Hva vil dere ha på plass før baby?

Sitronjenta

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
❤️Mailykke 2022❤️
Jeg er førstegangsgravid, og nå som andre trimester er påbegynt har tankene om hva vi trenger å ha på plass før babyen kommer begynt å melde seg. Jeg tenker det er greit å slippe å stresse med alt sammen mot slutten av svangerskapet, og greit å starte tidlig for å følge med på tilbud, få kjøpt brukt eller arve. Alt går lettere med litt forberedelser og god tid.

Men hva trenger man, da? På min liste har jeg hittil:

- noen bomullsbodyer i nyfødtstørrelse (antall er jeg usikker på, men det er jo ikke det vanskeligste å fylle på av når vi ser behovet)
- et par bodyer i ull (nyfødtstørrelse)
- noen sparkebukser eller pyjamaser
- strømpebukser?
- helsetepper (2 stk?)
- tynne innejakker
- noen bleier til den første tiden (kjøpes nok ganske nærme termin)
- sokker
- siklesmekker
- gulpekluter

- vogn
- sovepose eller dyne til vogna? Har ikke peiling, men ungen blir jo sannsynligvis født i første halvdel av april, så kanskje sovepose er lurt? Eller er dyne og varme klær nok, kanskje? Men da må vi vel ha mer klær igjen :p
- bilstol
- ny madrass (vi har en gammel sprinkelseng fra da mannen var liten)
- babydyne
- vippestol (trenger vel ikke å ha dette med det første, men sikkert kjekt å være på utkikk)
- stellebord
- en god del kluter


I tillegg har jeg veldig lyst på enten en slags vugge, kurv eller "bedside crib" som babyen kan sove i den første tiden, for det er ikke mulig å stille så mye på den sprinkelsenga vi har. Ser for meg at det er veldig slitsomt å gå ut av senga flere ganger i løpet av natta for å amme - når en fra før er sliten. Jeg skal også sy eget babynest, men det er mest for kosens skyld. Har lest at det kan være kjekt når babyen skal ligge i sofaen og sånt på dagtid, men at det ikke egner seg som soveplass uten tilsyn.

Jeg kan veldig lite om dette - og har sikkert glemt noe av det jeg har tenkt på også.

Hva er på din liste? Og dere som har barn fra før - hva tenker dere er viktig den første tiden, og lurt å ha på plass?
 
Vi har det meste fra før da. Men det som blir brukt den første tiden;
- bilstol (har egensydd bilstolpose - ser an behovet når vi kommer så langt...vet jo ikke om våren blir varm eller kald)
- seng (vi har en som ikke kan stilles hverken ene eller andre veien, men det går bra likevel)
- babynest
- vogn (vil kjøpe ny/brukt bag da...har den bittelille til babyjogger..hatt samme vogn siden 2011)
- har diverse vognposer og kan velge utfra været når vi kommer så langt
- stellebord er alt i bruk. Skal kjøpe en ny stellematte til å ha oppå siden den vi har er litt ødelagt.
- babysete babyen ligger i oppi badekaret, så man slipper holde.
- klær (mengde kommer an på om det er gulpe-baby eller ikke)
- bleier (man bytter enormt med bleier i begynnelsen...er som syre det som kommer ut, så må byttes så fort som mulig)
- babyolje og inotyol (beste kremen, bruker ikke sinksalve...Og alt annet av kremer/såper osv kjøper man inn når man ser behovet)
- gulpekluter
- ullpledd

Lekematte, babygym osv finner jeg frem senere. Har aldri brukt vippestol. Har heller ikke brukt nyfødt sete på tripp-trapp osv. Er mye man kan vente med til man ser an behovet.
 
Jeg husker sist så kjøpte jeg et sett med klær, resten fikk vi i gave :confused: folk som kjøper barsel gave kjøper stort sett minste størrelse, så vi hadde veldig mye klær første to ukene.

Jeg skal kjøpe inn vogn og seng og en stellematte. Selvfølgelig bleier også. Resten kjøper jeg etter behov. Husker det var veldig mange dingser vi ikke brukte til førstemann..
 
