Hva velger du: gratis babypakke eller 140 euro??

Ikke i bruk

Forumet er livet
I slutten av februar kom en ny utgave av den populære "moderskapsförpackningen" i Finland. Uavhengig av inntekt får alle finske vordende mødre støtte fra Folkpensionsanstalten (FPA). De kan velge å få utbetalt 140 skattefrie euro, eller motta «moderskapsförpackningen». Her er det klær og utstyr som babyen har behov for de første månedene, som blant annet bodyer, sparkebukser, luer, dresser, håndklær, sengetøy, madrass og seng.

De aller fleste velger utstyrspakken, og spesielt populær er den blant førstegangsfødende. Hvert år deles denne pakken ut til cirka 40.000 finske familier. Tilbudet gjelder alle vordende mødre eller adoptivforeldre som bor i Finland, eller som er dekket av den finske FPA.

Les mer om pakken og hva den inneholder her

Pakken har blitt en kjempesnakkis på Babyverdens finske disksjonsforum http://www.vau.fi/

Hva mener dere, burde vi hatt en slik pakke her i Norge?

Jeg ville hatt pakken :D

Hadde vært fint å kunne få en sånn pakke som 1.gangs.. Og sikkert mange det hadde hjulpet med å frigi økonomi til andre viktige ting!

I slutten av februar kom en ny utgave av den populære "moderskapsförpackningen" i Finland. Uavhengig av inntekt får alle finske vordende mødre støtte fra Folkpensionsanstalten (FPA). De kan velge å få utbetalt 140 skattefrie euro, eller motta «moderskapsförpackningen». Her er det klær og utstyr som babyen har behov for de første månedene, som blant annet bodyer, sparkebukser, luer, dresser, håndklær, sengetøy, madrass og seng.

De aller fleste velger utstyrspakken, og spesielt populær er den blant førstegangsfødende. Hvert år deles denne pakken ut til cirka 40.000 finske familier. Tilbudet gjelder alle vordende mødre eller adoptivforeldre som bor i Finland, eller som er dekket av den finske FPA.

Les mer om pakken og hva den inneholder her

Pakken har blitt en kjempesnakkis på Babyverdens finske disksjonsforum http://www.vau.fi/

Hva mener dere, burde vi hatt en slik pakke her i Norge?
Kjempefin pakke!!

Men skjønner at pakken er populær:)

Ikke noe å si på pakken, men nei. Syns ikke alle bør få en slik pakke her i Norge.

Jeg er litt sær på hva jeg har til mine og ville nok heller valgt 140€, men tenker at det ikke er noe vi behøver her i Norge.

Sent from my iPhone using BV Forum

Som førstegangs ville jeg valgt pakken. Som evnt. flergangs hadde jeg antakelig tatt pengene.

En slik pakke kunne vært behovsprøvd i Norge, synes ikke alle skulle fått hverken den eller pengene sånn uten videre.

Hadde valgt pengene.

Tror jeg hadde valgt pengene :) Da hadde jeg kunnet kjøpe det jeg selv ønsket.

Jeg hadde valgt pakken.

Syns forøvrig ikke det er dette Norge bør fokusere på med det første. Vi får jo allerede så mye når vi går ut i permisjon, så fremt vi har bidratt til fellesskapet tidligere :-) Er fornøyd med Norge når det kommer til å få barn her.

Jeg føler jeg har fått masse av staten jeg, lang betalt permisjon, kontantstøtte og barnetrygd :) veldig fornøyd med det. Samtidig syntes jeg det var ganske stas å handle inn alt babytøy og utstyr før snuppa kom :)

Jeg syns slike pakker skal være et tilbud til gravide med dårlig råd.
Hadde jeg fått tilbud om en slik en når jeg gikk med første gang hadde jeg blitt overlykkelig.
De to siste gangene ville jeg ikke hatt behov for det.

Ville gjerne hatt pakken nå når jeg er førstegangs, men ved en eventuelt senere graviditet er jeg nok en erfaring rikere og vet nok mer hvor mye som er nok og hva jeg virkelig trenger :-)

Back
Topp