Hva tenker dere om doppler til hjemmebruk?

AnLinnea

Elsker forumet
Himmelbarn
Påskekyllingene 2020
Jeg er i tenkeboksen på om jeg skulle kjøpt meg det. Er 16+2 i dag.

Fordelen er jo at man har muligheten til å høre liv hjemme av og til. Med morkaka foran og en erfaring med å miste sent, kjenner jeg det frister..

Samtidig har man jo baksiden av dette som handler om stresset og bekymringen som kanskje kommer unødig om man ikke finner hjertelyden.

Hva tenker dere?

Del gjerne erfaringer og tanker ❤️
 
Jeg kjøpte meg doppler.. Brukte den endel i starten, så mye at jeg ba mannen min om å gjemme dem :hilarious: Jeg har aldri opplevd og ikke finne hjertelyden, men forrige uke tvingte jeg mannen til å finne dem frem, fordi jeg hadde hatt så vondt i magen den dagen og ville høre at lille hadde det bra. Da fant jeg ikke hjertelyden med engang, holdt på lenge. Da ble jeg sykt stresset og livredd. Endte med at mannen min tok over letinga, og fant den :Heartred Da gråt jeg meg ihjel av lykke, fordi jeg hadde vært så redd. Viste seg at jeg lette på feil sted, tenkte at lyden ville være høyere opp siden jeg da var lenger på vei enn sist, men hjertelyden var fremdeles langt nede.
I går ba jeg han finne dem frem igjen, for ville høre. Er 17+3 i dag, og skal på OUL 19+0. Trengte å høre lille mens jeg ventet. Da fant jeg lyden med engang.
Det er virkelig verdens fineste følelse, og verdens fineste lyd. :Heartred
 
Vi har doppler og synes det er veldig koselig å bruke når vi vil høre hjertelyden til de små :) har opplevd flere ganger å ikke finne lyd, men stresser ikke over det da de beveger seg inni der. Prøver heller igjen dagen etterpå eller noe :)
 
Jeg har doppler å synes det er veldig koselig :happy: brukte den ikke noe særlig fra uke 10 og frem til uke 15 for jeg ville ikke bli unødvendig bekymret. Nå er jeg 18+4 å finner den med en gang :love7
 
Jeg har ikke, og har ikke tenkt å skaffe det. Elsker lyden, men er ikke så stresset denne gangen. Er i tillegg ganske ofte hos legen og han finner den hver gang:) Så tenker at det holder:)
 
Sniker, jeg har brukt min noen ganger. Men maks 5 ganger på 26 uker. For min del har det vært betryggende å finne hjertelyden. Særlig når man begynner å kjenne litt liv, men ikke hver dag. Og i begynnelsen når kvalmen og symptomene er borte.
Jeg beholder den litt til i tilfelle det kommer dager med lite liv.

Men har aldri brukt den mye, jeg kunne blitt "avhengig" og er klar Over det. Derfor har jeg tatt den frem mindre en jeg har hatt lyst til.
 
Jeg vurderte det, men innså at når jeg begynner å kjenne liv daglig, kommer jeg ikke til å trenge den mer, og jeg vil ikke bruke penger på noe jeg skal brukes så kort tid.

Men jeg skjønner veldig godt at folk gjør det, for det er virkelig vanskelig å være usikker og redd.
 
Jeg har tenkt at det bare ville stresset meg unødvendig dersom jeg ikke skulle finne hjertelyden.. Jeg velger heller å høre hjertelyd de gangene jeg skal til jordmor, og heller høre med henne utenom de vanlige timene dersom det skulle skje noe og jeg tror det kan være noe galt. Det er jo selvfølgelig veldig individuelt hvor stresset man blir da :)
 
Jeg kjøpte en da jeg gikk gravid med førstemann. Jeg var en del stressa før jeg kjente liv hver dag så brukte den noen ganger. I dette svangerskapet tar jeg det mer med ro. Hører hjertelyden hos lege/jordmor og det er nok for meg og snart kjenner vi jo liv hver dag så jeg hadde ikke stressa med å kjøpe en så sent i svangerskapet. Har ikke brukt min en eneste gang med nr 2.
MEN er du veldig stressa og trenger ro i hodet så vil det hjelpe deg å kjøpe en så sant du finner hjertelyden da. Tror jeg betalte rundt 500 kr for min.
 
Ettersom det stresser babyen, tenker jeg at det er unødvendig. Ja det er godt å få bekreftet at det er liv, men det får man hos lege og jordmor også. Så får heller bare jeg bekymre meg litt mer enn jeg kunne gjort :)
 
Jeg har og er glad for det! Bruker den ikke så ofte og har ikke stresset de gangene jeg ikke har funnet hjertelyden :) hadde kanskje stresset hvis jeg ikke hadde funnet den nå som jeg er lenger på vei, men det har heldigvis ikke skjedd.
Hvis du er 16+2 kjenner du kanskje bevegelse snart og da blir det kanskje mer unødvendig med doppler.
 