Jeg har så godt som ingenting fra før, det eneste jeg har tatt vare på etter storebror er ullfleecedresser i ulike størrelser og noen bæresjal. Jeg er også ekstremt avslappet og tenker at både butikker og bruktmarkedet er tilgjengelig etter fødsel.

Det som er viktig for meg å ha på plass før fødsel er følgende:
- ullbodyer og ullstrømpebukser (bomull blir ikke aktuelt før det er sommer)
- tøybleier
- bæresele (Ergobaby Embrace)
- lammeskinn og en liten dyne til babyen (skal sove i vår seng)
- TrippTrapp-stol med nyfødt-sete (hadde ikke fått spist en eneste matbit uten forrige gang, den var virkelig gull!)
- bilstol (vi har ikke bil, men i tilfelle vi må ta taxi til legevakt eller liknende vil vi ha en)
- vogn med tilbehør (viktig for mannen, jeg hadde droppet den om jeg hadde bestemt alene)

I vogna skal vi ha lammeskinn, dyne og ulltepper. Babybagen er lun nok, og førstemann var svøpt i pledd uansett.
 
Jeg syns det ser ut som du har tenkt på det aller meste. Jeg fikk barn i oktober sist og for min baby ble det litt varmt med vognpose i starten så da brukte jeg en tjukk ulldress og lue i vogna og et ullpledd som var enkelt å ta av og på. Når det ble kaldere lå hun på saueskinn. Min baby var veldig varm, andre har motsatt, det merker man etter hvert. Det viktigste vi hadde/brukte mest, som var deilig å kjøpe inn på forhånd var:
Bilstol, sprinkelseng med dyne og sengetøy, barnevogn, et godt pledd til å svøpe i og en god ammepute (den brukte jeg også til å sove godt mot slutten av svangerskapet). Hvis du vet hva du trenger/har lyst på så er det en del venner og familie også har lyst til å hjelpe til med.

Klær fikk vi mye av i gave, av venner, jobb, familie og naboer. Ellers syns jeg det var greit å kjøpe en del ting brukt, som feks. vippestol, nyfødtdel til barnestol og bæresele, fordi litt avhengig av barnet ditt så er det ikke sikkert du bruker det så mye. Da er det bare å selge det videre. Vi brukte nyfødtstol på stokkestol en del, vippestol mindre i starten, men mer da babyen ble litt større og jeg kunne sette babyen i vippestolen mens jeg tok en dusj eller gikk på do.

Bleier kjøpte vi på vei hjem fra sykehuset og jeg hadde også fått litt bleier i en bleiekake og rester fra de andre jeg kjenner som fikk barn noen måneder før meg.
 
Mot slutten av svangerskapet dukket det plutselig opp en som ville låne oss en vugge og en annen som hadde en bedside crib de ikke brukte lenger og som vi fikk låne. Så greit å ikke fikse absolutt alt i forkant :)
 
Håper å få det meste før babyen kommer, men tenker ikke å begynne med innkjøp enda :happy: Har lite i fra forrige gang, så må ha en del nytt. Men tenker også å kjøpe litt brukt :happy:
 
Lista vår(les min) er kjempelang, og inneholder helt sikkert en del ting vi ikke trenger og som ikke haster. Vi kommer til å arve en del og kjøpe det meste brukt. Det eneste jeg tenker at vi skal ha nytt er madrasser og bilstol, resten kjøper jeg gjerne brukt. Men slik ser lista ut per nu:
[v] Sprinkelseng
[ ] Madrass til sprinkelseng
[ ] Kantbeskytter
[ ] Vippestol
[v] Tripp trapp stol (kjøp og salg)
[ ] Tripp trapp stol bøyle
[v] kurv (kjøp og salg)
[ ] Madrass til vugge/kurv/lekegrind
[ ] Babynest(svigermor lager)
[ ] Stellematte
[ ] Engangs stellematte til når vi er ute
[ ] Vogn
[ ] Myggnetting
[ ] Regntrekk
[v] Vognpose (veronika)
[ ] Bilstol
[ ] Stellesekk
[ ] Badestamp
[ ] Badestol
[ ] Sånn uro med lyd

