Hva trenger jeg?

Ohana

Andre møte med forumet
Hei! Jeg er gravid med mitt første barn, og lurer på hva jeg trenger/hva som er kjekt å ha? Selv småting, hvor mye av hver ting anbefaler dere? Har barneseng,stellebord,bilstol osv.

Babynest, bæresele/sjal (sjal er lettere i starten), brystpumpe, tørre servietter til vask, gallesåpe til å få bæsjeflekker av tøy (fungerer spesielt bra på ull), endel gulpekluter (jeg hadde 8 til å begynne med, men fikk gulpebaby, så kjøpte 8 til :) ), smekker (hadde bare 2-3, måtte ut og kjøpe noen dager etter hjemkomst...!).

Vippestol var kjekt etterhvert, bare 5-10 min i starten, men nok til at du rekker en rask dusj!

Noen av tingene er kanskje litt selvsagte, men skriver bare noe av det jeg kommer på jeg:

Vognpose, bilstolpose, adaptor til bilsete på vognen, babycall, paracet stikkpiller, termometer, ammeinnlegg, brystvortesalve, tykke qtips til navlestrengen, kompresser til å vaske barnet med, våtservietter, stelleveske (gjerne slike poser til å legge ting oppi for å holde mer orden), beskyttelse til bilsetet under bilstolen, speil til å ha i baksetet på bilen, tripp trapp stol med newborn seat (om du kjøper stokke step kan du kjøpe vippestol som kan brukes som newborn seat, 2 i 1), og ull er jo alltid gull ;)

Anbefaler bæresele fremfor sjal, det er mindre rom for å gjøre feil. ;)

Ammepute, ammebh-er (kjøp noen billige noen i 1-2 str større enn du er til vanlig), ammesalve (Purelan), ammeinnlegg (både ull og engangs), tripp trapp-stol med newbornsete, bleieposer, sinksalve, babyolje, kompresser (til bleieskift), potetmel, babycall, dyne til vogn, vognpose, tisselaken, babynest, gulpekluter..

Det meste kan du vente med til etter fødselen, og du kommer til å få masse i gaver også. :)
Klær lønner det seg å kjøpe brukt.

Det meste kan kjøpes inn etter behov, men ting du burde ha på plass før babyen kommer er bilstol, vogn, seng, stellebord og klær. Det er vanskelig å vite hvor mye klær du trenger, da noen babyer gulper mye eller tisser/bæsjer gjennom klærne. Og så er det jo et spørsmål om hvor stor babyen er og hvor lenge den bruker de forskjellige størrelsene. Vi hadde en del klær i strl 50 og litt i 56. Etterhvert som jeg trengte mer i de større størrelsene så dro jeg ut å kjøpte det. Bleier er også lurt å ha på plass, gulpekluter, tørre engangskluter til stell, en god salve for sår stump, purelan til såre brystvorter, ammeinnlegg og ammebh'er. Vi har hatt veldig god nytte av babynest, men det er ikke noe du MÅ ha. En dagseng er også kjekt å ha, slik at du kan legge fra deg babyen på en trygg plass. Kan være greit at den er mulig å flytte, slik at du kan ta med babyen om du feks skal ta en dusj. Vi skal kjøpe moseskurv med gyngestativ til babyen i magen, hvor man kan løfte kurven av stativet å bare bære den med seg

