Hva tenker dere om dette?

Mannen tar barnet de fleste nettene mens jeg enten delammer eller pumper. Vi får begge ødelagt nattesøvn med omtrent like mange timer. Han jobber og jeg har perm. Dette poengteres ofte.
Barnet er high need, så jeg står på fra kl 05.30 på morgenen og holder det gående til kl 22.00 på kvelden, hver dag inkl helgene.
Mannen mener han har gjort sitt ettersom han tar nettene og jeg tar derfor barnet hele dagen frem til legging, hver dag hele uken. Av og til i helgene, kan jeg be han se etter barnet sånn at jeg kan hente en klesvask eller ta inn posten evt få meg en uforstyrret dusj.

Ber jeg han om noe mer, får jeg sure miner, og han er veldig tydelig på at han hae gjort mer enn nok ved å nattevåke.

Hva tenker dere om det? Jeg klarer ikke ta alt på natten alene, så må ha hjelp skal barnet få morsmelk.
Men må barnet få morsmelk? Jeg kjenner igjen trådene dine selv om du ikke har laget et nick, og det virker som om dere har hatt, og har, en ganske tung nyfødt-tid. Man må spørre seg om man skal ta på seg det ekstraarbeidet, når det går så utover deg psykisk, og også forholdet mellom dere foreldre. Det blir flotte barn på erstatning også! Jeg ville også spurt helsestasjonen om noen å snakke med, for å få litt hjelp til å bearbeide alt litt. Det er ganske tungt å stå i det, og selv om du ikke nevner barseldepresjon så er det en reell risiko.

Men må barnet få morsmelk? Jeg kjenner igjen trådene dine selv om du ikke har laget et nick, og det virker som om dere har hatt, og har, en ganske tung nyfødt-tid. Man må spørre seg om man skal ta på seg det ekstraarbeidet, når det går så utover deg psykisk, og også forholdet mellom dere foreldre. Det blir flotte barn på erstatning også! Jeg ville også spurt helsestasjonen om noen å snakke med, for å få litt hjelp til å bearbeide alt litt. Det er ganske tungt å stå i det, og selv om du ikke nevner barseldepresjon så er det en reell risiko.
Har vurdert å kutte det ut, men vet at barnet får forstoppelse om jeg kutter ut morsmelk. Det er en av grunnene. En annen grunn er press fra HS. Det første de sa til meg var at bryst er best. Legene sier også at jeg bør gi morsmelk så lenge jeg har mulighet og har det bra. Dette legger et stort press på å fortsette. Jeg vil så gjerne ha gjort det beste for barnet mitt.

Tenker at HS ikke er den som skal bestemme om barnet skal ha me eller mme, de er din/deres avgjørelse. Det beste for babyen er at mor har det bra hvor melken kommer fra er underordnet. Skjønner at samboeren din er sliten når han både tar nettene og jobber. Det er ikke mange menn som ville gjort det. Her må dere snakke sammen og finne ut av hva er det som er best for dere som familie.

Har vurdert å kutte det ut, men vet at barnet får forstoppelse om jeg kutter ut morsmelk. Det er en av grunnene. En annen grunn er press fra HS. Det første de sa til meg var at bryst er best. Legene sier også at jeg bør gi morsmelk så lenge jeg har mulighet og har det bra. Dette legger et stort press på å fortsette. Jeg vil så gjerne ha gjort det beste for barnet mitt.
Men forstoppelse kan løses på annen måte, og du har det jo ikke bra. Ikke barnefar heller. Dette tærer veldig på dere, og forholdet deres. Da får du være stolt av at du holdt ut så lenge, på tross av alt. Enig i det at det er mye viktigere at du har det bra, og at hvor melken kommer fra er underordnet. Jeg tror også baby vil få det ennå bedre om dere ikke er helt på felgen begge to. Hvis det er flere HS på stasjonen kan du prøve å bytte, hvis du tenker det hjelper. Ville uansett vært ærlig og sagt at det går på helsa løs, både fysisk og psykisk, i tillegg til forholdet.

Last edited:
Upopulær mening, men jeg støtter deg i at han må trø til. Ja, han er på jobb, du er i perm, men det er det som er jobben din og sen varer lengre hver sag enn hans. Kanskje sier jeg dette fordi jeg selv gjør det meste her og ikke har tid for meg selv.

Når det kommer til pumping og amming, forstår jeg deg også. Det har vært et svare strev her også. Hvor gammelt er barnet? Ammer du på dagtid? Kan en løsning være at barnet får mme på natten og at du tar en pumperunde da? På det verste her, da mini skulle ha pupp og sonde hver 3. time, powerpumpet jeg på natt da mini og mann var tilbake k seng. Vet ikke om jeg vil anbefale det kjører vi holdt på med, men for meg var det viktig. Mange hode tanker til deg!

(Men ha, det er ditt barn, ikke hs’…)

Tenker at HS ikke er den som skal bestemme om barnet skal ha me eller mme, de er din/deres avgjørelse. Det beste for babyen er at mor har det bra hvor melken kommer fra er underordnet. Skjønner at samboeren din er sliten når han både tar nettene og jobber. Det er ikke mange menn som ville gjort det. Her må dere snakke sammen og finne ut av hva er det som er best for dere som familie.
Enig

Mannen tar barnet de fleste nettene mens jeg enten delammer eller pumper. Vi får begge ødelagt nattesøvn med omtrent like mange timer. Han jobber og jeg har perm. Dette poengteres ofte.
Barnet er high need, så jeg står på fra kl 05.30 på morgenen og holder det gående til kl 22.00 på kvelden, hver dag inkl helgene.
Mannen mener han har gjort sitt ettersom han tar nettene og jeg tar derfor barnet hele dagen frem til legging, hver dag hele uken. Av og til i helgene, kan jeg be han se etter barnet sånn at jeg kan hente en klesvask eller ta inn posten evt få meg en uforstyrret dusj.

