Hva trenger man til bhg-start?

verpesyk

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
❤ Aprilbarna19 ❤
Gutten blir 2 år i august og skal begynne i bhg da. Driver og handler ull på salg nå, men hvor mange skift bør man ha, for å slippe vasking veldig ofte??? ;)

Tips til hva man trenger i tillegg til dette?
- softshelldress, vinterdress, regntøy (1 eller 2 sett så man ikke trenger å ta med hjem hver da om man skal ut hjemme?)
- ullundertøy (hvor mange sett?) Ikke bomull i det hele?
- ulldress/fleecedress mellomlag
- balalava
- ullsokker
- vintersko, støvler, sandaler, joggesko
- sovevogn med dunpose og annet tilbehør

Tar gjerne i mot tips :)

I barnehagen har vi alltid liggende to skift a strømpebukse, bukse, body/genser + innesko (sandaler). Vi har også dobbelt opp med regntøy, parkdress og vinterdress og sko så vi slipper å ta de med frem og tilbake.
Har alltid på mini lue, votter og mellomlag når jeg leverer så det tar jeg med frem og tilbake.
Mini sover inne på madrass så vogn trenger jeg ikke.
Utenom dette trengs drikkeflaske, matboks (til tur), kosebamse/smokker o.l barnet trenger for å sove, og selvsagt bleier

I barnehagen har vi alltid liggende to skift a strømpebukse, bukse, body/genser + innesko (sandaler). Vi har også dobbelt opp med regntøy, parkdress og vinterdress og sko så vi slipper å ta de med frem og tilbake.
Har alltid på mini lue, votter og mellomlag når jeg leverer så det tar jeg med frem og tilbake.
Mini sover inne på madrass så vogn trenger jeg ikke.
Utenom dette trengs drikkeflaske, matboks (til tur), kosebamse/smokker o.l barnet trenger for å sove, og selvsagt bleier

Takk for tips.
Tenkte på dette med strømpebukse eller ull-longs. Bedre med noe uten fot så det bare er å skifte sokker om de blir våte?
Og tenkte om man feks leverer i ull-longs, ullsokker og ullbody, samt mellomlag utenpå er det ok å bare gå i ullundertøy inne, eller må de ha med en bukse til inne utenpå longsen? :)

Matboks og flaske er greit :) men i det daglige får de mat til lunsj eller har de med? Ser det står oppført kostpenger, men lurer på om de skal ha med nistemat som på skolen. Helt grønn her :p Første barnet og jeg har aldri gått i bhg selv heller...

Ikke glem å merke klær og utstyr som skal i barnehagen...
Lapper er allerede kjøpt inn, men tenker det er greit å ha noen klær vi bruker til bgh som vi merker, så vi slipper å merke absolutt alle klær! :o

Lapper er allerede kjøpt inn, men tenker det er greit å ha noen klær vi bruker til bgh som vi merker, så vi slipper å merke absolutt alle klær! :eek:
Stol på meg, bare merk alt med en gang :hilarious: det er umulig å holde 100% styr på det.

Stol på meg, bare merk alt med en gang :hilarious: det er umulig å holde 100% styr på det.
Nei, ser for meg et virvar om man skal sortere det ene fra det andre

Takk for tips.
Tenkte på dette med strømpebukse eller ull-longs. Bedre med noe uten fot så det bare er å skifte sokker om de blir våte?
Og tenkte om man feks leverer i ull-longs, ullsokker og ullbody, samt mellomlag utenpå er det ok å bare gå i ullundertøy inne, eller må de ha med en bukse til inne utenpå longsen? :)

Matboks og flaske er greit :) men i det daglige får de mat til lunsj eller har de med? Ser det står oppført kostpenger, men lurer på om de skal ha med nistemat som på skolen. Helt grønn her :p Første barnet og jeg har aldri gått i bhg selv heller...
Kan bare svare for den barnehagen jeg er på utplassering i altså. (Utdanner meg til barnehagelærer) men hos oss får de brødskive m pålegg, frukt, melk, osv. Vi har varmmat av og til, vanligere at de større barna har med seg mat enn de små. Hør med barnehagen.
Hos oss er det vanlige klær utenfor ullundertøy fordi av og til kan det være gulvkaldt pga åpne dører alle veier. Også vil jeg anbefale å ha noen kortermede klær om de skal male eller liknende, for det er veldig populært, men kan fort bli grisete. :hilarious:

Kan bare svare for den barnehagen jeg er på utplassering i altså. (Utdanner meg til barnehagelærer) men hos oss får de brødskive m pålegg, frukt, melk, osv. Vi har varmmat av og til, vanligere at de større barna har med seg mat enn de små. Hør med barnehagen.
Hos oss er det vanlige klær utenfor ullundertøy fordi av og til kan det være gulvkaldt pga åpne dører alle veier. Også vil jeg anbefale å ha noen kortermede klær om de skal male eller liknende, for det er veldig populært, men kan fort bli grisete. :hilarious:
Tenker vi prioriterer frokost hjemme da, men får høre med de andre måltidene. Ja, godt tips med maling. Kan jo gjerne få tak i noe brukt «maletøy» som ikke er så farlig. Og lurt å høre om klær utenpå ull. Vi skal søke han inn i en bhg som blir ferdigbygd i sommer. Regner med det er godt isolert ;) To Espirabarnehager slås sammen til en stor ny :D

Hos oss får de lunsj og fruktmåltid i kostpengene, men må ha med frokost selv (siden ikke alle spiser frokost i bhg). Men fette og annen praktisk informasjon får du fra bhg før oppstart.