[ ] Dyne x2
[ ] Dynetrekk x2-3
[ ] Laken x2-3
[ ] Pledd x2-3
[ ] Gulpekluter xflere
[v] Myke vaskekluter xflere (kjøpt på salg)
[ ] Koseklut

STELL

[ ] Bleier str 1 og 2
[ ] Tørrkluter
[ ] Våtkluter
[ ] Salve
[ ] Badeolje
[ ] Sinksalve
[ ] Babypudder
[ ] Baby fuktighetskrem
[ ] Febertermometer
[ ] Babysaks
[ ] Stikkpiller paracet
[ ] Babyhåndklær
[ ] Kuldekrem
[v] Smokk(kjøpt)
[ ] Malt til vondt i magen
[ ]

KLÆR

[ ] Bodyer str 56 x10
[ ] Strømpebukser str 56 x8
[v] Sokker x5 (kjøpt på salg)
[ ] Lester x2-3
[ ] Bukser x4-5
[ ] Gensere x3-4
[ ] Sparkebukser x2
[ ] Votter x2
[ ] Heldress til ute x1
[ ] Smekka xflere
[ ] luer

MEG

[v] Ammebh x3 (kjøpt, mor sponsa)
[ ] Ammeinnlegg
[ ] Pumpe
[v] Flaske
[ ] Store bind
[ ] Gravidbukser x3
[ ] Cardigan x1
[v] Gravidjournal (kjøpt)
[ ] Babyjournal
[v] Ammepute(arvet)

Butikker har åpent i april også, men jeg liker å være forut. Tripptrappstol trenger vi jo ikke på flere måneder, men kom over en billig så kjøpte den like greit :p
 
Mye det samme som deg :) Fikk også tips fra en venninne om å strikke ett par gensere i små str. Kan jo være kaldt i april, og utvalget av gode gensere i små str. var i følge henne ikke så bra.

Og må vel ha en hue også:) Ellers tenker jeg at vi sikkert får mye, så vil ikke handle for mye før babyen kommer.
 
Tripptrappstol trenger vi jo ikke på flere måneder, men kom over en billig så kjøpte den like greit :p
Joda! Jeg vil sterkt anbefale å kjøpe et sånt sete til nyfødte, jeg kan ikke uttrykke med ord hvor praktisk og koselig det er at babyen kan sitte ved bordet sammen med resten av familien helt fra starten. Av alle ting jeg kjøpte til førstemann er dette setet det absolutt beste kjøpet!
 
Joda! Jeg vil sterkt anbefale å kjøpe et sånt sete til nyfødte, jeg kan ikke uttrykke med ord hvor praktisk og koselig det er at babyen kan sitte ved bordet sammen med resten av familien helt fra starten. Av alle ting jeg kjøpte til førstemann er dette setet det absolutt beste kjøpet!
Det er høyt under vurdering, samtidig har vi ikke barn fra før så vi spiser egentlig aldri ved kjøkkenbordet:hilarious: Blir nok mer av det når ungen skal spise middag med oss:)
 
Har ikke en lang liste, men skummet gjennom og ser ut som at dere har det meste i orden :)

Jeg vil legge til en ting som jeg satte veldig pris på i starten: babynest.
Perfekt å legge baby i babynestet i sofaen eller sove ved siden av deg i senga. Baby liker det lunt og tett rundt hodet for å slappe best av (hvis den ikke ligger inntil foreldrene da). Deilig å kunne legge fra seg den lille litt i en trygg liten "beholder" :).

For vogn ville jeg hatt både pose og dyne. Pose fordi det trenger du senere uansett (kjøp en med forlengerdel!), Mens dyne er fint på vår/sommer.men i april kan det også være så kaldt at pose er nødvendig. Hvis dyna ikke brukes oppå baby er det også et triks å legge den under hodet til baby slik at det stikker opp på hver side av hode. Da blir det også lunt for baby, og den koser seg nok enda mer. Veldig fint når man innfører vognsoving.

