Hva vil du gjøre annerledes denne gangen?

Snart_89

Forelsket i forumet
♡ Maibarna ♡
Ble inspirert av et innlegg fra juli. Hun spør hva vil vi gjøre annerledes denne gangen i forbindelse med graviditet, fødsel og barseltid..

Jeg kan starte :)
Denne gangen er jeg fast bestemt på å ta d med ro, ikke slite meg ut og lytte til egen magefølelse. Både gjennom svangerskapet, fødsel og barseltid.
Er det noe jeg lurer på skal jeg spørre i stede for å gå og lure ;)
Nå som jeg ikke blir alene og har en fantastisk samboer skal jeg passe på at han tar i et tak når jeg ikke orker, tror ikke jeg trenger å si noe til han engang.

Hva med dere?

Hadde et fint svangerskap og grei fødsel sist. Men storebror hadde kiss og låsninger i hele kroppen som førte til 3 måneder med hylskrik hele natta.

Så krysser alt som kan krysses denne gang, for at lillesøster slipper det! Slik at vi kan nyte de første månedene sammen og kunne finne på ting på dagtid. Fikk liksom ikke kost meg med en nyfødt sist, pga null søvn og hylskrik nesten hele døgnet.

Så det er vel lov å håpe på en litt roligere lillesøster? ;)

Mamma til Novembergutt -12, lillesøster ventes i april/mai - 15

ammeperioden var noe av det verste jeg opplevde pga presset på sykehuset og den "hjelpen" jeg fikk av dem i etter tid. Et rent helvete. Det jeg ikke gjorde med nr3 var å ikke lytte til noen av dem. Dermed gikk det strålende bra med både amming og barseltid for både meg og barnet. Skal aldri føde der jeg fødte mine to første sist.
Jeg kunne ikke amme, jeg blødde fra sår på begge bryst og gikk med betennelse i hele perioden, og så uerfaren som jeg var, trodde at jeg på liv og død MÅTTE bare fortsette. Ungene fikk servert rosa melk, og det var ikke så farlig mente dem på sykehuset så lenge man ga mm.

Jeg hadde et tungt svangerskap på slutten sist, da jeg sleit med både bekken og rygg. Gikk på krykker når det ble for gale. Men det tror jeg ikke jeg kan gjøre noe med om det skulle skje igjen. Jeg hadde en fin barseltid med førstemann. Jeg kommer til å være mer selvsikker på føden dagene etter fødselen. Nå vet jeg at det vil gå seg til med ammingen og jeg vil nok ikke være usikker på samme måte. Jeg fikk jo beskjed på føden at jeg måtte gjøre det feil angående ammingen siden jeg hadde så vondt når hun tok sugetak. Jeg gjorde jo helt rett, det var bare vindt for meg før melka kom. Jeg ble belønnet med 22 mnd amming med førstemann Ellers er det ikke så mye jeg kommer på at jeg vil gjøre annerlendes

Jeg vil hjem fra sykehuset så fort som over hode mulig..... skal ikke la meg presse til å være på et sted hvor jeg blir både psykisk og fysisk dårlig av å være. Skal også være veldig klar på hva jeg vil på forhånd, sånn at det ikke blir noe protest når vi er midt oppe i det :)

Ta det mer med ro i svangerskapet og i barseltiden. Prioritere søvn ;-) kose meg med magen og ta fler gravidbilder. Kjøpe kun klær jeg vet vi kommer til å bruke til hverdags ;-) finnes så mye søtt og uprsktisk. Og ja, ta alle tips for å unngå nakkr og skulderproblemer i forb. Med mating på alvor.

Jeg skal slappe av når jeg føler jeg trenger det. Ikke alltid tenke at det må være så ryddig og rent hele tiden. Og ta det mye mere med ro i barseltiden, etter forrige fødsel tok det lang tid før jeg kom meg helt, tror det har litt med at jeg kom hjem morgen etter fødsel og begynte på alt som vanlig.. Skal bli flinkere til og gi litt blaffen i unødvendige ting :)

Denne gangen kommer vi ikke til å fortelle noen andre en mine foreldre(de skal passe på 3åringen) når vi drar inn på føden! Sist hang svigerforeldre på telefonen, først til mannen når han slo av sin så hang de på min, å til slutt ringte de fødrn, men traff heldevis en jm som varskudde at de fikk vente til vi tok kontakt. Etterpå var de sur i ukesvis fordi de ville ha full oppdatering gjennom hele fødselen og skjønte ikke at vi ikke giddet det, å hadde fokuset på viktigere ting. Opplevde og at fødselen ble publisert på fb av de før vi var klar å uten de spurte om det var greit! Denne gang er fødselen hemmelig til vi kommer hjem!
Og vi kommer ikke til å ta imot besøk før vi er klar, i starten han man veldig vont i kroppen, trenger litt tid å komme igang skikkelig med amming, finne en rutine for den nye hverdagen og søvn! Og når vi har besøk skal det ikke være slik som sist at enkelte skille bo 1uke til oss å blandet seg i alt, var sykt slitsomt....

Jeg skal ta det mer med ro denne gangen. Lytte til meg selv og barnet, og finne vår rytme sammen. Gi beskjed om at jeg ikke er interesert i råd i starten, såfrem jeg ikke ber om det, da jeg husker hvor sårbar jeg var sist. Kommer også til å slå av telefonene våre under fødselen, forrige gang holdt jo lillesøster omtrent liveshow på facebook mens jeg fødte, uten vårt samtykke. Ellers skal jeg, som sist, nyte livet til det fulle sammen med den lille :)

Last edited:
Her ente det med hastekeisersnitt, slik at jeg fikk aldri kommet meg på barsel. Lite søvn pga vondter og ikke melkeproduksjon, som personalet prøvde å sette i gang. Denne gangen skal jeg "drite" i å amme hvis jeg merker at jeg ikke har noe melk, slik som sist. Orker ikke å pumpe meg i ett sett, var sliten i en mnd..

Jeg skal sove når babyen sover og ikke være så nøye på å ha det strøkent i heimen hele tiden. De som kommer på besøk får ta det som det er.. Må prøve å holde det jevnt ryddig..

Gubben skal få ta litt kvelder, hvertfall i helgene. Ellers skal jeg bare nyte tiden og la storebror få føle seg deltakende.

Gleder meg til fortsettelsen i mai :-)

Jeg skal ikke la det gå for langt før jeg sykemelder meg! Lot det gå litt lenge sist både med kvalme og bekkensmerter. Endte opp med at mannen måtte bære meg opp trappa for jeg klarte ikke gå!

Ingen takker deg for å "ofre" deg for jobben...!

Det jeg skal gjøre denne gangen er å jobbe litt mer, syns det er tungt å gå hjemme så lenge, også har jeg vanskeligheter med å slippe gubben til med de små når jeg er hjemme, så for at far skal få sulle mer med den lille skal jeg i perioder jobbe, har snakket med sjefen og skal få tilrettelagt turnus alt etter hvordan babyen er, siden mine ikke har sovet på natten så regner med at det bare blir seinvakter på meg :) Men gleder meg til mye kos med den lille og samværet med de to store

Back
Topp