Hva ville dere gjort?

*lykkeligst*

Forumet er livet
Har ei venninne som starta på sykepleien i år. Hun besto det første året, men det er det jo ikke alle som gjør...
En annen i klassen som venninna mi jobber sammen med på gruppeoppgavene strøyk på alt (iallefall nesten), så hun måtte ta de opp. Da fikk hun plutselig A...
Så i garderoben etter en eksamen så venninna mi at hun hadde skrevet nesten hele læreboka i sykdomslære på beina. Og hun inrømma å ha juksa å. Hun mente faktisk at teorien var bare tull, for det var prakssen som sa noe om hun kom til å bli en god sykepleier eller ikke...
Så nå lurte venninna må på hva hun skulle gjøre. Og om det faktisk er noe hun kan gjøre? Men jeg har ikke peiling, for jeg har aldri vært borti juksing. Så da spør jeg dere kloke damer her inne .

Er det noe som kan gjøres, og evt. hva?
Dama bør jo ikke fortsette sånn. Jeg ville iallefall ikke hatt en slik sykepleier dersom jeg ble syk emoticon

Er det noen tvil egentlig?

Er det noe å tvile på egentlig?

McThrill skrev:

JEG hadde meldt fra om det.

*Becca* skrev:

McThrill skrev:

JEG hadde meldt fra om det.

Er vel egentlig ikke mye å lure på, men hvem melder man fra til? Og kan hun evt. være anonym?

Jeg ville nok sagt fra.. Det er en jobb som har med mennesker å gjøre, og hennes innsats kan kansje i ytterste konsekvens bety forskjellen mellom liv og død.
Da mener jeg at det er viktig at de som jobber der virkelig KAN det de skal kunne, og ikke bare sjangser liksom!

Men hun venninna di kan sikkert be om at ikke hun blir utpekt som sladreren da, hvis hun har et problem med det.. Jeg liker å tro at jeg ville klart å stå for det om jeg hadde sagt fra, men sikker kan man ikke være før man står i situasjonen selv.

Jeg tror egentlig ikke at jeg hadde giddi å gjort noe med det. Det er jo hennes ansvar. Og hvis hun ikke egner seg som sykepleier så får hun vel ikke fullført uansett (for da må lærerne stoppe henne)... Skjønner at venninna di synes det er kjipt.. men desverre er det mange som jukser..emoticon  og dessuten tror jeg ikke det ville skjedd noe heller..

Hmm.. tenker som så at hvis hun må jukse seg igjennom eksamen første året, så detter hun nok av lasset før eller siden uansett!
Jeg hadde nok ikke sagt ifra skal jeg være helt ærlig... Hater juksemakere, men jeg er kanskje litt for feig til å sladdre på sånt... Dessverre..

Det blir jo vanskelig å bevise at hun faktisk har jukset for skriften på bena er vel vasket bort? Er jo bare for hun som har jukset å nekte, og om hun ikke har fortalt andre om dette vil hun jo uansett skjønne hvem som har meldt fra.. Ville heller vært obs på kommende prøver og meldt fra da med mistanke om juks, f.eks meldt fra at "noen" jukser på denne måten sånn at alle må sjekkes...

Oceania skrev:
Jeg tror egentlig ikke at jeg hadde giddi å gjort noe med det. Det er jo hennes ansvar. Og hvis hun ikke egner seg som sykepleier så får hun vel ikke fullført uansett (for da må lærerne stoppe henne)... Skjønner at venninna di synes det er kjipt.. men desverre er det mange som jukser..emoticon  og dessuten tror jeg ikke det ville skjedd noe heller..

Det er kanskje slik fordi vi bryr oss for lite/sier ifra for sjelden når urett oppstår?

Det gjelder både ved slike tilfeller og andre ting i samfunnet.

Det er maaaange i forskjellige utdanningsløp som får godkjent sin utdanning (kjenner mange førskolelærere feks) som aldri burde ha fått det.
Hvis alle tar litt mer ansvar, så blir kanskje både barnehagene og helsetilbudet stryket med tiden?  Gi vi blaffen, ja.. da gir vi vel blaffen i hvordan vi/folk har det?

Jeg ville sagt klart i fra. Til hun som jukset (om at dette er lavmål) og til de ansvarlige på utdanningen.
Hvis hun som jukset har så lett for det, har hun nok ikke den moralen man bør ha som sykepleier. Det er min mening.
Sykepleieryrket er ikke et yrke som gir rom for slurv, snarveier og lette løsninger.

Man må jo si fra. Det er feigt å gjemme seg bak "de gjør nok ingenting uansett". Hvis man sier fra, så har man i det minste gjort sitt. Det er ikke bare jukserens ansvar/problem; det er urettferdig overfor alle som får A og faktisk har jobbet for det, det er urettferdig overfor den som har brukt tid på å sensurere oppgavene, og det er totalt ryggradsløst. Og hvis man får vite om juks så har man ansvar for å si fra. Slik er det.

Går jo an å si fra til kullansvarlig, evt. bare en lærer man stoler på om det som har skjedd og at de bør være obs på henne fremover i eksamenssammenhenger? Bør gå greit å få være anonym også da.

Er vel som noen sier vanskelig å bevise noe slik ettersom skriften vel er vasket bort uansett...

Jeg er veldig for de skriftlige prøvene og eksamene som er på sykepleien for jeg har selv sett "mindre begavete" mennesker komme gjennom sykepleien da de glir rett gjennom praksisene pga for lite oppfølging. For å bestå en prøve må man (om man ikke jukser da) ha kunnskapen inne, og det mener jeg en sykepleier bør:-) Så jeg er hvertfall uenig med jukseren om at det bare er praksisen som betyr noe...

Jeg aner ikke hvor stor den boka er, men kan det hun har skrevet på beina utgjøre forskjellen på stryk og en A?

Uansett, det skal sies fra om. Det er ikke riktig, det er ikke rettferdig, og en har et moralsk ansvar når en vet noen har jukset. 

Back
Topp