Hva tror dere egentlig om oss?

RekeKreke skrev:

I mine øyne var det ett skikkelig dumt spørsmål, for jeg kan ikke se noen grunn til at dere skal leve noe anderledes...

Du aaaaner ikke hvor mange dumme kommentarer jeg får, og hva jeg leser, om hva folk tror vi gjør, eller på ting jeg gjør eller avstår fra. Så spørsmålet er ikke så dumt, for mange, veldig mange, sitter inne med hauger av fordommer, og mener ting i hytt og belegg om hvordan vi lever. 

giggsy skrev:
Så nå er det plutselig "oss".  Er ikke muslimer like forskjellige som alle andre mennesker?

Det er jo en egen kultur det går an å avgrense til et "oss" da (for de som er muslimer, nå er ikke jeg muslim, så jeg er ikke en av denne "oss" i denne sammenhengen)
Det med at mange bruker begrepet "de" er fordi mange ser på muslimene som en heterogen gruppe, som bedriver kvinneundertrykking og terorisme.
Å si "oss" i denne sammenhengen er noe helt annet enn å si "de" i andre sammenhenger, men ikke alle.

Låser dere inne og ber og konspirerer 

nei dere er vel som alle andre mennesker, jobber og tar dere av familie og div..lever kanskje litt annerledes som de fleste religiøse mennesker gjør, litt andre matvarer og ber og div da..

Tror vel i grunn ingenting om dereEr vel som alle andre mennesker?!

Jeg tror forresten dere er litt mer storfamilie.
Det har kanskje ikke noe med muslimer å gjøre, heller andre lands kulturer.
Jeg tror nok jeg blander sammen litt der.

Tøsa! skrev:

Jeg tror nok noen norske muslimer også er sånn, selv om jeg selv ikke er sånn. Dvs, joda, jeg liker min storfamilie, men takler ikke svigers, men det har med deres holdning til alt, og måten de ser på meg osv kanskje også. Omaksredde, snakker lite osv og deeeet er ikke min stil haha. 

Lurer på om jeg skal lage en tråd der jeg spør om hva dere egentlig tror om meg? 

Helt ærlig så driter jeg i hva dere gjør. På lik linje som jeg driter i hva naboen gjør, muslim eller ikke.

Kryssemynte skrev:
Lurer på om jeg skal lage en tråd der jeg spør om hva dere egentlig tror om meg? 

Helt ærlig så driter jeg i hva dere gjør. På lik linje som jeg driter i hva naboen gjør, muslim eller ikke.

hva var dette for et svar da???

hvis du driter i det,hvorfor svare her?
Grunnen til at hun spør,er pga at mange tror at de nesten oppfører seg "utenomjordiske" og ikke som "vanlige" mennesker

Når jeg tenker muslim så dukker alltid dette opp:
* kvinnediskriminerende eller kvinner er mindreverdig
* fanatiske
* uten forståelse for andre religioner
* selvmordsbombere
* terror
* heldekkende klær for kvinner

m.m.

MEN det er fordi dette er det som ofte dukker opp i media o.l.
Vet det ikke er slik .... Men dessverre så er det lett å tenke slik =/

Må på en måte signere den litt. 
Men ellers så er dere sikkert som alle andre,med hus,bil,barn,gjeld,venner osv osv.
men dere har en annen lifstil en "oss".
Vil da tro at dere også har værdager som alle andre!

immababy skrev:
* fanatiske
* selvmordsbombere
* terror

m.m.

MaMMAtilsønnenmin skrev:
Må på en måte signere den litt. 
Men ellers så er dere sikkert som alle andre,med hus,bil,barn,gjeld,venner osv osv.
men dere har en annen lifstil en "oss".
Vil da tro at dere også har værdager som alle andre!

immababy skrev:
* fanatiske
* selvmordsbombere
* terror

m.m.

også har jeg hørt noe om gjeld, at dere ikke kan ha renter... *liker den der egentlig...*

Det eneste jeg kan sette fingeren på er kvinnesynet... Det har til tider kommet frem nokså negativt...