En haug med kluter. Jeg kan ikke anbefale det sterkt nok, men vask rumpa til ungen med kluter! Våtservietter er noe herk, og bør kun være forbeholdt når man er utenfor huset spør du meg. Du kan fjerne maling med de samme greiene. Samtidig går bæsj så mye enklere av med en klut, og det stinker ikke og blir ikke klissete på baby etter du har vaska. Mindre sjans for bleieutslett. Sleng på en dråpe babyolje og.

Kjøp inn NAF til badeolje på apoteket. Bad baby kun i denne. Det brukes for å forebygge atopisk eksem. I studien bades baby i dl med olje hver dag, men alt monner tenker jeg. Smør inn ansikt med en kuldekrem. Husker ikke hvilken sykehuset bruker i farta. Såpe tørker ut huden og irriterer. Denne olja kan også brukes for å fjerne skurv.

Har sikkert en haug med andre ting og men :shy:
 
Lurt å hente ut alt av babypakker man kan få (kiwi, apoteket, REMA ++) det var gull første tida, jeg hadde feks ikke tenkt på at ammeinnlegg var lurt å skaffe, fikk overproduksjon :sorry:, var også endel prøver på salver, så man får testet ut hvilke man foretrekker, og våtservietter, tørrservietter, bleier, smokker, flasker osv.

Anbefaler brystskjold til amminga, de første 2-3 dagene er det veldig smertefullt (de anbefalte det ikke på sykehuset fordi det påvirker melkeproduksjonen negativt, men jeg brukte de kanskje hver 3.gang for avlastning. Hadde ikke holdt ut hvis ikke tror jeg)
Vi har det aller meste utstyret klart fra førstemann. I vogna brukte vi en saueskinnspose med tynn babydundyne oppi.
Vi samsov de første månedene, og skrudde ned ene siden av sprinkelsenga og satt den inntil vår når han ble større og frem til han var rundt 1 år. Hadde en mindre, kjempefin home cradle vugge fra Stokke, men han ville ikke ligge i den :shy:
Tripp trapp newborn sete er helt fantastisk. Og smart å kjøpe badebalje med sånn nyfødt del til, det har de bla på jollyroom. Vil også anbefale nattlampe som kan ligge klar i senga! Veldig greit når babyen våkner om natta, vi har en skilpadde fra cloud b med masse fine stjerner som skifter farge.
Har også lyst å prøve å svøpe denne ganga. Brukte nattpose med minste fra han var ca 6 mnd og han roet seg mye mer på natta, våknet ikke like hyppig.
Ellers må vi ha ny babybilstol, var veldig fornøyd med maxi cosi cabriofix sist, med den skjermen som var på, men den ble kjøpt brukt. Visste ikke at det var en av de få tingene som anbefales å kjøpe nytt :)
Kommer også til å kjøpe endel nytt tøy da jeg solgte alt fra sist. Husker at det gikk mest i bodyer, heldresser/pysjamaser, strømpebukser og sparkebukser. For vår del var det unødvendig med masse utvalg i de minste størrelsene, spesielt 50/56, for de vokser så fort, fra uke til uke, så var veldig mye fint tøy vi ikke fikk brukt.
 
Last edited:
Nyttig for meg dette. Jeg er også førstegangsfødende, og er helt blank. Jeg går ut i fra at vognpose er en slags sovepose i vogn? Her får jeg tips ser jeg. Kun kjøpt barnesete og babycall, alt brukt.
 
