Hva tenker dere om dette?

MammaTilToSmå

Glad i forumet
Skal snakke med pasientombudet på fredag for å lage sak mot sykehuset, i forhold til erstattning fordi min samboer døde av legefeil. Svigermor mente i dag at hvis det blir penger så skal det fordeles, sånn at hver av foreldrene får 5% og at søskene hans og jeg og ungene får 20% hver, eller noe slikt. Er det bare meg som mener at det blir litt feil? 20% er jo mye når det blir en del penger, og det er jo egentlig jeg og ungene som blir mest skadelidende økonomisk sett, og det virker som at jeg også må betale det meste av begravelsen. 
Jeg mener ikke at ikke søskene ikke skal få noen ting, men at 20% høres mye ut. Kanskje at de får 5% hver eller noe slikt.
For meg så er det ikke mest pengene det handler om, men at jeg og ungene skal klare oss, fordi vi tross alt har mistet en pappa, samboer og livsforsørger.
Skal snakke med advokat i morgen og høre litt med han. Men vet ikke helt hva jeg tenker om det, mora hans foreslo det i dag, for hun vil ikke at det skal bli konflikt mellom meg og ene søstra hans.

For meg høres det egentlig galt ut at søsken/foreldre skal få noe som helst - det blir litt som en livsforsikring, for meg, og der ville jo pengene i sin helhet gått til deg og barna (med mindre det var tatt ut en polise med andre tilgodehavere); ja, de andre har mistet noen de er glade i, men DERE har mistet en forsørger og trenger disse pengene for å gå videre i livet med bare en inntekt.
Snakk med advokaten, du!

Nei. Alt etter din samboer skal gå til dine barn. Hans øvrige familie har ingen som helst krav på de pengene. Barna er hans livsarvinger. Så det høres urimelig ut. Veldig.

Og igjen råder jeg deg til å engasjere advokat. 

Vel, dette er det helt sikkert klare regler på. Vent til du får snakket med advokaten før du "avtaler" noe med svigermor.

Jeg synes igrunn det høres rart ut at søsken i det hele tatt har krave på noe...?!?!?!?

Dette er ikke livsforsikring eller arv, men pasientskadeerstatning, jeg synes også det høres feil ut med så mye fordi de mister ikke noe økonomisk, men det gjør jeg og ungene, skal ringe advokaten i morgen, sa ikke noe på det til svigermor i dag, men synes det hørtes feil ut

Labambie skrev:
Nei. Alt etter din samboer skal gå til dine barn. Hans øvrige familie har ingen som helst krav på de pengene. Barna er hans livsarvinger. Så det høres urimelig ut. Veldig.

Signerer! 

Jegogde2guttamine skrev:
Vel, dette er det helt sikkert klare regler på. Vent til du får snakket med advokaten før du "avtaler" noe med svigermor.

Jeg synes igrunn det høres rart ut at søsken i det hele tatt har krave på noe...?!?!?!?

Sign.

Leit at du ha mistet mannen din :(

MammaTilToSmå skrev:
Dette er ikke livsforsikring eller arv, men pasientskadeerstatning, jeg synes også det høres feil ut med så mye fordi de mister ikke noe økonomisk, men det gjør jeg og ungene, skal ringe advokaten i morgen, sa ikke noe på det til svigermor i dag, men synes det hørtes feil ut

Spiller ingen rolle hvor pengene kommer fra, for ALT din samboer levner seg er faller til hans livsarvinger. Uansett om det er erstatningssak, forsikring eller hva det er. 

Dette høres helt feil ut i mine ører iallefall. Barna er hans arvtakere, de som har krav på penger og eiendeler etter far. Snakk med advokat ang dette synes jeg. Kan umulig være riktig!!

Det skal jeg gjøre, bra det ikke er bare jeg som tenker sånn, var litt redd for at dette var et vanlig fenomen, men da ringer jeg advokat i morgen og snakker med han, takk for innspill :)

Så lenge dere har barn sammen så har ikke svigerfamilien din rett på noe arv etter din samboer. Enig med de andre her, kontakt advokat slik at alt blir gjort rikitg.

Sannheten skrev:

Labambie skrev:

Signerer! 

Hadde kontakta advokat! Synst det hørtes veldig rart ut, og mener at detter er deg og dine barn som skal ha...ikkje søsken og foreldre!

Hvorfor i alle dager skulle søsken ha rett på noe? Alt kommer garantert til å gå til ungene eller deg + ungene. 

Ta kontakt med advokat
Hvis dere ikke hadde samboer kontrakt eller noe slikt så sier loven at det er hans livsarvinger som ska ha det som evt blir betalt ut. Så verken mor eller far til ham elelr søskene hans har krav på en eneste kr så lenge han har barn som lever

søteste skrev:
Dette høres helt feil ut i mine ører iallefall. Barna er hans arvtakere, de som har krav på penger og eiendeler etter far. Snakk med advokat ang dette synes jeg. Kan umulig være riktig!!

Hørtes ut som en litt vel grisk svigerfamilie spør du meg.. syns det er dårlig gjort av de å tenkte så mye på penger i disse dager. de burde unne deg og ungene alle pengene uanett hvem som har krav på hva syns jeg.. Men tror uansett ikke svigerfamilien har krav på noe som helst.

Som du sier, dette er ikke arv. Tror din svigermor blander dette. Dessuten er det jo barna deres som arver, og ikke resten av familien. Hadde hyret en advokat ja, for kan fort bli bråk når det kommer til penger. Hvis dere vinner saken, er det for tapt inntekt og ikke noe annet. Den som taper på dette er jo deg og barna, og ingen andre. Skjønner ikke helt tankegangen til din svigermor. De har da ikke krav på noenting.

MammaTilToSmå skrev:

Nettopp. De mister ikke noe økonomisk, ergo de skal ikke ha noe økonomisk.

Men du skriver døde av legefeil. Jeg mener å ha lest her tidligere at hjertet hans bare stoppet- men jeg tar kanskje feil?

*LC* skrev:
Som du sier, dette er ikke arv. Tror din svigermor blander dette. Dessuten er det jo barna deres som arver, og ikke resten av familien. Hadde hyret en advokat ja, for kan fort bli bråk når det kommer til penger. Hvis dere vinner saken, er det for tapt inntekt og ikke noe annet. Den som taper på dette er jo deg og barna, og ingen andre. Skjønner ikke helt tankegangen til din svigermor. De har da ikke krav på noenting.

Signerer denne.. Og husk at en slik sak tar lang tid, og det er mange som må uttale seg og vurderinger som må gjøres for å avgjøre om det HAR skjedd behandlingsfeil...  Dette avgjøres ikke med det første og det beste er at du avklarer på forhånd at OM dere får noen slags erstatning så er det du og barna som har krav på denne og ikke resten av familien....  Om de har en forventning om å få penger er det nok lurt å kvele det i fødselen før de legger for store drømmer og planer om alt de vil gjøre med pengene...

Back
Topp