Jeg er førstegangsgravid, og nå som andre trimester er påbegynt har tankene om hva vi trenger å ha på plass før babyen kommer begynt å melde seg. Jeg tenker det er greit å slippe å stresse med alt sammen mot slutten av svangerskapet, og greit å starte tidlig for å følge med på tilbud, få kjøpt brukt eller arve. Alt går lettere med litt forberedelser og god tid.
Men hva trenger man, da? På min liste har jeg hittil:
- noen bomullsbodyer i nyfødtstørrelse (antall er jeg usikker på, men det er jo ikke det vanskeligste å fylle på av når vi ser behovet)
- et par bodyer i ull (nyfødtstørrelse)
- noen sparkebukser eller pyjamaser
- strømpebukser?
- helsetepper (2 stk?)
- tynne innejakker
- noen bleier til den første tiden (kjøpes nok ganske nærme termin)
- sokker
- siklesmekker
- gulpekluter
- vogn
- sovepose eller dyne til vogna? Har ikke peiling, men ungen blir jo sannsynligvis født i første halvdel av april, så kanskje sovepose er lurt? Eller er dyne og varme klær nok, kanskje? Men da må vi vel ha mer klær igjen
- bilstol
- ny madrass (vi har en gammel sprinkelseng fra da mannen var liten)
- babydyne
- vippestol (trenger vel ikke å ha dette med det første, men sikkert kjekt å være på utkikk)
- stellebord
- en god del kluter
I tillegg har jeg veldig lyst på enten en slags vugge, kurv eller "bedside crib" som babyen kan sove i den første tiden, for det er ikke mulig å stille så mye på den sprinkelsenga vi har. Ser for meg at det er veldig slitsomt å gå ut av senga flere ganger i løpet av natta for å amme - når en fra før er sliten. Jeg skal også sy eget babynest, men det er mest for kosens skyld. Har lest at det kan være kjekt når babyen skal ligge i sofaen og sånt på dagtid, men at det ikke egner seg som soveplass uten tilsyn.
Jeg kan veldig lite om dette - og har sikkert glemt noe av det jeg har tenkt på også.
Hva er på din liste? Og dere som har barn fra før - hva tenker dere er viktig den første tiden, og lurt å ha på plass?
Men hva trenger man, da? På min liste har jeg hittil:
- noen bomullsbodyer i nyfødtstørrelse (antall er jeg usikker på, men det er jo ikke det vanskeligste å fylle på av når vi ser behovet)
- et par bodyer i ull (nyfødtstørrelse)
- noen sparkebukser eller pyjamaser
- strømpebukser?
- helsetepper (2 stk?)
- tynne innejakker
- noen bleier til den første tiden (kjøpes nok ganske nærme termin)
- sokker
- siklesmekker
- gulpekluter
- vogn
- sovepose eller dyne til vogna? Har ikke peiling, men ungen blir jo sannsynligvis født i første halvdel av april, så kanskje sovepose er lurt? Eller er dyne og varme klær nok, kanskje? Men da må vi vel ha mer klær igjen
- bilstol
- ny madrass (vi har en gammel sprinkelseng fra da mannen var liten)
- babydyne
- vippestol (trenger vel ikke å ha dette med det første, men sikkert kjekt å være på utkikk)
- stellebord
- en god del kluter
I tillegg har jeg veldig lyst på enten en slags vugge, kurv eller "bedside crib" som babyen kan sove i den første tiden, for det er ikke mulig å stille så mye på den sprinkelsenga vi har. Ser for meg at det er veldig slitsomt å gå ut av senga flere ganger i løpet av natta for å amme - når en fra før er sliten. Jeg skal også sy eget babynest, men det er mest for kosens skyld. Har lest at det kan være kjekt når babyen skal ligge i sofaen og sånt på dagtid, men at det ikke egner seg som soveplass uten tilsyn.
Jeg kan veldig lite om dette - og har sikkert glemt noe av det jeg har tenkt på også.
Hva er på din liste? Og dere som har barn fra før - hva tenker dere er viktig den første tiden, og lurt å ha på plass?