Hva trenger mann!

tredjegangsmamma♡

Betatt av forumet
Får ei lita jente rundt 7.mars. Ettersom dette er min første baby synes jeg det er vanskelig å vite hva man egentlig trenger fra første stund.
Tenker da spesielt på klær til nyfødte (antall) og utstyr. Kom gjerne med tips til utstyr dere fant ut dere trengte og ønsket fra starten av. Setter pris på alle forslag og tips :D

Jeg har termin i februar og fikk følgende liste av ei venninne. Dette er jo hennes anbefalinger, men det er jo en hjelp:

- Bilstol med base
- Bilstolpose

- Vogn:
  • vinterpose
  • myggnett
  • regntrekk
  • vognskinn
  • ullpledd
- Soveplass inne dagtid:
  • Vogn/vognbag, kurv, vogg e.l.
- Soveplass natt:
  • Bedside crib eller sprinkelseng.
  • Ny madrass
- Sengetøy:
  • 2-3 laken per soveplass.
  • 2-3 dynetrekk.
  • Soveskinn og dundyne str vogn/vogge som du kan flytte fra sted til sted.
- Stelleplass:
  • Bleier (1 pk i str 1 og str 2, mulig du trenger flere i str 1, men ikke sikkert). Anbefaler Libero over Pampers.
  • Et sted med vann.
  • Stellematte.
  • Håndklær eller gulpekluter som stelleunderlag.
  • Tørre engangskluter eller små, myke frottékluter
  • Babyolje (Ikke Natusan pga mineralolje)
  • Bepanthen og inotyol
  • Små kompress til rens av navle, evt øyne mm
  • Evt q-tips
  • Klorhexidin (til navle)
  • Øyedråper
  • Salvannsdråper til baby
  • Snørrsugeballong
  • Stikkpiller Paracet 0-4 mnd
  • Sted å bade (vasken fungerer best de første ukene)
- Stellebag:
  • Noe å ha bleier i
  • Bleier
  • Våtservietter
  • Bepanthen
  • Ekstra skift til deg og baby
  • Gulpeklut
  • Stelleunderlag
- "Uteklær":
  • Ullvotter
  • Ullsokker
  • Ullue
  • Ulldress
- Nattøy:
  • 3 pysjer (minst én bør være ull eller ullsilke)
- Dagtøy, str 56:
  • 4-5 bodyer, ull. Omslag de første 1-2 mnd
  • 3-4 bukser, ull eller tjukk "joggebukse" (strømpebukse kan være vanskelig å få på i starten)
  • 2-3 par sokker (Gjerne ganske lange så de sitter på, evt et par varme tøfler)
Det samme i str 62, men det kan være lurt å vente for å se hva DU liker å bruke. I tillegg kan det være greit med strikketøy: Jakke og bukse. Også et par sett i str 50 om du får veldig liten baby, men behold lappene på så kan du bytte.

- Annet/ekstra:
  • Noen pledd i ull og/eller bomull til byssing og svøping inne
  • Phillips avent babycall - selv den billige til 300,- er bedre enn alle andre
- Til mor:
  • Purelan salve
  • Brystskjold eller albueskjell
  • Ammeinnlegg (engangs og ull som kan vaskes på 60 grader)
  • 1-2 enkle ammebher (kjøp til etter hvert som de blir for små, puppene stabiliserer seg etter ca 6 uker og de fortjener å bli investert i)
  • Nattbind
  • Om du trenger store bleier får du kjøpt det på apoteket
  • Vannflaske
  • Biola og linfrø (du kommer til å forstå hvorfor)

Kommentarer fra meg:
  • Vi velger å bare kjøpe Easygrow bilstolpose og bruke denne i både bilstol og vogn (med saueskinn og ullpledd) siden det ikke er mange mnd før det blir varmt. Og så investerer vi i en god vinterpose til høsten igjen når vi vet mer hva vi vil ha.
  • Jeg har bodyer og bukser i bomull og velger å ha ull ytterst. Har fått tak i noe ull på tilbud og brukt, så jeg kan sjekke om baby tåler ull før jeg kjøper mer som skal rett på kroppen.
  • Jeg fant noen geniale sokker på Polarnopyret. De har i både bomull og ull, og de går langt oppover beinet.
    7325852933355.jpg

Jeg bruker nesten bare bæresele (vogna står inntil videre nesten ubrukt da lille ikke liker den) . Så ville vurdert caboo close eller lignende. Bruker nå angelpack når lille vokste ut av caboo.