Skal se hva jeg kommer på, etter fem ukers testperiode. :)
Angående klær er det vanskelig å si hvor mye av hver størrelse. Fulgte en liste jeg fant med hvor mange av de forskjellige typene klær man burde ha før fødsel, for rett etterpå er det visst ikke så fristende å gå på shopping. Størrelse 50 rakk jeg nesten ikke å bruke, og mange plagg forble ubrukt. Brukte vel så mange plagg i str. 56 fra starten. Størrelser varierer også fra butikk til butikk, og fra merke til merke. Jeg fikk barn midt i juli, og sommeren har vært veldig varm. På barselavdelingen fikk jeg vite at babyene foretrekker temperatur rundt 19 grader, så det har for det meste gått i kortermede bodyer eller bare bleien.
Mamma har laget babynest, og det er blitt brukt hver dag. På dagtid har vi det i sofaen, og hvis hun sovner i stua på kvelden bærer vi med oss hele nestet til bedside-senga vi har fått låne. Kjekt å ha babyseng ved siden av, men hun ender alltid opp i senga vår når hun våkner for mat en eller annen gang. Man kan visst fint bruke vanlig sprinkelseng som bedside-crib også, har jeg hørt folk si. Litt billigere.
Vippestol hadde vi ikke tenkt å kjøpe, men plutselig fikk vi låne. Nå som jeg er hjemme alene med henne kan nok den bli veldig aktuelt, hvis jeg skal dusje og sånt f.eks., og kan ta henne med på badet.
Vi har en Bugaboo-vogn, og jeg kjøpte en tilhørende organizer brukt for en billig penge. Hørte folk si at den ikke var å anbefale, men her blir den faktisk brukt hele tiden! Vi har bare slengt den under da, ikke hengt på vognen. Har enda ikke hatt bruk for egen stelleveske. Vi får plass til noen bleier, engangsstellematte som kan brukes helt til den blir skitten, noen tørrservietter og en liten pakke våtservietter. Ekstra body til evt. klesskift har vi bare puttet i fotenden av vognen sammen med et pledd.
Ammepute kunne jeg ikke vært foruten. Kjøpte en Cozyfix brukt for halv pris, og er veldig fornøyd. Liker også at den har en reim man kan spenne fast rundt kroppen, så man trenger nesten ikke å bruke hendene på den.
Bæresjal og bæresele har vi nettopp begynt å ta i bruk. Vi har slitt litt med gråting om kvelden/natta i det siste, og da er det helt genialt å gå rundt med det. Babyen sovner med én gang. Kommer nok til å bruke sjal en del fremover, nå som jeg er alene hjemme og trenger noen ledige hender. Greier ikke å bære henne i armene lenge av gangen.
Vi bruker flanellkluter eller no sånt til stelleunderlag på stellematta. Det synes hun er helt fint å ligge på, og det er enkelt å bare slenge dem i vaskemaskina etter at uhellet er ute.
Vi har ganske lite bad, og har derfor kjøpt badebalja til Stokke. Den er sammenleggbar, så den tar minimalt med plass når den ikke er i bruk, som er ca. hele tiden. :)
Har noen litt tynne, fine kluter som jeg bruker under hodet i vogna f.eks., i tilfelle gulping og sånn. Har også noen på nattbordet og ved sofaen. Var ikke så mye gulping i starten, men var greit å være forberedt.
Refleks(er) til vogna er lurt. Har ikke kjøpt det selv enda, men merket behovet her en kveld nylig.
En lampe med dempet lys er fint å ha ved senga. Ikke alltid det er like kult å drive og lyse opp med mobiltelefonen for å se noe om natta.
Bilseteadapter til barnevogna er veldig praktisk, som noen andre her skrev.
Til amming ble jeg anbefalt Purelan-salve og ullinnlegg. Brukte begge deler i starten, så jeg vet ikke om det ville blitt verre uten. Verdt å ha er det nok.
Brystpumpe er også praktisk om man ammer. Kjøpte en digital en fra ei venninne, og den fungerer veldig bra. Kan fort være veldig praktisk å ha melk liggende, for da får man frihet til å gå ut døra uten ungen i blant (om man vil det). Melka kan for øvrig fryses, så man trenger ikke å stresse med pumping i det øyeblikket man må ha det.
Kamera må man ha, så man får foreviget alle øyeblikkene. :)
Ellers kommer jeg ikke på noe annet her og nå.

Jeg syntes det var greit å kjøpe inn de viktigste tingene og så kjøpe litt mer etterhvert når jeg så behovet.

• Seng, med madrass, tisselaken og to vanlige laken som skift. Koseklut
  • Hjemmestrikka ullpledd. Hadde 4 stk. Et i vogna, et i senga, to til skift. Vi brukte aldri dyna.
  • Helsetepper, 2 stk
  • Stellebord + stellesalve og babyolje og talkum
  • Vogn
  • Bilstol (om man har bil
  • Ammepute, veldig behagelig
  • Nok gasskluter og flanellskluter! Brukte flanell under hodet til babyen, gasskluter til å tørke. Mange! Gjerne 20 stk.
  • Omslagsbodyer. 4 bomull 2 ull
  • Strømpebukse. 4 bomull 2 ull
  • Lue, 2 stk. Gjerne ull om det er høstbaby
  • Tykke ullsokker 1 par til utebruk
  • Ullfleecedress fra Sparkjøp, rimelige og gode til utebruk
  • Vinterpose, til høst/vår holder et ullteppe eller to
  • Fra 2-3 mnd alder:
  • Lekegrind
  • Lekematte + Småleker til baby

Utenom det vil jeg også anbefale elastisk sjal fra nyfødt og bæresele fra 3-4 mnd alder. Det er herlig å bære baby :)

Hva jeg synes har vært det viktigste til nå, som ikke er nevnt, er:

* Nok håndklær (blir fort både bæsj og tiss med en gang bleia kommer av)
* Smokker (ta med på sykehus!)
* Noe til å fryse morsmelk i. Jeg har beger fra Avent.
* Cosyfix ammepute (verdt hver en krone!)
* Små kluter fra princess til vask av ansikt og til bleieskift. Min blir fort sår av våtservietter. Blir også mye mindre søppel av å bruke vaskbare kluter.
* Videokamera er ganske kjekt å ha.
* Koppholder fra tinkafu til vogna.
* Easygrow lite vognpose (ikke hvis du får vinterbaby)
* Babycall med video
* Ha litt morsmelk erstatning i hus før babyen kommer i tilfelle ammingen ikke funker og du kommer hjem på en søndag! Og ett par flasker (kjøp de store, så slipper du å kjøpe nye når babyen begynner å drikke mer)
* Mer enn 1 tørkestativ!

Last edited:
Back
Topp