Hva trener dere;)?

En tråd i 'April 2018' startet av Alderrabalder, 7 Aug 2017.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. Alderrabalder Elsker forumet August 2018

    Altså...målet her var å trene å gå ned 5 kilo kilo at jeg lå på samme vekt som de andre to svangerskapene som var veldig bedagelig. Siden det klaffet med en gang denne gangen kom aldri den sjansen. Så hva trener dere? Jeg må få bygget opp bekkenet mer og vil ha en sterk gravidkropp ;)
     
    • Liker Liker x 1
  2. Pære Forelsket i forumet

    Jeg trener styrke [emoji4] følger samme treningsopplegg som før graviditeten, men øker ikke noe særlig på vektene med mindre det kjennes for lett. Og så har jeg trent intervall på mølla fram til nå, men leser at man ikke skal ha for høy puls når man er gravid? At all trening bør være på et moderat nivå. Noen som kan mer om det?
     
    • Liker Liker x 1
  3. Dilbertina Forumet er livet *Aprilbaby 2018*

    Jeg trener styrke, løper, og gjør yoga.

    Jeg tror det med høy puls er litt utdatert informasjon. Svigerinna til ei venninne av meg var med på et prøveprosjekt på sykehuset, hvor hun trente intervall gjennom hele svangerskapet (hun var litt overvektig). Hun har aldri vært i så god form som da. [emoji28] Så jeg kommer til å trene intervall, men dropper nok høyintensitetsintervallene, og går heller for 4x4. Om formen tillater det, selvfølgelig. Jeg fikk så høy hvilepuls i de forrige svangerskapene, at jeg ikke turte å trene med så høy intensitet. Men gikk MYE på ski, helt til uke 40. [emoji4]
     
    • Liker Liker x 1
  4. Alderrabalder Elsker forumet August 2018


    Oi. Steinbra!
    Jeg har en elipsemaskin i hus så den prlver jeg å gå på 30 min hver dag. I tillegg må jeg få til noe annen trening. Kroppen er ikke vant til trening siste året. Litt vanskelig å vite hvor jeg skal begynne:)
     
  5. Alderrabalder Elsker forumet August 2018

    Tips til intervall for nybegynner?
     
  6. Donna Glad i forumet *Aprilbaby 2018*

    Jeg prøver å få til løpeturer i ny og ne, og skravleturer med venninner :D jeg skal også lage meg et program for å styrke korsryggen. Det er planen min hvertfall, spørs bare om jeg får det til :p
     
  7. Donna Glad i forumet *Aprilbaby 2018*

    Nybegynner kan jo være i så forskjellig form også:p så er kanksje litt vanskelig å vite eksakt hva som er best for deg.

    Hvis du løper på mølle går det ann å prøve deg fram hvor lenge du klarer å holde høy intensitet på mølla før du må hvile. Så slapper du av like lenge før du starter på ny runde. Intervaler kan være så mangt.

    Ute i skogen kan du finne en bakke som er passe lang for deg, løpe den opp, gå ned x 4. Hvis bakken er veldig lang, kan du løpe oppover i ditt tempo i 2 min, snu og gå ned igjen før du løper opp igjen. Det synes jeg er veldig greit, for da ser man målet sitt lettere enn å løpe på mølle. Det som er morsomt er at når du kommer i bedre form vil du nå lenger i samme bakke på de 2 min. Da ser man lett at formen har blitt bedre :) Ettervært kan du øke lengden på intervalen før du snur, dvs løpe 3 min oppover f.eks før du snur:)
     
  8. Pære Forelsket i forumet

    Åkei. Interessant [emoji4] vet du noe om hva de konkluderte med etter prosjektet?
     
  9. Nellie Flørter med forumet

    Jeg går på gruppetimer med spinning og styrke ca 4-5 ganger i uken. Har ikke endret noe fra tidligere , og kommer til å forsette å trene likt så lenge kroppen tillater det:)
     
    • Liker Liker x 1
  10. Pære Forelsket i forumet

    Tenker jeg prøver å holde meg til det jeg forstår av denne https://helsenorge.no/gravid/trening-graviditet-og-fodsel

    Intervall er grusomt nybegynner eller ei [emoji23] men det er også forferdelig effektivt [emoji106]Jeg pleier å trene 4*4intervall, ellers trener jeg intervall i 10minutter etter styrkeøkter. Da varierer jeg mellom 75s høy intensitet med 45s aktiv pause, eller 45s høy intensitet med 15s pause uten aktivitet. For hver gang øker jeg tempoet eller stigningen litt på en av rundene. Det er sikkert lurt å lese seg litt opp og evt. Snakke med jordmor eller lege hvis du er usikker på hvor hardt du skal tillate deg å presse. Ser det anbefales moderat nivå, så er selv litt usikker på intensiteten og om jeg skal fortsette med intervalltreninga, er oppe i 160-170 i puls da.. hvis jeg skal ha 70% av makspuls skal jeg ligge på 130-136. Samtidig ønsker jeg jo å i alle fall vedlikeholde formen...
     
    • Liker ikke Liker ikke x 1
  11. RainbowDash Forumet er livet Vi som prøver :) Himmelbarn Assistert-jentene

    Styrke, liten tid til det jeg vanligvis trener i tillegg i det siste.
     
  12. Dilbertina Forumet er livet *Aprilbaby 2018*

    Nei, det husker jeg ikke.. Annet enn at det var veldig bra både for mor og barns helse. [emoji6]
     
    • Liker Liker x 1
  13. Dilbertina Forumet er livet *Aprilbaby 2018*

    Hm.. Du løper høyintervall enda? Det er så effektivt og greit, men usikker på om jeg tør presse meg så mye...
     
  14. Aprilønske 2018 Forelsket i forumet *Aprilbaby 2018*

    Jeg går bare rolige turer nå, men skal skru opp intensiteten litt etter uke 8/9 tenker jeg[emoji4]
     
    • Liker Liker x 1
  15. Pære Forelsket i forumet

    Nei jeg har ikke turt det nå. Men har gjort det mange ganger før jeg oppdaget at jeg var gravid. Var det jeg var usikker på, hvor hardt kan man kjøre seg mtp. Puls? Elsker å pushe meg, men vil jo ikke ta noen sjangser.
     
  16. Bkno6754892 Første møte med forumet

    Hvis flere lurer selv om dette er en gammel tråd; Man bør ikke være over 70 - iallefall ikke over 80% i makspuls. De fleste vet ikke makspulsen sin, den vet man kun om man har testet den.. Man kan ikke beregne ut fra alder osv, det er for store individuelle forskjeller til at det er noe holdbart i det hele tatt.

    Når man løper 4x4 skal man være 85-95% i makspuls i dragene hvis man gjør det riktig, for at det skal være effektivt og for å unngå for mye syreopphopning.
    Når man er gravid er det flere grunner til at man ikke skal ligge over 80%, dermed kan man løpe 4x4 - MEN da må man vite at man ligger under 80% i makspuls. Det vil da naturligvis ikke være like effektivt som å gjøre det "ordentlig", men det er mye bedre enn ingenting - og babyen først, ikke sant :)?


    Igjen presiserer jeg at man ikke vet makspulsen sin med mindre man har testet. Det er derfor dumt å gå ut i fra at ens 70% er 136 , f.eks. For alt du vet er det din 95% :) Makspuls er medfødt og går ned med alderen.

    Hilsen personlig trener og ergoterapeut :)
     

Del denne siden