Hva tenker du om at Stavanger vurderer å nekte uvaksinerte barn fri tilgang til bhg og skole?

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Når det kommer til skole, har de ikke lov til det, kommunen er lovpålagt å gi et opplæringstilbud til ALLE barn.

Når det kommer til barnehage er jeg delt.
Ja, noen etnisk norske foreldre vil ikke vaksinere barna sine uten en god grunn til å ikke gjøre det, men det er også er faktum at vaksinemotstandere dessverre har fått et litt for stort innpass blant enkelte grupper med innvandrerbakgrunn og blir hørt i sin skremselspropaganda, mange av disse barna trenger barnehage for i det hele tatt lære seg ordentlig norsk før de begynner på skolen. Dette vil fort gå utover barna.
Samtidig blir det et pressmiddel mot foreldre som er avhengig av barnehageplass siden de skal på jobb

Gjør det noe om barn uten vaksine går på skolen da? Hvis de andre barna er vaksinert blir de jo ikke smittet uansett?

Syns det er bra, og syns egentlig de burde trekke det enda lengre. Ikke gi barnetrygd eller kontantstøtte med mindre man har medisinske årsaker for å ikke vaksinere barnet.

Og ja, har tatt alle oppfølgingsvaksiner som var nødvendig, i tillegg til å betale 3500 for vaksine mot hpv.

Last edited:
Når det kommer til skole, har de ikke lov til det, kommunen er lovpålagt å gi et opplæringstilbud til ALLE barn.

Ja, noen etnisk norske foreldre vil ikke vaksinere barna sine uten en god grunn til å ikke gjøre det, men det er også er faktum at vaksinemotstandere dessverre har fått et litt for stort innpass blant enkelte grupper med innvandrerbakgrunn og blir hørt i sin skremselspropaganda, mange av disse barna trenger barnehage for i det hele tatt lære seg ordentlig norsk før de begynner på skolen. Dette vil fort gå utover barna.
Samtidig blir det et pressmiddel mot foreldre som er avhengig av barnehageplass siden de skal på jobb
Det var vel ifht nærskolen hvis noen på den skolen ikke kunne vaksineres. Da må de gå på en annen skole der alle er vaksinerte

De kan jo gå som vanlig, med en legeerklæring bør det gå bra.

Men som artikkelen sier bør jo de som nekter å vaksinere ta et felles ansvar på andre måter
Jojo, men det ble spurt om de barna som ikke er vaksinert uansett kunne gå på skolen. For hvis de andre er vaksinert, så blir de ikke smittet likevel.
Og da tenker jeg (som nevnt), hva med de som faktisk ikke har mulighet til å vaksinere? Et sted starter smitten og hvis mange nok tenker at andre tar seg av flokkimmunitet, så har vi et problem :sorry:

Synes det er en bra ting. Litt skremmende hvor mye man som forelder kan gjøre mot barna sine uten å nødvendigvis ha forståelse for hva man gjør..

Jeg har frisket opp vaksinene mine jevnlig, og mannen skal få frisket opp sine før babyen kommer.

Synes den løsningen som Stavanger kommune skisserer virker fornuftig. Finnes det barn som ikke kan vaksinere seg av medisinske grunner på nærskolen så må barn som ikke er vaksinert fordi foreldrene ikke vil gå på en annen skole. Mer rettferdig det enn at de barna som er utsatte må flyttes rundt eller få hjemmeundervisning.

Syns det så veldig fornuftige ut! De blir jo ikke nektet inngang (om de mangler legeerklæring), får bare ikke fritt velge barnehage eller skole lengre. Det er jo bra! Enig med ene moren som uttalte seg, at vaksiner ikke er en privatsak, det er et samfunnsansvar. All den tid dine valg kan skade andre (de som ikke kan vaksinere seg av medisinske årsaker eller er for unge enda), så må den som aktivt velger det vekk heller tilpasse seg.

De snakker ikke om å la være å gi et utdanningstilbud, bare at personer som velger å ikke vaksinere seg må tilpasse seg i stedet for omvendt. Det synes jeg er rettferdig. I stedet for at barn som har nedsatt immunforsvar tvinges til å bytte vekk fra nærskolen eller få hjemmeundervisning så må barn av foreldre som ikke vil vaksinere ta de ubeleilighetene. Er tross alt bare en av disse to gruppene som har et valg.

De som velger med hodet i utedoen, skal iallefall ikke være de som skal ha noen som helst rett til å diktere hvordan samfunnet skal være. Stiller man seg selv på den utedoen, så kan man ikke klage over driten man selv har satt seg i.

Figuratively speaking.

Jojo, men det ble spurt om de barna som ikke er vaksinert uansett kunne gå på skolen. For hvis de andre er vaksinert, så blir de ikke smittet likevel.
Og da tenker jeg (som nevnt), hva med de som faktisk ikke har mulighet til å vaksinere? Et sted starter smitten og hvis mange nok tenker at andre tar seg av flokkimmunitet, så har vi et problem :sorry:
Jeg tror egentlig vi er helt enige, bare formulerer oss litt forskjellig.

Ja vi har et problem hvis flere tenker sånn. Derfor, tror jeg, mener Stavanger at de som nekter å vaksinere ikke får lov til å gå i en bhg eller skole der det går barn som av medisinske årsaker ikke kan vaksineres. Da blir de som ikke kan vaksineres beskyttet av de som går på skolen, for de må være vaksinert.
De som nekter å vaksinere må da gå på en skole der det ikke er barn som ikke kan vaksineres. Men da vil jo de som ikke er vaksinert der også være utsatt for smitte, men det har jo da foreldrene valgt selv tenker jeg... For de som vaksinerer er jo beskyttet og kan fint gå sammen med barn som er nektet vaksine.

Jeg tror egentlig vi er helt enige, bare formulerer oss litt forskjellig.

Ja vi har et problem hvis flere tenker sånn. Derfor, tror jeg, mener Stavanger at de som nekter å vaksinere ikke får lov til å gå i en bhg eller skole der det går barn som av medisinske årsaker ikke kan vaksineres. Da blir de som ikke kan vaksineres beskyttet av de som går på skolen, for de må være vaksinert.
De som nekter å vaksinere må da gå på en skole der det ikke er barn som ikke kan vaksineres. Men da vil jo de som ikke er vaksinert der også være utsatt for smitte, men det har jo da foreldrene valgt selv tenker jeg... For de som vaksinerer er jo beskyttet og kan fint gå sammen med barn som er nektet vaksine.
Ja, vi tenkte helt likt :D var det jeg tenkte, bare litt problemer med å formulere meg når jeg er sliten :p

Back
Topp