Hva ville dere ha gjort? Såååå kvalm...

~MineSøteSmå~

Har ei prinsesse på 2,venter en prins i april 15<3
Aprilbarna`15
Er 8+1 idag. Kvalm fra morgen til kveld og tilbringer all ledig tid på sofaen. I dag har jeg hatt fri og ikke orket å gjøre noe som helst pga.kvalmen. Kaster ikke opp, men hver gang jeg reiser meg sliter jeg med brekninger. Vil i utgangspunktet ikke sykemelde meg allerede, men nå har den konstante kvalmen vart i fire uker allerede og ser bare ut til å bli værre.

Burde jeg bare bite det i meg og gå på jobb, eller er det ok å be om sykemelding? Synes dette er så utrolig vanskelig.. Jeg vil jo på jobb, men... Fint å få høre litt om andres meninger og erfaringer rundt dette. :confused4

Jeg har nå vært fullt sykemeldt i to uker pga kvalme og trøtthet. Er redd jeg kommer til å være sykemeldt noen uker til å :( Jeg følte akkurat det samme som deg, tenkte det var altfor tidlig å bli sykmeldt, men det er ikke verdt å presse kroppen sin. Det viktigste er deg og den lille i magen ♡

Er 8+1 idag. Kvalm fra morgen til kveld og tilbringer all ledig tid på sofaen. I dag har jeg hatt fri og ikke orket å gjøre noe som helst pga.kvalmen. Kaster ikke opp, men hver gang jeg reiser meg sliter jeg med brekninger. Vil i utgangspunktet ikke sykemelde meg allerede, men nå har den konstante kvalmen vart i fire uker allerede og ser bare ut til å bli værre.

Burde jeg bare bite det i meg og gå på jobb, eller er det ok å be om sykemelding? Synes dette er så utrolig vanskelig.. Jeg vil jo på jobb, men... Fint å få høre litt om andres meninger og erfaringer rundt dette. :confused4

Jeg personlig mener at det er ok å be om sykemelding! Jeg har aldri vært sykemeldt før, men da jeg satt på jobb med kvalmen langt opp i halsen og tårene i øynene og bare lurte på når jeg måtte løpe ut på do - da ble jeg hjemme fra jobb og fikk sykemelding. Vært sykemeldt i 3 uker og fikk nye 3 uker idag.. blir jeg bra igjen friskmeldes jeg selvfølgelig! Vil jo jobbe..!!

Min lege ga meg sykemelding umiddelbart. Det eneste som hjelper er å slappe av. Fosteret/embryet tar det det trenger fra oss og da må vi ta hensyn til at kroppen gir beskjed og trenger hvile! Jeg skal tilbake på jobb så snart jeg kan, men ikke før.. dagene går opp og ned.. jeg brakk meg mest og kastet ikke opp tidligere, det begynte 8+5.. nå er jeg 8+4 har noen bedre dager som jeg kan gjøre litt, mens de verste dagene er så ille at jeg må ha hjelp til så og si alt..

9+4 idag :-)

Jeg måtte kaste inn håndkle i går og i dag, og blir borte i morgen og. Er 8+3 i dag. Det satt langt inne å ringe inn syk i går. Men kjente allerede på lørdag, at jeg begynte å grue meg til jobb fordi jeg er så sliten og trøtt, og pga kvalmen dagen lang. Slitsomt å sitte på jobb og late som man ikke er kvalm. Virker ikke som det blir bedre heller. Hadde tenkt til å holde ut til mandag, da har jeg min første legetime. Men blir legen i morgen, pga at jeg må ha sykemelding. Spent på hva legen sier...

Men fant også ut, at nå gjelder det å lytte til kroppen og ta godt vare på den lille spira som vokser.

Har vært sykemeldt i 1 uke. Og har fortsatt 2 igjen. Og blir nok å få forlenget sykemeldingen.

Sent from my iPhone using BV Forum

Dere som er sykemeldt; har dere da informert arbeidsgiver at dere er gravide?

Du får ikke noe igjen for å holde ut på jobben! Lytt til kroppen din å be om sykemelding hvis det er et ork å være på jobb om dagen. Selv er jeg 50% sykemeldt og det fungerer bra. Har vært det i 2,5 uke nå. Skal til legen i dag og må nok forlenge :( Men skulle jeg bli bra før, så friskmelder jeg meg såklart. Målet er å jobbe helt til permisjonen starter :)
Lykke til :)

Jepp, sa det veldig tidlig :) Jeg har et godt forhold til sjefen og velger å være åpen om hvorfor jeg evnt er sykemeldt. Har kun vært sykemeldt i forbindelse med svangerskap, og har jobbet på samme sted i 8 år :)

Tusen takk for svar alle sammen :) Føler meg enda mer kvalm i dag og måtte virkelig anstrenge meg for å ikke kaste opp da jeg kledde på datteren vår i stad, så nå blir det til at jeg kryper til korset og ber om sykemelding en liten periode her også.. :confused4

Forrige svangerskap presset jeg meg alt for langt og hadde masse kynnere som startet veldig tidlig i tillegg til kraftig bekkenløsning og låsning som jeg fremdeles plages av fra tid til annen, så jeg hadde egentlig lovet meg å lytte litt mer til kroppen og ta hensyn til den lille og meg denne gang.. Er bare ikke så lett når man står i det.. Den dårlige samvittigheten gnager! Samtidig er det kanskje litt rart at hensynet til jobben skal gå foran hensynet til den lille og seg selv..

