Hva var deres symptomer før fødsel?

Emily14

Betatt av forumet
✨️Julestjernene2023✨️
Hei!
Jeg er veldig nysgjerrig på hva deres symptomer var før fødsel? Enten om dere har født nå eller født tidligere. Gikk vannet? Slimproppen? Starta det med rier? Hva var symptomene dagene i forkant? Gjorde dere noe spesielt kort tid før symptomene inntraff? ❤️

Hilsen nysgjerrig førstegangsfødende

Jeg hadde ca 1 uke med latensfase sist svangerskap. Begynte med murringer/mensensmerter, som kom på dagtid og ettermiddagen. Ikke spesielt vonde. 5 dager før fødsel gikk slimproppen (var en stor geleklump + masse blod). Blødde på og av frem mot fødsel og hadde murringer som tok seg opp de to siste dagene før fødsel, dvs de gav seg ikke og paracet kunne ikke ta vekk smertene. Jeg syns riene var håndterbare hele veien så derfor syns jeg det var vanskelig å skjønne at jeg var i fødsel. De var heller ikke regelmessige slik jeg hadde forventet. Hadde 5 cm åpning når jeg kom på KK.

Jeg hadde ca 1 uke med latensfase sist svangerskap. Begynte med murringer/mensensmerter, som kom på dagtid og ettermiddagen. Ikke spesielt vonde. 5 dager før fødsel gikk slimproppen (var en stor geleklump + masse blod). Blødde på og av frem mot fødsel og hadde murringer som tok seg opp de to siste dagene før fødsel, dvs de gav seg ikke og paracet kunne ikke ta vekk smertene. Jeg syns riene var håndterbare hele veien så derfor syns jeg det var vanskelig å skjønne at jeg var i fødsel. De var heller ikke regelmessige slik jeg hadde forventet. Hadde 5 cm åpning når jeg kom på KK.
Spennende! Lest flere oppleve at riene ikke er regelmessige, så viktig å være forberedt på at det også ikke kan skje har jeg forstått! Takk for at du tok deg tid til å svare ❤️

Spennende! Lest flere oppleve at riene ikke er regelmessige, så viktig å være forberedt på at det også ikke kan skje har jeg forstått! Takk for at du tok deg tid til å svare ❤️
Riene mine to siste fødsler har vært ganske uregelmessige før åpningsriene setter inn uten forvarsel og da har jeg hatt baby innen 30 minutter :hilarious: med 21gutten ventet jeg alt for lenge fordi det ikke var vondt nok eller regelmessig nok syntes jeg, endte nesten opp med å føde helt alene på fødestuen da jordmor nok ikke trodde det skulle skje så fort etter jeg kom inn. Denne gangen var jeg forbedret og reiste inn så snart jeg fikk rier som var uregelmessige men ikke gav seg og det var veldig lurt for gikk like raskt denne gangen bare litt mindre kaotisk siden alle var i beredskap :happy:

Min første hadde jeg ikke noe spesielt med modning som jeg tenkte over. Endte opp med å bli satt i gang på maks overtid.

Min andre hadde jeg helt likt forløp og ble rimelig tatt på senga når vannet plutselig gikk 38+0! Gikk da fra morgen til kveld uten rier, men når riene kom i gang på kvelden gikk det fort! Eneste jeg stusset over på kvelden før vannet gikk var at halsbrannen ikke dukket opp som den gjorde hver kveld.

Min tredje hadde jeg litt vondere kynnere/svake rier innimellom, men ikke noe spesielt. Hadde også en del slim siste tiden som jeg la merke til men heller ikke det var noe typisk "nå går slimproppen". Våknet 39+1 av at vannet hadde gått og det rant nedover beina mine. Hadde denne gangen noen perioder med 4-5 rier som så gav seg før riene satte ordentlig i gang på kvelden. Som skrevet over her ikke spesielt vonde eller regelmessige men de sluttet ikke å komme å da skjønte jeg at nå var det tid for fødsel. Sjekk av åpning etter ctg var kun 2 cm åpning og fortsatt litt igjen av livmorhalsen så i veldig tidlig fødselsforløp ifølge jordmor. Ny sjekk etter kanskje 10 minutter viste 4 cm og helt avkortet livmorhals, og dermed aktiv fødsel.

