine der, og det kommer sikkert hjort på plenen hver kveld. Så hadde det lille huset et ekstra soverom som ikke var godkjent, så det ville vært mulighet for at de fikk hvert sitt rom. (Felix sier at han helst vil ha Anna på sitt rom da.) Rommet hadde stort vindu, bare for lav takhøyde, så jeg synes det virker trygt nok å bruke.

Leiligheten i sentrum holder på å få ny fin terasse, der vi kan ha sandkasse. Det skulle komme port på terassen, slik at de kan gå ut på borettslagets plen. Det er gåavstand til mange lekeplasser, flere parker, en utrolig bra fugledam med mye forskjellige fugler, ballbinge, badeplass og friområder. Kristiansund er en veldig kompakt liten by, og har alltid hatt som politikk at ingen barn skal ha mer enn 100 m til lekeplass. :)

Sukkertopp skrev:

*trinemor* skrev:

Så spennende! :) Har dere kommet langt i planleggingen? Skal dere gjøre mye selv? Hva er forresten galt med gamle huset deres? Siden det må rives? 

Hørtes flott ut med en leilighet i gåavstand, lettvint å arbeide med og følge med på huset. Fint for barn å få beholde de samme naboene også tenker jeg.

Vi har holdt på med planlegging i mange år, men pga. litt usikker jobbsituasjon på mannen har vi vært nødt til å vente litt.... Nå har han en fast og sikker jobb han trives i da, så vi kan sette i gang... 

Vi begynner vi å nærme oss noe vi vil ha og har råd til når det gjelder tegninger, men har ikke søkt kommunen enda. Er et område uten regulering da, så det er bare en standard søknad...

Vi velger å rive huset siden det er fra 50-tallet og alt må byttes ut innvendig og utvendig, så bare rammen hadde stått igjen før vi bygger på. Da virker det som det blir billigere og vi står friere om vi river og starte på nytt. Taket begynte å lekke for 2 år siden, og da la vi bare takpapp så lenge, og den holder bare 2-3 år, så vi må snart gjøre noe....

Vi planlegger å ha snekkere til å sette opp huset og få det tett, og siden gjøre resten selv. Så det tar nok litt tid før alt er ferdig.....

Vil gjerne bo i nærheten ja, så vi har det samme uteområdet og mulighet til å gå til bhg med Amelia når jeg er i permisjon....

Jeg synes det høres så fantastisk ut med nytt hus, og er temmelig lei av gammelt, så planen deres høres genial ut for meg. 

Jeg har noen nybegynnerspørsmål om husbygging dersom du har tid? Har dere tegnet selv, eller brukt arkitekt? Hvordan har dere fått vite pris på de tegningene dere har nå? Jeg tegner litt utkast selv for tiden, men jeg aner ikke hvor stort jeg kan tegne i forhold til hva det vil koste. Har dere fått priser på forskjellig alternativer? 

Er det mye å spare på å gjøre mye innvendig selv? 

Sukkertopp skrev:

almara skrev:

Jeg har nok mest lyst på alternativ 2, men lurer på om jeg er for egoistisk. Jeg har alltid bodd i sentrum, og trives best med det, men lurer på om alternativ 3 hadde vært bedre for barna. Synes uteområdene er fine der, og det kommer sikkert hjort på plenen hver kveld. Så hadde det lille huset et ekstra soverom som ikke var godkjent, så det ville vært mulighet for at de fikk hvert sitt rom. (Felix sier at han helst vil ha Anna på sitt rom da.) Rommet hadde stort vindu, bare for lav takhøyde, så jeg synes det virker trygt nok å bruke.

Leiligheten i sentrum holder på å få ny fin terasse, der vi kan ha sandkasse. Det skulle komme port på terassen, slik at de kan gå ut på borettslagets plen. Det er gåavstand til mange lekeplasser, flere parker, en utrolig bra fugledam med mye forskjellige fugler, ballbinge, badeplass og friområder. Kristiansund er en veldig kompakt liten by, og har alltid hatt som politikk at ingen barn skal ha mer enn 100 m til lekeplass. :)

Ut fra det du skriver, ville jeg valgt leiligheten i sentrum, og syns ikke det er egoistisk i det hele tatt:) Høres veldig fint ut! 

Da har vi kjøpt leilighet. :) Det er alt for spennende, for nå må vi vente 2 uker for å se om noen tar den på forkjøpsrett.

Back
Topp