Jeg har informert arbeidsgiver tidligere ja xsmile3 Fikk forespørsel om jeg ønsket å ta over nok et ansvarsområde og da følte jeg at jeg måtte være åpen om det.. Om drøye seks måneder går vi jo ut i permisjon :love017

Jeg biter tenna sammen på jobb frem til legen neste mandag... Ikke noe gøy, men vil ikke mase på legen... Tror jeg kommer til å spørre om sykemelding også om det ikke er bedre...

TuMmY LoVe

Ja, har gjort det. Synes det er mest fair og da kan de søke om full refusjon.

Jeg biter tenna sammen på jobb frem til legen neste mandag... Ikke noe gøy, men vil ikke mase på legen... Tror jeg kommer til å spørre om sykemelding også om det ikke er bedre...

TuMmY LoVe

Lykke til så lenge!
Jeg har ikke time før i oktober, så jeg klarer ikke å vente så lenge.. :confused:Forhåpentligvis er kvalmen over til da :)

Du får ikke noe igjen for å holde ut på jobben! Lytt til kroppen din å be om sykemelding hvis det er et ork å være på jobb om dagen. Selv er jeg 50% sykemeldt og det fungerer bra. Har vært det i 2,5 uke nå. Skal til legen i dag og må nok forlenge :( Men skulle jeg bli bra før, så friskmelder jeg meg såklart. Målet er å jobbe helt til permisjonen starter :)
Lykke til :)

Helt enig! Dere har absolutt ingenting igjen for å jobbe når dere er dårlige! Verken får dere mer lønn eller en bedre omtale. Eller gullstjerne i boka for den saks skyld..
Det er bedre å bli sykemeldt i ett par uker enn å ende opp totalt utslitt og langtidssykemeldt!

<3 Gutt feb.12 <3
<3 nr.2 ventes 08.04.15 <3

Jeg er SUPERkvalm, men klarer å holde meg for å spy.. brekker meg gjerne, men har angst for hele spyinga.. har til og med kommet meg gjennom noen runder med spysjuka uten å spy, bare fordi jeg har skikkelig angst for å spy.. ikke til å anbefale! Men ja, jeg er superkvalm og trøtt, men får meg ikke til å sykemeldes.. det er flere sykemeldte på jobb nå, jeg kjenner arbgiver (bor på et lite sted), og er livedd for at hun skal si det til noen at jeg er gravid.. i tillegg gruer jeg meg halvt i hjel til å si det da jeg er i et vikariat for ei som er i perm...:/ føler bare at jeg MÅ jobbe!

Kom akkurat hjem fra legen(vikar)... Fikk "velge" mellom 100% eller 50% sykemelding tom mandag, da har jeg den graviditetslegetimen. Gikk for 50%, tenkte det var greit å prøve å holde kroppen litt i gang, + at det bare er 2 dager igjen av denne uken. Så tenkte det var greit å teste frem til legetimen. Men angret rett etterpå, da trøttheten ble kastet over meg igjen, slitsomt :eek: Men vet ikke helt hva jeg gjør med info til sjefen i morgen, når jeg leverer 50% sykemelding..., er jo bare 8+4 i dag. Så synes det er tidlig å si det til sjefen (siden ikke familie vet, om bare ett par av min venninner vet), men vil føle meg teit når jeg leverer sykemelding og ikke noe mer... MEn slitsomt å dekke over kvalme og trøttheten...:cool:

What to do?

Kom akkurat hjem fra legen(vikar)... Fikk "velge" mellom 100% eller 50% sykemelding tom mandag, da har jeg den graviditetslegetimen. Gikk for 50%, tenkte det var greit å prøve å holde kroppen litt i gang, + at det bare er 2 dager igjen av denne uken. Så tenkte det var greit å teste frem til legetimen. Men angret rett etterpå, da trøttheten ble kastet over meg igjen, slitsomt :eek: Men vet ikke helt hva jeg gjør med info til sjefen i morgen, når jeg leverer 50% sykemelding..., er jo bare 8+4 i dag. Så synes det er tidlig å si det til sjefen (siden ikke familie vet, om bare ett par av min venninner vet), men vil føle meg teit når jeg leverer sykemelding og ikke noe mer... MEn slitsomt å dekke over kvalme og trøttheten...:cool:

What to do?

Du er ikke pliktig til å opplyse hvorfor du er sykemeldt! Det er kun mellom deg og legen!

Back
Topp