Hva trenger man fra apoteket?

-Bambino-

Gift med forumet
Aprillykke 2016
Sommerfuglene
Tenkte jeg skulle ta en liten handletur på apoteket i morgen, men hva trenger man sånn i starten egentlig? Finnes jo alle mulige salver, kremer, oljer og såper... Jeg tenkte kanskje at termometer, nesesuger osv er sånn som man kan avvente til man har behov... Tenkte kanskje kjøpe en tube purelan og en tube bepanthen... Og så har de tilbud på tørre engangskluter på apotek1... 6 pakker til 100kr... Kanskje babyolje til badevannet og en pakke med bomullspinner... Noe mer/annet?

Neglesaks var det eneste jeg kom på i farten :-)

Nesesuger er gull verdt. Men ikke den der du må "klemme" ut snørret. Kjøp den fra otribaby(?) der du selv suger ut snørret til babyen. Høres ekkelt ut, men funker fantastisk bra :-)

Nesesuger er gull verdt. Men ikke den der du må "klemme" ut snørret. Kjøp den fra otribaby(?) der du selv suger ut snørret til babyen. Høres ekkelt ut, men funker fantastisk bra :-)
Den er helt super!!
Fantes, i hvert fall når jeg ventet sist (2,5 år siden), en sånn mappe med neglsaks, fil osv osv som er ganske kjekk;) Ellers høres lista bra ut:)

Termometer er veldig lurt å ha i hus fra starten av. Ingenting er skumlere enn om den nyfødte blir syk, og tro du meg du kommer til å vurdere endel ganger i starten "hmmmm, er han ikke litt varm tro?". Så måler man og Neida, han var ikke det likevel. :P ;)

Otribaby nesesuger er gull. Både for slim og gulp som kan sitte i nesa og gjøre babyen irritert.

Inotyol, beste salva mot såre rumper :)

Er det forskjell på inotyol og bepanthen?

Trenger man virkelig neglesaks osv? Biter man ikke de myke neglene til babyen?

Termometer hørtes kanskje lurt ut ja :) og har hørt flere snakke om den der nesesugeren... Får vel skrive det på lista til i morgen :)

Jeg fikk tips om at det var lurt med følgende:
- termometer (med rund tupp).
- Paracet stikkpiller
- neglesaks (tør ikke rive av neglene)
- nesesuger
- q tips
- klohex ett eller annet.
- salve til sår stump
- babyolje (fikk det i babyboks)

Mye får du jo kjøpt etter fødselen, men jeg ville ha i tilfelle så slipper man å bruke tid på det. Også vet jeg ikke hvor langt det blir til nærmeste apotek siden vi flytter.

Termometer hørtes kanskje lurt ut ja :) og har hørt flere snakke om den der nesesugeren... Får vel skrive det på lista til i morgen :)
Det eneste som fungerte på dattera mi var Inotyol når hun ble kjempe sår, hun hadde melkeallergi å ble så sår at hun nesten fikk kjøtt sår:/ (dette Var før di fant ut hva det var) har sverga til den siden, blir di litt såre er det bare å smøre på en gang så er det borte:)

Jeg fikk tips om at det var lurt med følgende:
- termometer (med rund tupp).
- Paracet stikkpiller
- neglesaks (tør ikke rive av neglene)
- nesesuger
- q tips
- klohex ett eller annet.
- salve til sår stump
- babyolje (fikk det i babyboks)

Mye får du jo kjøpt etter fødselen, men jeg ville ha i tilfelle så slipper man å bruke tid på det. Også vet jeg ikke hvor langt det blir til nærmeste apotek siden vi flytter.
Klorheksidin er det sikkert, for å rense navlestumpen med dersom den blir betent. ;)

Paracet er det egentlig ikke nødvendig å kjøpe da man ikke skal gi nyfødte under 3 måneder paracet uten å ha vært i kontakt med lege.

Vi kjøpte ei eske med 60mg sist men måtte kaste hele eska. Når hun først fikk feber etter vaksine så var hun vokst ifra de for nyfødte og måtte ha 125mg. ;)

Bepanthen brukte vi til lett rød stump, eller for å forebygge utslett.

Inotyol brukte vi til svært sår stump, når hun fikk skikkelig utslett.

Man trenger kanskje bare Bepanthen til å begynne med, sjeldent de får skikkelig bleieutslett med en gang. ;)

Om du hentar babyboksen frå Apotek1, har dei tre ulike salver, babyolje og lotion der.. dei er ikkje så store, men tenkjer det held i starten. Då får du prøvd om dei passar ditt barn og :-)

Jeg kjøpte neglesaks som skulle være tilpassa baby forrige gang, fikk ikke til å bruke den. Så jegvhar bare brukt sånn liten neglesaks som bruker til oss voksne. Har fungert supert og sønnen på 15 mnd syns fremdeles det er Ok å bruke den :)

551586bf9251553571d22d8b12d3eb69

Bepanthen har vært gull verdt å ha.

Babyolje fikk vi mye av.men syns ikke det var noe poeng i å bruke, føler det tetter igjen huden bare, og mer enn nok å bruke vann. Nr 1 blei veldig tørr i huden og da kjøpte vi en spesialolje som er ment for barn med atopiskeksem og brukte den en liten periode.

Purelan er tipptopp for min del til såre brystvorter

Nesesuger fra otrivin var gull verdt å ha,men kan kanskje vente med å kjøpe det til det trengs.

Sikkert mye annet stæsj jeg har kjøpt også (tok litt av på apoteket når de hadde 40% på alt :P )

Husker vi rensa navelen til brødrene mine med klorheksidin da de var nyfødte, men er det sånn nå at man egentlig skal la navleområdet være i fred så lenge det ikke ser ut til å være betent?

Husker vi rensa navelen til brødrene mine med klorheksidin da de var nyfødte, men er det sånn nå at man egentlig skal la navleområdet være i fred så lenge det ikke ser ut til å være betent?

Mener på at vi fikk beskjed om at vi bare skulle holde navleområdet tørt. Ikke rens eller noe.

Vi brukte ikke neglesaks før neglene begynte å bli litt hardere, jeg syntes det fungerte kjempefint å bite av selv. Jeg følte jeg hadde mer kontroll og når man uansett har babyen til kos på brystet krever det så lite :)

Men hvis du foretrekker neglesaks pass på å kjøpe den minste saksa du kan finne. Svigers har en som er hakket for stor og jeg er fremdeles ikke komfortabel med å bruke den på hun som blir 3 i mai..

Back
Topp