Hva vil dere si er en ung mor?

juniskatt13

Betatt av forumet
Jeg har akkurat fylt 23 år men føler meg ikke som en ung mor. Ikke det at jeg ikk er ung men man ser jo yngre jenter med fler barn, noe jeg synes er helt greit bare man klarer å ta vare på barnet :). Nå er 12 uker på vei, og dette er første gang jeg er gravid. 
Hva vil dere si er en "ung mor" idag? 
 
Jeg vil påstå at jeg er en ung mor. Jeg er like gammel som deg, men jeg skal ha nr 3 da...

Synes venninna mi nesten var alt for ung som var 16 da hun fikk unge, men hun klarte seg over alle forventninger....
 
Ja det er jo mange av mine venninner som har barn, enste kjipe med det(syns jeg da..) er at de fleste er alenemøde.. Men de har jo klart seg kjempe bra forde :)
Leste akkurat at gjennomsnittlig alder for 1.gangssmødre i Oslo var 30, så da er vi vel fortsatt unge mødre
 
Under 20 år vil jeg si er nokså ungt, men 23 er ikke akkurat gammelt det heller. :)
Var 24 da jeg fikk min første. Akkurat passe. Og jeg har fortsatt god tid til å tenke på en eventuell tredjemann. ;)
 
jeg er 24 og venter mitt andre barn. Føler meg ikke som ung mor, men veldig mange ser på meg som en ung mor :) selv synes jeg at en ung mor er 20 år og yngre.
 
Jeg er også nettopp fylt 23år og venter min første :) Og jeg er tydeligvis en ung mor ;)
 
Nja, på grensen hverfall. Jeg fikk min første når jeg var 21, synes det var ungt. Nå er jeg 26 og ser ikke på megselv som en sælig ung mor nei
 
Vil også si under 20 er ung. Var 23 når jeg ble gravid med førstemann (24 ved fødsel), men hadde da bachelorutdannelse, mann, rekkehus, stasjonsvogn og jobb, så så ikke akkurat på meg selv som ung mamma. Blir 27 ei uke før termin denne gang:)
 
Da jeg ble gravid første gang var jeg 22 år, og følte meg forholdsvis ung.
Nå får jeg nr 3 når jeg 29, og føler jeg er ganske "ung" til å være 3-barnsmor. De fleste venninnene mine har 1 eller ingen.
 
når jeg hører ung mor så tenker jeg på 18-20 årsalderen. Det var vanligere å få barn tidligere før. vet min mormor var 18 mens mamma var 22 da hun fikk meg så hun var jo nesten litt sent ute. Jeg var i allefall sent ute som var 27 da guttungen ble født. Men det viktigste er at man er klar til å få barn. Jeg hadde ikke vært klar for det før jeg fikk barn i allefall. 
 
jeg fikk tilbud om ungmor gruppe da jeg var 20 år og fikk førstemann, men jeg takket nei, da jeg ikke i det hele tatt følte meg som en ung mor.
jeg er 23 nå, og skal ha andremann:)
 
Jeg fikk Mini da jeg var 24, trodde jeg var ung mor da - men følte meg bare sånn passe ung.. Men jeg skjønte det da jeg kom på første foreldremøte i barnehagen at jeg igrunn var yngste der.. følte meg nesten som en 1.klassing på vgs som valsa inn i feil klasserom ;)

Nå føler jeg meg ikke så ung lenger, men det er selvsagt litt artig når folk tror jeg er yngre enn jeg er ;) Blir 28 i august....
 
Jeg ser på meg selv om en ung mor, men ikke for ung. Det er mange på  min alder som har barn, selv om jeg er den første i vennekretsen som venter nummer to allerede :) Og er den eneste som er gift :)

Men jeg ser ikke på meg selv som så ung, at eg burde melde meg på Unge mødre feks :p
 
Var 22 da første kom og følte kansje meg litt ung..
Denne ganga vill jeg være 25 når nr 2 kommer..

 
Tja.. Alt er relativt.. I grunnen synes jeg ikke det er helt riktig å gå ut fra alderen, det er mange 18 åringer som er mer modne for foreldrerollen enn for eksempel en del 35 åringer. Og selvfølgelig omvendt.
Alderen er bare et tall, men jeg må nok si at jeg hever øyenbrynene ved 16 åringer som får barn, selv om jeg selv vet om noen som takler den rollen på en alldeles fabelaktig måte.
Selv fikk jeg min første det året jeg fylte 20, og venter min andre etter fylte 23. For mange er jeg en ung mor, men jeg føler meg overhodet ikke som det selv.
Svært mange jeg gikk i klasse med har barn nå, 4 av oss har eller venter nr 2, mens ei har fått sin tredje, så jeg føler meg ikke akkurat alene heller.

Det viktigste er ikke alderen, men at man kan takle den rollen og det ansvaret som følger med ett eller flere barn.
 
sniker litt.
er 25 når jeg får min tredje og var 20 når jeg fikk min første.
Jeg var jo ung da jeg fikk min første, men å være 24,25 å være ung mor det syns jeg ikke.
Syns man er unge mødre når man er 16-19/20. Har jo litt med antall barn også.
Er man 21 og trebarnsmor er man jo gjerne en ung mor for da er man godt etablert på sett  vis.
Det er jo mest optimalt kroppslig sett å få barn i alderen 21-23 da kroppen er på topp i forhold til det å føde barn, så det er jo for meg den mest ideelle alder,viss forholdene ligger til rette.
Men alderen har jo steget betraktelig de siste årtiene på å være førstegangsfødene.
Idag er gjennomsnittet på rundt 28, mens før lå det på 20-21. Så hva som er moralsk rett og ikke det er et spørsmål som er vanskelig og svare på. Men var du 21 før å fikk barn, var du ikke ung, men det blir man sett på idag. Men når man bruker begrepet "ung mor" definerer vi det så forskjellig også. For noen klinger det utrolig dårlig i ørene, da de blir sett på som uerfaren, økonomisk avhengig med flere ting, mens for andre virker det postivit, for man tar ting anderledes som ung mor, enn som en mor som får sitt første barn i slutten av tredve begynnelsen av 40 årene. For de er gjerne mer engstelig, blir fortere trett og sliten å ser på livet på en litt annen måte enn noen i starten av 20 årene.. Så hva en ung mor er, har jeg intrykk av er veldig varierende fra både person til person og fylke/landsdel.
 
tja.. de som ikke har hatt mulighet til å gå tre år høgskole/universitet synes jeg er unge (altså, jeg regner ikke med at alle GJØR det, men visst man tenker 19 år når man går ut av vgs + 3 år så er det cirka 21/22 år).
 
Var 22 år da jeg fikk førstemann,men følte meg ikke ung i det hele tatt.
Nå er jo jeg 25 år å få andremann og føler meg ikke ung i det hele tatt :)

Synes de som er under 20 er unge mødre
 
Back
Topp