Tusen takk for svar alle sammen ❤️ Jeg skal tenke litt på hva jeg gjør, men skal kikke litt på Finn for å se om jeg finner en brukt!
 
Jeg er i tenkeboksen på om jeg skulle kjøpt meg det. Er 16+2 i dag.

Fordelen er jo at man har muligheten til å høre liv hjemme av og til. Med morkaka foran og en erfaring med å miste sent, kjenner jeg det frister..

Samtidig har man jo baksiden av dette som handler om stresset og bekymringen som kanskje kommer unødig om man ikke finner hjertelyden.

Hva tenker dere?

Del gjerne erfaringer og tanker ❤️

Sniker
Etter først en SA og deretter en dødfødsel brukte jeg doppler ukentlig til jeg kunne kjenne liv tydelig.
Når man kjenner liv skal det alltid være rettesnor for om man tar kontakt med føden osv, men for meg var det en trygghet å vite at hjertet fortsatt slo før dette. Jeg fant alltid hjertelyden fra jeg prøvde første gang så tidlig som rundt 9+0 :)
Hadde en fra teknikkmagasinet, den var ikke veldig dyr heller.
Det er noe helt spesielt å være gravid etter å ha mista så seint som du gjorde sist, og kan ikke på noen måte sammenlignes med bekymringene til en "vanlig" gravid som ikke har mistst noen gang. Jeg skjønner godt at du vurderer doppler hvertfall, og i små mengder skal det nok gå helt fint for babyen også. Man bruker den jo ikke mer enn noen sekunder etter man finner hjertelyden, og en lærer seg raskt teknikk for å finne den fort.
 
Jeg vurderte å kjøpe det, men etter å ha vært hos legen og jeg ikke skjønte at det var babyens hjerte vi hørte før legen sa det så konkluderte jeg med at det ikke var noe for meg. Dette var i uke 14/15 så jeg vet ikke om det var derfor den var vanskelig å høre. Jeg har aldri hatt noen spontanabort eller problemer med å bli gravid, men hadde jeg hatt det så ser jeg for meg at jeg hadde kjøpt meg en doppler for å kunne roe meg ned, men jeg tror jeg hadde sjekket med jordmor hvor ofte det er ok å bruke den :happy:
 
Da bør jo mamma heller ta en prat med jordmor som kan hjelpe mamma å slappe av. Doppler er ikke ment å bruke hjemme, det er ikke ok å stresse babyen unødvendig.

Har du opplevd å miste sent selv?
Litt spydig å snakke om ts i tredjeperson på dem måten også synes jeg.
Ja, det oppfordres til strengt måtehold når det kommer til doppler, men forskjell på det og å bruke den 15 min hver dag eller flere ganger daglig som jeg virkelig ikke tror er ts sin plan uansett.
 
Har du opplevd å miste sent selv?
Litt spydig å snakke om ts i tredjeperson på dem måten også synes jeg.
Ja, det oppfordres til strengt måtehold når det kommer til doppler, men forskjell på det og å bruke den 15 min hver dag eller flere ganger daglig som jeg virkelig ikke tror er ts sin plan uansett.
Nå skrev jeg ikke om ts i 3.person, men svarte bruspulver. Jeg tror at om man er redd så er det bedre å få hjelp enn å stresse baby som i verstefall ender med tidlig fødsel. Ja, jeg har mistet selv, flere ganger. Og om man velger å bruke Doppler så synes jeg man bør gjøre det i samråd med lege og jordmor
 
Sniker
Etter først en SA og deretter en dødfødsel brukte jeg doppler ukentlig til jeg kunne kjenne liv tydelig.
Når man kjenner liv skal det alltid være rettesnor for om man tar kontakt med føden osv, men for meg var det en trygghet å vite at hjertet fortsatt slo før dette. Jeg fant alltid hjertelyden fra jeg prøvde første gang så tidlig som rundt 9+0 :)
Hadde en fra teknikkmagasinet, den var ikke veldig dyr heller.
Det er noe helt spesielt å være gravid etter å ha mista så seint som du gjorde sist, og kan ikke på noen måte sammenlignes med bekymringene til en "vanlig" gravid som ikke har mistst noen gang. Jeg skjønner godt at du vurderer doppler hvertfall, og i små mengder skal det nok gå helt fint for babyen også. Man bruker den jo ikke mer enn noen sekunder etter man finner hjertelyden, og en lærer seg raskt teknikk for å finne den fort.
Tusen takk for svar Veivalsa ❤️ Du er god ❤️
 
Back
Topp