Skal se hva jeg kommer på, etter fem ukers testperiode.
Angående klær er det vanskelig å si hvor mye av hver størrelse. Fulgte en liste jeg fant med hvor mange av de forskjellige typene klær man burde ha før fødsel, for rett etterpå er det visst ikke så fristende å gå på shopping. Størrelse 50 rakk jeg nesten ikke å bruke, og mange plagg forble ubrukt. Brukte vel så mange plagg i str. 56 fra starten. Størrelser varierer også fra butikk til butikk, og fra merke til merke. Jeg fikk barn midt i juli, og sommeren har vært veldig varm. På barselavdelingen fikk jeg vite at babyene foretrekker temperatur rundt 19 grader, så det har for det meste gått i kortermede bodyer eller bare bleien.
Mamma har laget babynest, og det er blitt brukt hver dag. På dagtid har vi det i sofaen, og hvis hun sovner i stua på kvelden bærer vi med oss hele nestet til bedside-senga vi har fått låne. Kjekt å ha babyseng ved siden av, men hun ender alltid opp i senga vår når hun våkner for mat en eller annen gang. Man kan visst fint bruke vanlig sprinkelseng som bedside-crib også, har jeg hørt folk si. Litt billigere.
Vippestol hadde vi ikke tenkt å kjøpe, men plutselig fikk vi låne. Nå som jeg er hjemme alene med henne kan nok den bli veldig aktuelt, hvis jeg skal dusje og sånt f.eks., og kan ta henne med på badet.
Vi har en Bugaboo-vogn, og jeg kjøpte en tilhørende organizer brukt for en billig penge. Hørte folk si at den ikke var å anbefale, men her blir den faktisk brukt hele tiden! Vi har bare slengt den under da, ikke hengt på vognen. Har enda ikke hatt bruk for egen stelleveske. Vi får plass til noen bleier, engangsstellematte som kan brukes helt til den blir skitten, noen tørrservietter og en liten pakke våtservietter. Ekstra body til evt. klesskift har vi bare puttet i fotenden av vognen sammen med et pledd.
Ammepute kunne jeg ikke vært foruten. Kjøpte en Cozyfix brukt for halv pris, og er veldig fornøyd. Liker også at den har en reim man kan spenne fast rundt kroppen, så man trenger nesten ikke å bruke hendene på den.
Bæresjal og bæresele har vi nettopp begynt å ta i bruk. Vi har slitt litt med gråting om kvelden/natta i det siste, og da er det helt genialt å gå rundt med det. Babyen sovner med én gang. Kommer nok til å bruke sjal en del fremover, nå som jeg er alene hjemme og trenger noen ledige hender. Greier ikke å bære henne i armene lenge av gangen.
Vi bruker flanellkluter eller no sånt til stelleunderlag på stellematta. Det synes hun er helt fint å ligge på, og det er enkelt å bare slenge dem i vaskemaskina etter at uhellet er ute.
Vi har ganske lite bad, og har derfor kjøpt badebalja til Stokke. Den er sammenleggbar, så den tar minimalt med plass når den ikke er i bruk, som er ca. hele tiden.

Har noen litt tynne, fine kluter som jeg bruker under hodet i vogna f.eks., i tilfelle gulping og sånn. Har også noen på nattbordet og ved sofaen. Var ikke så mye gulping i starten, men var greit å være forberedt.
Refleks(er) til vogna er lurt. Har ikke kjøpt det selv enda, men merket behovet her en kveld nylig.
En lampe med dempet lys er fint å ha ved senga. Ikke alltid det er like kult å drive og lyse opp med mobiltelefonen for å se noe om natta.
Bilseteadapter til barnevogna er veldig praktisk, som noen andre her skrev.
Til amming ble jeg anbefalt Purelan-salve og ullinnlegg. Brukte begge deler i starten, så jeg vet ikke om det ville blitt verre uten. Verdt å ha er det nok.
Brystpumpe er også praktisk om man ammer. Kjøpte en digital en fra ei venninne, og den fungerer veldig bra. Kan fort være veldig praktisk å ha melk liggende, for da får man frihet til å gå ut døra uten ungen i blant (om man vil det). Melka kan for øvrig fryses, så man trenger ikke å stresse med pumping i det øyeblikket man må ha det.
Kamera må man ha, så man får foreviget alle øyeblikkene.

Ellers kommer jeg ikke på noe annet her og nå.