Men hva dere gjør, der tror jeg nok det er nokså likt med alle andre mennesker...

En plain dag hos oss, står vi opp - spiser frokost og alt det tullet der (gjerne på gulvet da, det har vi diskutert her inne før :P)
Så stikker vi på trening, barna leker i barnepassen. Så drar vi hjem, jeg dusjer (uten hijab på!) og lager middag. Vi spiser middag kl. 12-13. Noe så sykt :P En vane vi la oss til nå når vi var i utlandet.
Så gjør jeg litt husarbeid mens barna leker. Så tar vi en tur ut, i byen, på lekeplassen, besøker pappaen på jobb, etc. etc.
Vel hjemme er det gjerne barne-tv, kveldsmat/stell og alt det der. Natta på barna kl. 20-21, og da slenger jeg beina opp og surfer, spiller, ser tv, hekler, fører regnskap, leser magasiner, rydder litt her og der hvis det trengs, helt vanlige ting.
Så sover jeg (uten hijab!), og så er det påan igjen :P
Ganske vanlig liv altså. Og bønnene tar så kort tid, at det er ikke sånn at det påvirker hverdagen akkurat, i den forstand.

*Meya* skrev:

Tøsa! skrev:

Jeg tror nok noen norske muslimer også er sånn, selv om jeg selv ikke er sånn. Dvs, joda, jeg liker min storfamilie, men takler ikke svigers, men det har med deres holdning til alt, og måten de ser på meg osv kanskje også. Omaksredde, snakker lite osv og deeeet er ikke min stil haha. 

Haha, jeg trodde "omaksredd" var et gjennomsyra trøndersk ord fra langt utpå bygda!

Tøsa! skrev:

Haha, jeg trodde "omaksredd" var et gjennomsyra trøndersk ord fra langt utpå bygda!

Tenkte det samme :D Men *Meya* er jo nordlending, det er jo nesten wannabe-trønder :P

©Smartass skrev:

Tøsa! skrev:

Tenkte det samme :D Men *Meya* er jo nordlending, det er jo nesten wannabe-trønder :P

Aha, da er det kanskje ikke så rart.
Det er sjelden jeg hører det uttrykket, faktisk er det bare fra min far jeg har hørt det:P
Han sa det hele tiden til meg da jeg ikke orka å hjelpe til hjemme... haha.

Ups, dette var visst en liten avsporing fra tema

Tøsa! skrev:

©Smartass skrev:

Tøsa! skrev:

Aha, da er det kanskje ikke så rart.
Det er sjelden jeg hører det uttrykket, faktisk er det bare fra min far jeg har hørt det:P
Han sa det hele tiden til meg da jeg ikke orka å hjelpe til hjemme... haha.

Ups, dette var visst en liten avsporing fra tema

Hahahaha, samme her!!! Bare at det var mamma :P

Mamma brukte det utrykket. Men om sånne som er så redde for å være til bry, og ikke om de som er redde for å bli brydd sånn som dere trøndere gjør.

Det er jo dere som er wanna-be-nordlendinger da. 

*Meya* skrev:

Mamma brukte det utrykket. Men om sånne som er så redde for å være til bry, og ikke om de som er redde for å bli brydd sånn som dere trøndere gjør.

Det er jo dere som er wanna-be-nordlendinger da. 

Sånn jeg kjenner uttrykket så blir det brukt om late folk.

Hva jeg tror om "dere muslimer"? Jeg tror "dere" er like individuelt fordelt som resten av "oss"..?

Kan liksom ikke skjønne hvor for du spør om "hva muslimer" driver med...når det er ca 1,5 milliarder muslimer i verden...!? Dere er vel like individuelle som resten av verdens befolkning...eller!?!

Back
Topp