Ber jeg han om noe mer, får jeg sure miner, og han er veldig tydelig på at han hae gjort mer enn nok ved å nattevåke.

Hva tenker dere om det? Jeg klarer ikke ta alt på natten alene, så må ha hjelp skal barnet få morsmelk.
Her er det flere ting jeg tenker på. Normalt må jeg si at den som jobber må få bedre søvn enn den som er hjemme, det finnes noen rom for å slappe av om ikke nødvendigvis sove i løpet av en dag med en baby. I tillegg trenger den som er på jobb sin konsentrasjon på en annen måte enn den som er hjemme. Husk bare at det samme gjelder når det er du som skal jobbe han som skal være hjemme med babyen.

I tillegg tenker jeg at det på dagtid når begge er hjemme er begge sin nærmest heltidsjobb å ordne med barn og hjem uavhengig av hvem som har permisjon. Da må begge felles stå på for å vaske klær og hus, ta seg av barnet. En kan ikke være på jobb hele dagen og sette seg i sofaen mens partneren jobber til sen kveld. Hans jobb er på jobben sin på dagtid, din er hjemme med baby. Begge har jobbet like mye når han kommer hjem fra jobb. Da er det ikke rettferdig at du skal stå på videre alene resten av kvelden.

Og så er det jo heller ikke bare "plikten" med å ta seg av babyen her. En forelder må bruke tid med barnet sitt etter jobb når mulig, det handler jo om bandet mellom dem. Et barn er jo mer enn arbeidet det medfører, men også et individ som må ses og som foreldrene må prioritere å være sammen med etter min mening.

Kan du ikke koke vann på en dårlig termos som gjør at vannet er drikkeklart på natt og ha pulvere i flaska . Prøve å legge opp til bygge opp så babyen får flaska liggende å du kan legge deg . Sånn at du slipper å bruke tid med å styre og tempe på nattan . Her har mine drikki lunken til romstemprert mme , men de var mellom 5 og 7 mnd.

Har dere prøvd mange typer MME eller kun en? Anbefaler Nan Sensilac. Vår fikk steinhard avføring av Nan Pro, men vanlig babyavføring på Sensilac.

For å svare på spørsmålet ditt. Jeg syns i utgangspunktet at den som har permisjon bør ta barnet om natten, og at man deler på ansvaret når begge er hjemme. Han må altså hjelpe til med baby når han kommer hjem fra jobb, samtidig som han ikke tar baby om natten og dermed får sovet skikkelig ut. Skjønner godt at han kobler av etter jobb når han ikke sover på natten.

Han bør få sove på natten slik at han er opplagt til å hjelpe på dagtid. 2 utslitte foreldre er verre en en utslitt forelder. I helgene kan dere kanskje dele på det å sove ut osv. Den som er i permisjon bør ta nettene å da heller hvile innimellom og etter partneren er tilbake fra jobb :)

Det eneste jeg kan med erfaring si er at man må dessverre stå i det. Det er dessverre veldig tøft i perioder og det er noen kamper mellom partnere som dessverre er vanskelige å unngå når alle er trøtte, slitne og fulle av forventninger. Ofte kan man oppleve tiden ensom, og det er mange lange dager for begge. Det som skrives her om MME vet jeg ikke hva du har sagt, men vi måtte gå dit, av ulike grunner, (og jeg er litt skamfull for det den dag fordi HS og alle mener morsmelk er det beste så følte jo jeg mått hi babyen min et dårligere tilbud, så skjønner jo ønske om morsmelk, jeg pumpet en stund og prøvde men baby er jo like super uansett) , så om det er noe med produksjonen din så anbefaler jeg kanskje å ta en prat dere i mellom om delamming kan være bedre og øke timene med søvn på natterstid. Utover det så blir jo baby større og behovene endres. Begge foreldre er nettopp det, foreldre, så å skille veldig på menn og kvinner etc er jo litt tøysete, men enig med mange her vi valgte at den som skulle på jobb får flest timer på øye, så sover den andre om ønskelig med baby ila dagen. Styrkeklem :Heartred

Last edited:
Nå som det kommer mange svar her, så føler jeg at jeg må legge til en ting. En ting er at man hjelper hverandre når ting blir ekstremt tungt. For som nybakt mor er man ofte fremdeles full av hormoner og det kan tulle med psyken. Hvis baby overhodet ikke sover på dagen (sånn var min), så er det klart at du også trenger avlastning på ettermiddagene. Men litt av utfordringen her er jo at det er et valg at dere begge er våkne om nettene, og da blir det vanskelig å kreve mye mer av han som også må fungere på jobb. Og da må du kanskje velge hva som er viktigst; gi morsmelk på bekostning av både deg, mannen og forholdet, eller gi mme og ta netter alene så mannen kan avlaste mer på ettermiddag og i helg. Jeg føler med deg i ønsket om å amme, men for hvilken pris? :Heartred

Må bare poengtere det legene sa: "gi mm så lenge jeg har mulighet og har det bra". Jeg tenker at med et slikt stress og press så har du det ikke bra :) full forståelse for at det sitter langt inne å slutte, men jeg opplevde at når jeg omsider tok den avgjørelsen å slutte å fullamme (ammet når jeg og barnet ville, ellers erstatning), så var det en lettelse :)
Og min sønn startet med forstoppelse da han var 3mnd, en mnd før han begynte med smaksprøver. Så selv om det sies at de ikke kan bli forstoppet av mm, så kan de det :p

Back
Topp