Ville valgt neonate baby call. Den er overlegen på bilde (hvis du vil ha kamera) og lydkvalitet. Den har vært best i test gjentatte ganger.

Jeg har termin i februar og fikk følgende liste av ei venninne. Dette er jo hennes anbefalinger, men det er jo en hjelp:

- Bilstol med base
- Bilstolpose

- Vogn:
  • vinterpose
  • myggnett
  • regntrekk
  • vognskinn
  • ullpledd
- Soveplass inne dagtid:
  • Vogn/vognbag, kurv, vogg e.l.
- Soveplass natt:
  • Bedside crib eller sprinkelseng.
  • Ny madrass
- Sengetøy:
  • 2-3 laken per soveplass.
  • 2-3 dynetrekk.
  • Soveskinn og dundyne str vogn/vogge som du kan flytte fra sted til sted.
- Stelleplass:
  • Bleier (1 pk i str 1 og str 2, mulig du trenger flere i str 1, men ikke sikkert). Anbefaler Libero over Pampers.
  • Et sted med vann.
  • Stellematte.
  • Håndklær eller gulpekluter som stelleunderlag.
  • Tørre engangskluter eller små, myke frottékluter
  • Babyolje (Ikke Natusan pga mineralolje)
  • Bepanthen og inotyol
  • Små kompress til rens av navle, evt øyne mm
  • Evt q-tips
  • Klorhexidin (til navle)
  • Øyedråper
  • Salvannsdråper til baby
  • Snørrsugeballong
  • Stikkpiller Paracet 0-4 mnd
  • Sted å bade (vasken fungerer best de første ukene)
- Stellebag:
  • Noe å ha bleier i
  • Bleier
  • Våtservietter
  • Bepanthen
  • Ekstra skift til deg og baby
  • Gulpeklut
  • Stelleunderlag
- "Uteklær":
  • Ullvotter
  • Ullsokker
  • Ullue
  • Ulldress
- Nattøy:
  • 3 pysjer (minst én bør være ull eller ullsilke)
- Dagtøy, str 56:
  • 4-5 bodyer, ull. Omslag de første 1-2 mnd
  • 3-4 bukser, ull eller tjukk "joggebukse" (strømpebukse kan være vanskelig å få på i starten)
  • 2-3 par sokker (Gjerne ganske lange så de sitter på, evt et par varme tøfler)
Det samme i str 62, men det kan være lurt å vente for å se hva DU liker å bruke. I tillegg kan det være greit med strikketøy: Jakke og bukse. Også et par sett i str 50 om du får veldig liten baby, men behold lappene på så kan du bytte.

- Annet/ekstra:
  • Noen pledd i ull og/eller bomull til byssing og svøping inne
  • Phillips avent babycall - selv den billige til 300,- er bedre enn alle andre
- Til mor:
  • Purelan salve
  • Brystskjold eller albueskjell
  • Ammeinnlegg (engangs og ull som kan vaskes på 60 grader)
  • 1-2 enkle ammebher (kjøp til etter hvert som de blir for små, puppene stabiliserer seg etter ca 6 uker og de fortjener å bli investert i)
  • Nattbind
  • Om du trenger store bleier får du kjøpt det på apoteket
  • Vannflaske
  • Biola og linfrø (du kommer til å forstå hvorfor)

Kommentarer fra meg:
  • Vi velger å bare kjøpe Easygrow bilstolpose og bruke denne i både bilstol og vogn (med saueskinn og ullpledd) siden det ikke er mange mnd før det blir varmt. Og så investerer vi i en god vinterpose til høsten igjen når vi vet mer hva vi vil ha.
  • Jeg har bodyer og bukser i bomull og velger å ha ull ytterst. Har fått tak i noe ull på tilbud og brukt, så jeg kan sjekke om baby tåler ull før jeg kjøper mer som skal rett på kroppen.
  • Jeg fant noen geniale sokker på Polarnopyret. De har i både bomull og ull, og de går langt oppover beinet.
    7325852933355.jpg
Fin liste! :)

Bæresjal!

Back
Topp