Til nr. 1 så leste jeg meg opp på alt av utstyr (jeg var 50% sykemeldt hele svangerskapet) og kjøpte inn det jeg trodde vi trengte og prøvde å unngå å kjøpe de tingene jeg ikke viste om vi fikk bruk for. Jeg synes det var veldig greit å ha alt i hus før babyen kom. Jeg tror listen min så slik ut:
-vogn
-vinterpose, hvis du skal kjøpe ny så er de ofte på salg(vi kjøpte ikke lammeskinn og jeg har ikke savnet det. Når våren kom kjøpte jeg en vårpose så slapp jeg dyne i vogna, den har vi brukt mye)
-bilstol, veldig lett å finne på salg når du vet hvem du vil ha(vi har ikke hatt bilstolpose og jeg har ikke savnet det, men vi kjører ikke mye bil)
-Klær, vi fikk utrolig mye i str. 62 og 68 i gave og alle sa på forhånd at vi ikke trengte kjøpe str. 50 så det hadde vi nesten ingenting av. Hun brukte str.50 i 6-8 uker, men det kan man ikke vite på forhånd. Til neste skal jeg ha mer i str. 50 iallefall. Omslagsbody var vi veldig glad i fordi det var mye bæsj oppetter ryggen. Så kjøp litt klær i de minste størrelsene også kan det suppleres etter fødsel når du ser hva slags unge du har fått.
-ullbody og ullstrømpebukse samt en dress eller ullsett til å ha på utsiden brukte vi mye.
-Tørre stellekluter, stellematte som det er mulig å tørke av med en klut, bleier, bleieposer, våtservietter til søl som ikke er på kroppen, kluter til ansikt, endel håndklær til stellematta, rumpekrem
-badebalje, jeg synes det holdt lenge med den fra IKEA. Vi hadde ikke behov for babysete.
-seng og madrass, vi hadde bedside crib, veldig fornøyd med den. Madrassen kjøpte vi på salg så den var ikke spesielt dyr.
-dyne, noen dynetrekk, sånn kantbeskytter anbefales vel ikke, det skal vel bare være dyne og baby i senga.
-termometer, vi har til panna og rumpa, de er brukt mye. Paracept. Nesesuger har vi brukt mye, det er sikkert endel ting i denne kategorien jeg glemmer.
-tripp trapp stol med babysete. Bøyle kan man kjøpe senere. Vippestol har vi aldri hatt og ikke savnet.
-noen tepper i bomull og ull
-sitronsåpe til flekkfjerning er gull, de selger den i diverse barnebutikker.
-gulpekluter, store og små
-ammeinnlegg i ull som kan vaskes på 60 grader er supert.
-noen luer, de fra nøstebarn er supre.
-ullsokker, ullvotter uten tommel. klorevotter så jeg ikke poenget med.
-baksetespeil så du kan se babyen fra forsete
-brystvortekrem hvis du skal prøve å amme
-jeg måtte ha melkeoppsamler som formet brystvorten, men hadde ikke bruk for ammeskjold, men dette vet man ikke før man er der og det kan kjøpes på et apotek etter fødselen.
-Ammepute brukte jeg aldri, mens andre må ha det så det er vanskelig å si.
-De tingene vi ikke hadde sist som jeg vil ha nå er: bæresele(hadde bæresjal, men hun likte best vogna så bæresele hadde jeg trengt fra 7mnd alder) og dobbel elektrisk brystpumpe (jeg hadde enkel, manuell. Fikk den aldri til).
Mye kan jo kjøpes etter fødsel, men jeg synes det var veldig greit å ha mye klart før :happy: Det er jo mange lister på nettet, vær kritisk så slipper du å ende opp med mye du ikke har bruk for.
 