Så min erfaring er egentlig at fødsel kan sette i gang når som helst uten noen form for forvarsel eller uttalt modning:hilarious:

Jeg er gravid med nr 2 nå og venter spent på hva som skjer denne gangen. Med første gikk vannet helt spontant 3 timer før termindatoen. Merka ingenting annet enn at det var litt mindre bevegelse den dagen og at jeg hadde vært dårlig i magen. Vannet fossa og 2 timer etterpå begynte riene som gradvis tok seg opp utover natta :-) 20 timer etter vannet gikk var det overstått :D

Med nr 1 hadde jeg to dager med ganske kraftige og regelmessige kynnere. Dro inn for sjekk pga lite liv på kvelden 38+2. Tok ctg og fikk beskjed om at det ikke var rier jeg hadde, og at det var helt umodent. Kom ikke til å føde de neste 24 timene, trolig ikke den neste uka, minst... Kynnerne økte på utover kvelden, jeg ble uvel og løs i magen. Slimproppen og vannet gikk ca 3 timer etter undersøkelsen. 7,5 timer senere var baby født.

Med nr 2 hadde jeg mye mer kynnere i forkant, og slimproppen gikk "litt her og der". Gikk med 2-3 cm åpning i minst 3 uker. Økte kraftig med regelmessige kynnere 39+1, la meg for å sove og det ga seg. Samme skjedde neste kveld, men da våknet jeg en halvtime senere av at det økte på. Riene kom hvert 6. min, og det var ingen tvil.

Nr 3 er ikke født enda, men jeg har gått med symptomene fra tidligere (regelmessige, ganske kraftige kynnere, slimproppen som går i biter, kvalme og løs mage) av og på i 6 uker nå. Er 39+6 i dag, modent med litt livmorhals og ca 2 cm åpning...

Jeg har vel egentlig aldri hatt noen tydelige tegn på modning, men det skjer helt klart uten at jeg merker noe særlig til det. Mensmurringer har man jo gjerne litt sånn av og på fra positiv test og har ikke vært noe mer av det nærme fødsel. Kynnere har/hadde jeg generelt lite av alle gangene. Ved anstrengelse, men ikke noe mer eller kraftigere nærmere fødsel.

Nr. 1: Gikk med 2cm et par uker før jeg fødte. Ingen tegn på at det var noe som helst på gang. Hodet festet seg 2-3 uker før termin også. Dagen før termin gikk slimproppen og muligens vannet (aldri helt blitt konstatert for gikk igjen i fødselen, men kan vist gå i flere runder) med et splæsj i do. Skjedde ikke noe mer, men hadde lyserosa slim hele den dagen. På kvelden satte fødselen i gang med et brak. Gikk rett i bakken utenfor sykehuset og knappe 3 timer etter var han ute. Innen jeg kom meg inn på fødestua hadde jeg 10cm. Det var pressingen som tok «tid»

Nr.2: Ingen symptomer den gangen heller, før slimproppen gikk på do, etterfulgt av blodig slim. Skjedde ikke noe mer før jeg på kvelden fikk noen kraftige rier. Hodet hadde ikke festet seg. Ringte inn ved andre eller tredje rie for jeg kjente at de var effektive. Hadde ingen rier på vei til sykehuset. Fikk komme rett inn og opp på fødestue likevel. Tenkte jeg kom til å bli sendt hjem for ila. første timen der hadde jeg bare 1 rie. :hilarious: Kom inn kl 22:30ish og hun er født rett etter midnatt. Så når det først satte igang var hun ute på et blunk. De fikk aldri undersøkt meg. Hadde aldri noe regelmessig før jeg plutselig hadde stormrier.