Synes du har fin liste og gode innsill over her(spesielt den med å merke alt tøy!!). I vår bhg går ungene rundt i ullundertøy inne, null stress, så det kommer vel an på bhg-bygget.

Anbefaler å droppe fleece i barnehagen. Den holder på vannet og blir kald, mens ull er varm selv om den blir våt. Er ikke alltid de voksne i barnehagen rekker å kjenne på alle barn hele tida.

Takk for tips.

Merker alt av klær og utstyr. Blir bare kaos med noe barnehage tøy og noe ikke. Tar ikke lang tid å merke alt og mye lettere for deg når alt er merket.

De fleste barnehager serverer lunsj og frukt måltid, men ikke frokost. Hvis det er fast tur dag er det også vanlig mange steder at man tar med mat den dagen.

Min erfaring er at strømpebukse er bedre enn ull longs + sokker, men her er det nok smak og behag. Ser at en annen har svart at bukse utenpå ull, men i vår barnehage går barna rundt i kun ull inne. Junior på 1 1/2 er ofte kun iført ull strømpebukse når jeg henter (han går ikke så det er lettere å krabbr i kun strømpebukse). Har alltid bukse i skiftekurven så bestemmer personalet hva som er best. I vår bsrnehage fikk jeg forresten med en liste over klær som man trenger og hva som alltid skal ligge i skiftekurven.

I vår barnehage har de egne malefrakker så vi trenger ikke eget maletøy.
Har du vært på besøk i barnehagen? Vil anbefale deg å dra på besøk så kan du høre hvordan de gjør deg i akkurat din barnehage ;)

Hos oss får de lunsj og fruktmåltid i kostpengene, men må ha med frokost selv (siden ikke alle spiser frokost i bhg). Men fette og annen praktisk informasjon får du fra bhg før oppstart.

Synes du har fin liste og gode innsill over her(spesielt den med å merke alt tøy!!). I vår bhg går ungene rundt i ullundertøy inne, null stress, så det kommer vel an på bhg-bygget.
Får bare kjøpe noen joggebukser i «siste liden» om de trengs mer enn ullstillongs :)

Anbefaler å droppe fleece i barnehagen. Den holder på vannet og blir kald, mens ull er varm selv om den blir våt. Er ikke alltid de voksne i barnehagen rekker å kjenne på alle barn hele tida.
Ja, blir litt forvirret av dette med fleece eller ikke som mellomlag :o
Noen mener fleece er bedre enn ull som mellomlag på høst og vår, men har ikke brukt fleece så mye fram til nå. Han sover feks alltid i ulldress med ull under.

Merker alt av klær og utstyr. Blir bare kaos med noe barnehage tøy og noe ikke. Tar ikke lang tid å merke alt og mye lettere for deg når alt er merket.

De fleste barnehager serverer lunsj og frukt måltid, men ikke frokost. Hvis det er fast tur dag er det også vanlig mange steder at man tar med mat den dagen.

Min erfaring er at strømpebukse er bedre enn ull longs + sokker, men her er det nok smak og behag. Ser at en annen har svart at bukse utenpå ull, men i vår barnehage går barna rundt i kun ull inne. Junior på 1 1/2 er ofte kun iført ull strømpebukse når jeg henter (han går ikke så det er lettere å krabbr i kun strømpebukse). Har alltid bukse i skiftekurven så bestemmer personalet hva som er best. I vår bsrnehage fikk jeg forresten med en liste over klær som man trenger og hva som alltid skal ligge i skiftekurven.

I vår barnehage har de egne malefrakker så vi trenger ikke eget maletøy.
Har du vært på besøk i barnehagen? Vil anbefale deg å dra på besøk så kan du høre hvordan de gjør deg i akkurat din barnehage ;)

Han skal begynne i bhg i august, så skal søke nå. Tenkte vi skal besøke de to øverste på ønskelista, men håper jo han får plass i førsteønsket. Vi skal på åpen dag der nå i slutten av måneden.

Ja, blir litt forvirret av dette med fleece eller ikke som mellomlag :o
Noen mener fleece er bedre enn ull som mellomlag på høst og vår, men har ikke brukt fleece så mye fram til nå. Han sover feks alltid i ulldress med ull under.
Ville bare droppa all fleece ;) dessuten gir det microplast i vask.

Ja, blir litt forvirret av dette med fleece eller ikke som mellomlag :eek:
Nøstebarn har tynn ullfrotté som etter min mening er mye bedre enn fleece. Tynt og luftig, men lunt og blir ikke klamt og kaldt (og ikke lagd av plast, ikke minst....). Syns lista di ser fin ut, merk alt ja-du trenger egentlig ikke dobbelt opp av ytterklær, men det er unektelig praktisk med f eks softshelljakke/bukse i tillegg til vårdress og vinterdress, samt regntøy-vi har en håndkletørker på badet som er kjempegrei nå på vinteren til tørking av yttertøyet. Kjekt med ekstra skift med tynn ull, ullsokker og tøfler- og sitteunderlag har vi med til turdag. Info om mat og sånn får du før barnehagestart, men kjekt å dra på besøk hvis du har mulighet til det når bhg er ferdigbygd. Fint for ungen også å være med og se :)

Mini her liker å ha ei tskjorte utenpå ulltrøya når det ikke er så kaldt, og vanlige tynne bomullsbukser. På vinteren er det tynn ull eller ull/silke innerst, og tykkere ull eller hjemmestrikk utenpå.

Hos oss får de ett varmmåltid om dagen, og så har de niste til måltid nr 2. De får frukt hver dag, og varm drikke på tur.

Back
Topp