Til nr. 1 så leste jeg meg opp på alt av utstyr (jeg var 50% sykemeldt hele svangerskapet) og kjøpte inn det jeg trodde vi trengte og prøvde å unngå å kjøpe de tingene jeg ikke viste om vi fikk bruk for. Jeg synes det var veldig greit å ha alt i hus før babyen kom. Jeg tror listen min så slik ut:
-vogn
-vinterpose, hvis du skal kjøpe ny så er de ofte på salg(vi kjøpte ikke lammeskinn og jeg har ikke savnet det. Når våren kom kjøpte jeg en vårpose så slapp jeg dyne i vogna, den har vi brukt mye)
-bilstol, veldig lett å finne på salg når du vet hvem du vil ha(vi har ikke hatt bilstolpose og jeg har ikke savnet det, men vi kjører ikke mye bil)
-Klær, vi fikk utrolig mye i str. 62 og 68 i gave og alle sa på forhånd at vi ikke trengte kjøpe str. 50 så det hadde vi nesten ingenting av. Hun brukte str.50 i 6-8 uker, men det kan man ikke vite på forhånd. Til neste skal jeg ha mer i str. 50 iallefall. Omslagsbody var vi veldig glad i fordi det var mye bæsj oppetter ryggen. Så kjøp litt klær i de minste størrelsene også kan det suppleres etter fødsel når du ser hva slags unge du har fått.
-ullbody og ullstrømpebukse samt en dress eller ullsett til å ha på utsiden brukte vi mye.
-Tørre stellekluter, stellematte som det er mulig å tørke av med en klut, bleier, bleieposer, våtservietter til søl som ikke er på kroppen, kluter til ansikt, endel håndklær til stellematta, rumpekrem
-badebalje, jeg synes det holdt lenge med den fra IKEA. Vi hadde ikke behov for babysete.
-seng og madrass, vi hadde bedside crib, veldig fornøyd med den. Madrassen kjøpte vi på salg så den var ikke spesielt dyr.
-dyne, noen dynetrekk, sånn kantbeskytter anbefales vel ikke, det skal vel bare være dyne og baby i senga.
-termometer, vi har til panna og rumpa, de er brukt mye. Paracept. Nesesuger har vi brukt mye, det er sikkert endel ting i denne kategorien jeg glemmer.
-tripp trapp stol med babysete. Bøyle kan man kjøpe senere. Vippestol har vi aldri hatt og ikke savnet.
-noen tepper i bomull og ull
-sitronsåpe til flekkfjerning er gull, de selger den i diverse barnebutikker.
-gulpekluter, store og små
-ammeinnlegg i ull som kan vaskes på 60 grader er supert.
-noen luer, de fra nøstebarn er supre.
-ullsokker, ullvotter uten tommel. klorevotter så jeg ikke poenget med.
-baksetespeil så du kan se babyen fra forsete
-brystvortekrem hvis du skal prøve å amme
-jeg måtte ha melkeoppsamler som formet brystvorten, men hadde ikke bruk for ammeskjold, men dette vet man ikke før man er der og det kan kjøpes på et apotek etter fødselen.
-Ammepute brukte jeg aldri, mens andre må ha det så det er vanskelig å si.
-De tingene vi ikke hadde sist som jeg vil ha nå er: bæresele(hadde bæresjal, men hun likte best vogna så bæresele hadde jeg trengt fra 7mnd alder) og dobbel elektrisk brystpumpe (jeg hadde enkel, manuell. Fikk den aldri til).
Mye kan jo kjøpes etter fødsel, men jeg synes det var veldig greit å ha mye klart før :happy: Det er jo mange lister på nettet, vær kritisk så slipper du å ende opp med mye du ikke har bruk for.
Vi hadde ikke kantbeskytter til sprinkelseng i starten, men så viste det seg etter stund at vi hadde en baby som sparket seg oppover i løpet av natten og lå og dunket hodet og hender i toppen av senga. Hehe, så da våknet både vi og babyen. Etter dette begynte så kjøpte jeg en ganske tjukk kantbeskytter og da sov alle plutselig litt lenger av gangen.
Som du skriver så er det noen ting som er veldig behagelig å ha på plass, men det meste er det ingen krise om man ikke har ordnet (så lenge man bor i by eller handler på Internett) og så finner man litt ut hva man trenger på veien ut i fra hvordan barnet ditt er/hva det blir vant til.
 
Vi har en god del etter førstemann, men nå skal vi jo ha tvillinger, så må liksom ha dobbelt opp:hilarious: vil ha på plass mest mulig før de kommer.. hørt tvillinger kan komme før tiden.. og med min forhistorie med morkakesvikt kan det fort hende de gjør akkurat det. Derfor vil vi ha mest mulig klart :happy:
 
Back
Topp