Hva tenker dere om polygami?

Det er jo andre steder i verden hvor det går andre veien: En del områder rundt Himalaya, mener jeg, hvor fattige brødre/kamerater går sammen for å få råd til å gifte seg. Da er alle sammen gift med samme kvinne, siden det er det de har råd til med tanke på medgift/forsørge barn m.m.

Det er med andre ord presedens og tradisjon for flere typer polyamorøse forhold i verden i dag, enten det er av romantiske, økonomiske eller samfunnsmekaniske årsaker.

Så forresten en ganske kjip dokumentar fra Frankrike for noen år siden, som tok for seg familier hvor mannen hadde flere koner når de innvandret til landet - hvor det ikke er lov med flerkoneri.
Mannen i huset måtte altså skille seg fra den nye kona/ikke stå oppført som gift, mens hun og barna hennes da ble sittende uten rettigheter i forhold til ham og deres forhold.
De fikk heller ikke lov til å bo sammen - han kjøpte ny leilighet i samme bygg for kone nr. 2 med barn, men selv det ble sett på som "for tett". Når man tar med at kone nr. 1 var blitt invalid og var avhengig av hjelp fra kone nr. 2, så begynner det å bli RIKTIG kjipt...

jeg synes det er litt rart å tenke på at det som oftest er en mann med flere kvinner, når det motstrider bioligien. Kun 1% av sædcellene er befruktningsdyktige - resten er "kampceller" som dreper andre menns celler dersom de møter på noen inne i kvinnen. Dvs at en kvinne kanskje er ment for å ha flere sexpartnere. I tillegg er mannens penis utformet slik at den "måker ut" sæd som allerde er inne i kvinnens sjede under samleie (denne teorien synes jeg personlig kan diskuteres hehe). I tillegg vil kvinner som er i samme "flokk" (som er mye sammen) tilpasse menstruasjonssyklusen sin til hverandre slik at de har eggløsning samtidig. Fordi kvinner som har el er alltid mer tiltrekkende på menn og slik vil da alle "stille likt" og de kvinnene med best gener vil få seg en partner (eller flere). Men på en annen side så er det mest produktivt at menn har flere damer.

jeg synes sjalusi er en farlig følelse å tulle med. men hvis alle parter er komfortable med det så synes jeg man bør få velge selv. og det gjør man vel også til en viss grad - man kan jo velge å være i åpne forhold. man må jo ikke gifte seg. men det må kunne gå begge veier, altså likestilling mellom kjønn.

Løsa skrev:

*Meya* skrev:

Jeg har ofte tenkt på hvorfor flerkoneri ikke er lov, mens det å ha elskerinner per say, er lov.

Det har jeg ikke tenkt særlig over før, men du sier jo noe der.

det er jo ikke noe mer lov det, bare ingen måte å kunne kontrollere det på...

Jeg syns det blir helt feil...

Er sikkert praktisk mtp husarbeid og barnepass, men kan ikke skjønne at noen klarer å dele mannen sin med opptil flere andre!

Mrs Lutz skrev:

Løsa skrev:

*Meya* skrev:

Jeg har ofte tenkt på hvorfor flerkoneri ikke er lov, mens det å ha elskerinner per say, er lov.

Det har jeg ikke tenkt særlig over før, men du sier jo noe der.

det er jo ikke noe mer lov det, bare ingen måte å kunne kontrollere det på...

Jo, pr definisjon er det mere lov det, fordi man kan ikke anmelde noen for å være utro, men om han er gift, selv om det kun er en religiøs sermoni så kan han få straff fordet. 

syns det høres koselig ut jeg

synes så absolutt det burde være lov. hadde overhodet ikke vært meg imot å levd slik engang :p da vel og merke å ha samme mann, men jeg ville ikke vært kjæreste med den andre dama likavel, hadde vært greit å avlaste hverandre :p hehe

Så lenge det gjelder voksne mennesker som lever i et likeverdig forhold ser jeg ingenting galt i det.
Tenker at en storfamilie kan være noe veldig bra.

Jeg har sett 4 sesonger av big love nå, og finner den ganske interessant. Ser litt andre sider enn jeg har tenkt over før, så nå er jeg ikke tvert imot.

Dere vet hva straffen for polygami er?

Flere svigermødre! :-)

Hemmelig en stund! skrev:
Dere vet hva straffen for polygami er?

Flere svigermødre! :-)

Det må være det som holder min mann unna. 

Tar gjerne to menn jeg
Siden kjæresten min vil offshore i 5/5 turnus så kunne jeg jo hatt to stk som jobbet sånn, så slapp jeg være alene

Så lenge mannen og konene har det bra, så er det vel greit :)
Det er nok betraktelig mindre utroskap i slike forhold :)

Back
Topp