Nr.3. Går rundt med 3 cm åpning og det har jeg gjort i mange uker nå. Klumper med slim hele tiden siste ukene, men uten noe blod. Har råmelk denne gangen, men det kan man jo få fra uke 16. Ingen andre nevneverdig tegn til modning. Veldig spent på om jeg kommer til å gå i fødsel av meg selv eller bli satt igang om 10 dager :nailbiting:

Var i generelt dårlig form et par dager, følte meg uggen men klarte ikke å si hva som var "feil". Vannet begynte å gå spontant den natten, men ingen rier. Var til kontroll den kvelden (12timer etter begynnende vannavgang) hodet hadde fortsatt ikke festet seg, så fikk beskjed om å komme inn igjen morgenen etter dersom ingenting skjedde i løpet av natten. Hadde en del rier den natten men ikke noe regelmessig. Dro inn igjen på morgenen (30 timer etter begynnende vannavgang) hadde da 4cm og helt avflatet, så riene hadde gjort jobben sin selv om de ikke var regelmessige. Fikk da hormondrypp for å få fødselen mer i gang, frøkna ble født 6timer etterpå❤️

Fødte min første nå tirsdag :love7

Hadde mensmurringer av og på i nesten to uker, og kynnere ved aktivitet. Fikk enormt mye energi to dager før fødselen, og var kjempe uggen i magen :dead: Våknet av det som jeg trodde var modningsrier, kjentes ut som sterke menssmerter, og tenkte vi hadde gooood tid. Skjønte ikke at jeg var i full fødsel før pressriene tok overhånd to timer senere! Hele fødselen var over på totalt 4 timer og lillegutt ble født på badet hjemme! Rakk aldri sykehuset! :joyful::hilarious::Heartblue Beste opplevelsen noensinne!:love017

Fødte min første nå tirsdag :love7

Hadde mensmurringer av og på i nesten to uker, og kynnere ved aktivitet. Fikk enormt mye energi to dager før fødselen, og var kjempe uggen i magen :dead: Våknet av det som jeg trodde var modningsrier, kjentes ut som sterke menssmerter, og tenkte vi hadde gooood tid. Skjønte ikke at jeg var i full fødsel før pressriene tok overhånd to timer senere! Hele fødselen var over på totalt 4 timer og lillegutt ble født på badet hjemme! Rakk aldri sykehuset! :joyful::hilarious::Heartblue Beste opplevelsen noensinne!:love017
Oi så bra alt gikk fint, hvor langt unna termin var du? Og gjorde du noe spesielt dagene i forkant?

Var fem dager unna termin! Var veldig forberedt på å gå over termin, siden jeg var førstegangsfødende. Gjorde ikke noe spesielt, men fokuserte på ro og å gjøre koselige ting med kjæresten. Lange bad/dusj, masse kosing med hund og mann, rolige turer. Gjorde rett og slett ting som øker oxytocin og roer adrenalin :joyful:

Var fem dager unna termin! Var veldig forberedt på å gå over termin, siden jeg var førstegangsfødende. Gjorde ikke noe spesielt, men fokuserte på ro og å gjøre koselige ting med kjæresten. Lange bad/dusj, masse kosing med hund og mann, rolige turer. Gjorde rett og slett ting som øker oxytocin og roer adrenalin :joyful:
Takk for svar og lykke til med tiden fremover ❤️

Slimproppen gikk nesten to uker før. Mye nedpress og murring. Noen kvelder med mye vonde tak som fort gikk over.
Ellers en uke før litt mer uvel. Hadde løs mage en uke før. Fødselen starta med en liiiten blødning. Måtte komme inn på føden siden jeg skulle ha tvillinger og ble da innlagt med 2cm åpning uten at jeg hadde kjent noe særlig til rier

Fødte min første den 11.12 :love017Hadde hatt mensmurr på og av en stund. Jeg og partner hadde akkurat skrudd opp den siste hyllen i leiligheten kvelden den 10.12, så virket nesten som om kroppen skjønte at alt var klart sa vannet gikk på natten klokken 5. Hadde først det jeg i etterkant skjønner er rier (veldig håndterbare, som litt sterke menssmerter) i en time. Var regelmessige med 10 minutters mellomrom helt fra start. Vannet gikk i flere etapper og jeg kom inn på føden med 3 cm klokken 9 på morgenen. Frøkna var ute klokken 22 på kvelden.

Back
Topp