Hva tror dere egentlig om oss?

men dere som tror at de er så annerledes... kjenner dere noen muslimer?

for jeg har en venninne som er muslim og hun er ikke så veldig annerledes fra meg.. bortsett fra at jeg er så ureligiøs som man kan få blitt da.. 

Carla82 skrev:
Kan liksom ikke skjønne hvor for du spør om "hva muslimer" driver med...når det er ca 1,5 milliarder muslimer i verden...!? Dere er vel like individuelle som resten av verdens befolkning...eller!?!

Om du leste tråden, ville du kanskje skjønne det. 

Jeg kjenner mange muslimer. Og man kan ikke ta alle over én kam. Noen er sterkt religiøse, andre ikke. Alle de muslimene jeg kjenner er ganske forskjellige. Akkurat som deg og meg.

Dere skriver avisinnlegg mot grisedekorasjoner og juletrepynt og innimellom står dere i døra og skriker bønnerop utover nabolaget (sånn i mangel på en minaret å skrike fra). Noen ganger tar dere av burkaen, men bare innendørs og bare på fredda, for da tar mannen frem beltereima. "Det er tid for fredagskoooos". Ja, og "dere" er en homogen masse av mennesker, selvfølgelig.

Eller ikke

Fittifutta skrev:
Hva vil du folk skal tro?

Det er vel irrelevant i denne omgang, det vil vel evt. dukke opp i blogginnlegget - som hun ville ha litt (mer) inspirasjon til.

Mange tror mye rart asså, vi opplever det stadig vekk. Og statistisk sett burde det være en god del med like rare oppfatninger her inne. Og det er jeg sikkert på at det er også, selv om de ikke har svart.

kjenner flere muslimer, men alle er forskjellige. noen er vel ikke muslimer i dine øyne tror jeg. alle er like forskjellige som alle andre er forskjellige. det er liksom ikke noe fasitsvar. men jeg kjenner jeg trekker meg tilbake når jeg møter muslimer som har lite respekt for de som ikke er muslimer, som mener sin måte er det eneste riktige og som er trangsynt ift individets behov. alle skal følge relger enten det passer en eller ikke, og det er regler de ikke kan begrunne, det bare "er sånn". synes det er skummelt når de slutter å reflektere og tenke logisk og rasjonellt. i tillegg blir jeg skremt av religiøse uttalelser fra muslimer i krigsherjede områder (f.eks. hevnlysten, og ikke bare å ta igjen mot de som har gjort de ille, men helst skade og drepe hele familien deres). de fleste muslimer ser jeg ofte på som mer sympatiske enn den gjennomsnittelige nordmann. de gir mye godt til sin neste. 

hva muslimer gjør? mange utenlandske kvinner går mer hjemme til barna blir eldre, men det er ikke typisk for bare muslimer. de fleste jobber i forskjellige yrker, like forskjellige som alle andre. noen har kjønnsroller hjemme, andre ikke. noen ber daglig, noen ikke. de fleste drikker ikke alkohol og spiser ikke svin, noen gjør det. noen faster. fest og feiringer handler om god mat og samvær med familie. fritidssysler, hobbyer og interesser tror jeg blir mer farget ut fra miljøet man er oppvokst i framfor religion. på søknadskjemaer jeg mottar på stillinger på jobben min er det mange av de muslimske som skriver "ta seg av familie og gjøre husarbeid" som fritidsinteresser. jeg tenker det er noe alle gjør og at fritid er utenom dette. så har vel et bilde av at mange holder seg mye hjemme og er "husmor" for det meste. men regner ikke med det gjelder alle.

så konklusjonen min er at det kommer mer ann på hvor man bor i verden og hvilken kultur man har vokst opp i, framfor hva man tror på, som er avgjørende for hva man har interesse for og bedriver tiden sin med...

Jeg var en av 11 som ikke var muslim i klassen siste året på vgs. Jeg var den eneste i klassen som var norsk.

Fikk inntrykk av at noen var reserverte, enkelte sa til meg at norske jenter var dumme og horer fordi vi sminka oss og hadde sex før ekteskap mens en annen fortalte at hun trengte kun å gå med hijab der det var andre menn. Ho tok den alltid av i gymgarderoben og tok den på igjen før vi gikk ut.
Fikk inntrykk av vanlige liv med veldig forskjellige holdninger fra person til person

Jeg har jobbet samme med en tyrkisk muslimsk sykepleier og besøkt familien hennes på et bittelite sted i Tyrkia. Jeg opplevde at hun "beskytta seg inn i framtia" altså at hun måtte ha æren i behold når hun møtte mannen som hun skulle gifte seg med.
 Hun opplevde også endel press hjemmefra, og nok endel fra omgivelsene om å gifte seg. Men hun var sterk i mine øyne og det tok flere år før hun fant en gutt/ mann som hun nå er gift med. Resultatet av at hun ventet "lenge" var jo at i sine omgivelsers kultur så var hun nesten litt for gammel til å giftes ( 28 år). Hun hadde spart opp endel penger og kjøpt bla leilighet her i Norge, så hun var ved flere tilfeller ikke sikker på om frierne som kom fraTyrkia (aldri fra Norge meg bekjent)  så mest på passet hennes eller ønska henne som kjærste/ kone.  Så med egne øyne hvor stort press dette la på henne..
Ellers så tror jeg at muslimer er som alle andre egentlig... Men de fleste er kanskje litt mer glade i storfamilien enn det vi norske er..?

Back
Topp